کد خبر: ۳۵۱۰۷۵
زمان انتشار: ۱۸:۱۹     ۲۷ آبان ۱۳۹۴
ایران هسته‌ای:
این پایگاه تحلیل نوشت: با نزدیک شدن به مهلت ارزیابی نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران در ۲۴ آذر، سرنوشت پرونده PMD در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

به گزارش پایگاه 598، با نزدیک شدن به مهلت ارزیابی نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه هسته ای ایران یعنی 15 دسامبر (24 آذر)، سرنوشت پرونده "پی ام دی" در هاله ای از ابهام قرار دارد.

هفته گذشته برخی منابع آمریکایی ادعا کردند که پرونده "پی ام دی" پس از اجرای برجام بسته نخواهد شد.

مارک فیتز پاتریک معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در حاشیه کنفرانس خلع سلاح و منع اشاعه سلاح کشتار جمعی در بروکسل گفت: ایران باید با این موضوع کنار بیاید که پرونده پی ام دی کاملاً بسته نخواهد شد.

مارک فیتز پاتریک درباره ارزیابی و پیش‌بینی خود از گزارش15  دسامبر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت: «به نظرم بهترین پیش‌بینی را در پنل پایانی این نشست شنیدیم، لارا راکوود معاون پیشین مشاور حقوقی آژانس گفت انتظار دارد ایران به همه 12 سوال پاسخ دهد اما به نظر او سوالاتی باقی خواهد ماند. پرونده همه این 12 سوال بسته نخواهد شد».

فیتز پاتریک گفت: «اگر ایران نتوانسته در همه این سال‌ها به سؤالات به طور کامل پاسخ دهد، چگونه در پنج ماه می‌تواند این کار را انجام دهد».

علی شمخانی روز گذشته در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما با رد برخی زمزمه طرفهای آمریکایی درباره موضوع پی ام دی در اجرای برجام تأکید کرد: «در نامه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از طی مسیر شورای عالی امنیت ملی و مجلس درباره برجام و پی ام دی ابلاغ کردند، قیدهایی است که ایران رعایت می کند».

شمخانی گفت: «معیارهای ما در موضوع «پی ام دی» قیدهای رهبر معظم انقلاب است».

وی افزود: «در این دوره از مذاکرات همکاری گسترده، شفاف و قابل اتکائی به اعتراف و اقرار آژانس بین المللی انرژی اتمی از طرف جمهوری اسلامی ایران انجام شد و به نظر می آید منصفانه آن است که پرونده بسته شود».

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: «بعید است دلیلی باشد که چنین زمزمه هایی از طرف کسی قابل قبول باشد و این ادعا مبانی منطقی، عقلی، سندی و شاهدی داشته باشد».

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم روز دوشنبه در پاسخ به سوال ایرنا درباره اظهارات یکی از مقام های سابق آمریکا مبنی بربسته نشدن پرونده پی ام دی گفت: «شرط اجرای برجام بسته شدن بحث پی.ام.دی است».

رضا نجفی گفت: «باید توجه شود که طبق بند 14 برجام، اعضای 1+5 متعهد هستند قطعنامه ای را به اجلاس 24 آذر شورای حکام ارائه کنند که هدفش بستن موضوع  (closing the issue) است. طرف های مقابل هم می دانند که شرط اجرای برجام بسته شدن پرونده است».

کارشناسان معتقدند با توجه به سابقه منفی آژانس در قبال ایران این نگرانی وجود دارد که آژانس در 15 دسامبر گزارشی مبهم و تفسیر پذیر از پی ام دی ارائه دهد.

در آخرین گزارش آژانس که 15 اکتبر 2015 منتشر شد آمده است که ایران تاکنون همه اقدامات شفاف ساز در راستای اجرای نقشه راه را انجام داده است، در این بیانیه اما اشاره ای به این موضوع نشده بود که آیا آژانس ادعاهای مربوط به PMD را کنار خواهد گذاشت یا نه.

مسئله اصلی از دید تحلیلگران در تهران این است که اگر ثمره همکاری های فشرده امنیتی و نظامی با آژانس باز ماندن PMD باشد، ایران خسارت بزرگی خواهد دید.

طبق فرمان صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی مختومه شدن پرونده پی‌ام‌دی پیش‌شرط اجرای تعهدات ایران در برجام عنوان شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها