کد خبر: ۳۵۳۶۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۹     ۲۶ دی ۱۳۹۰
نشست نقد و بررسی کتاب «سراب سیاست» با موضوع واکاوی اندیشه و عملکرد سید محمد موسوی خوئینی‌ها با حضور استاد عباس سلیمی نمین و حجت الاسلام محمدرضا امینی، نویسنده کتاب یکشنبه شب در حاشیه دومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، عباس سلیمی نمین در این نشست اظهار داشت: نخستین نکته‌ای که در خصوص این کتاب باید به آن اشاره کرد ادبیات به کار گرفته شده در آن است که نسبت به ادبیات سایر کتب، مقالات و آثاری که در سال‌های گذشته برای نقد سیاسیون به کار گرفته شده فاخرتر است. 
 
وی افزود: امیدواریم این کتاب مقدمه‌ای باشد که بتوانیم با ادبیات خوب دیگران را نقدی منصفانه و عالمانه کنیم، به نحوی که حتی مخالفین نیز مورد تاثیر آن قرار گیرند. 
 
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه ورود به عرصه نقد سیاسیون عرصه دشواری است، ابراز داشت: بسیاری از عزیزان که در این عرصه وارد می‌شوند یک نکته را مورد توجه قرار نمی‌دهند و آن نکته این است که اگر شخصیت‌های سیاسی ابتدای انقلاب را مورد نقد قرار می‌دهیم، نقد آنها نقد انقلاب نباشد. 
 
سلیمی ادامه داد: بسیاری از افرادی که در جریان مسائل سیاسی به تدریج دچار انحراف فکری شدند از ابتدا عناصر ناشایستی نبودند و بسیاری از آنها توسط امام راحل در جایگاه‌های حساس قرار گرفتند و اگر قرار بر نقد آنها باشد باید از ابتدای انحراف آنها این کار انجام شود، نه اینکه از ابتدا آنها را افرادی منحرف قلمداد کرد. 
 
وی با بیان اینکه کتاب سراب سیاست نیز رگه‌ای از این تفکرات را دارد که موسوی خوئینی‌ها از ابتدا دچار مشکلات و انحراف بوده است، گفت: این مسئله یکی از مشکلات اساسی این کتاب است و اگر می‌خواهیم چنین اشخاصی را نقد کنیم باید از زمانی که از مواضع عدالت جویانه عدول کردند، از آنجا به دنبال زاویه انحراف برویم. 
 
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه در این کتاب رگه‌هایی را می‌بینیم که گویا نهضت اسلامی ما در مواضع ضد آمریکائی متاثر از انقلاب‌های سوسیالیستی است، بیان داشت: قبل از اینکه انقلاب اسلامی در ایران شکل بگیرد ایران دارای مواضع پررنگی علیه استعمار غرب بود و علمای ما در این زمینه سوابق درخشانی دارند و رهبری مبارزه با استعمار را بر عهده داشتند. 
 
سلیمی نمین افزود: القای این مطلب که ما به عنوان مسلمان با آمریکا مشکل نداریم و بحث آمریکا ستیزی برگرفته از انقلاب سوسیالیستی است محل تامل جدی است و باید مواظب باشیم که در این وادی قرار نگیریم. 
 
وی ادامه داد: نهضتی که امام راحل بنیان کرد بر اساس دو رکن ضد استبدادی و ضد استعماری بنیان نهاده شد و هرگز در این زمینه خدشه‌ای به انقلاب وارد نشده است. 
 
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه از جمله شخصیت‌هایی که در آن دوران از ادبیات نظام‌های فکری دیگر تاثیر گرفت موسوی خوئینی‌ها بود، ابراز داشت: در این زمینه و در آن شرایط می‌توانیم وی را مورد نقد قرار دهیم و خود وی نیز آن دوره را نقد کرد و تمام کتب تفسیر و نوارهای سخنرانی‌هایش را به همین دلیل جمع آوری کرد.
 
سلیمی نمین در ادامه با قرائت بخشی از کتاب که حاوی مضامین مربوط به موضع گیری موسوی خوئینی‌ها در ارتباط با تسخیر سفارت آمریکا بود، گفت: این کتاب می‌خواهد به نوعی گرایش موسوی در ارتباط با آمریکا ستیزی را متاثر از نهضت‌های شرقی بداند و این مطلب در کتاب انحراف ایجاد کرده است. 
 
وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در این کتاب مطرح شده مخالفت امام با تسخیر سفارت آمریکاست، تاکید کرد: امام به شخصه در این مسئله جهت دهی کردند تا دانشجویان علیه آمریکا اقدام کنند اما مولف این کتاب بیان کرده که امام این حرکت را تایید نکردند.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه امروز مطلبی بیان می‌شود که خوئینی‌ها باید مسئله تسخیر سفارت را با امام مطرح می‌کردند و اگر از امام اجازه می‌گرفتند ایشان به قطع مخالفت می‌کردند، ادامه داد: تعابیری در این کتاب در خصوص موسوی خوئینی‌ها استفاده شده که در خصوص این شخصیت پذیرفته شده است، زیرا در امور سیاسی اگر شما کاری را از رهبری مجوز بگیرید و انجام دهید نوعی بار سیاسی دارد و اگر خودتان از صحبت‌ها و رهنمودهای ایشان کاری را استنباط کرده و شخصاً عمل کنید یک بار سیاسی متفاوتی را دارد. 
 
سلیمی ادامه داد: هیچ دلیلی ندارد که وقتی شما از فرمایشات رهبری خطی را استنباط می‌کنید آن را انجام ندهید و این بهترین پیروی از رهبری است که هزینه این کار بر دوش ایشان نیفتد والا اگر قرار باشد به خطوطی که رهبری در فرمایشات خود به آن اشاره می‌کند بی‌توجه باشیم و هزینه کار سیاسی را در صورت تایید ایشان بر دوش رهبری بیندازیم، در این صورت بازتاب بسیار پرهزینه‌ای برای جامعه خواهد داشت. 
 
وی با بیان اینکه اگر در آن زمان از رهبری برای این مسئله اجازه گرفته نمی‌شود به این معنی نیست که ایشان مخالف این حرکت بوده‌اند، ابراز داشت: امروز می‌توانیم منصفانه بنشینیم و بررسی کنیم که فرمایشات امام چه خطی را در آن زمان ترسیم می‌کرد.
 
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران خاطر نشان کرد: امام در مقابل تمام هجمه‌هایی که دولت موقت، شورای انقلاب و همه کسانی که در مسند قدرت بودند، ایجاد می‌کردند، ایستاد و از این حرکت دانشجویان حمایت کرد و اگر این حمایت نبود دانشجویان حتی یک روز هم نمی‌توانستند در سفارت باقی بمانند و این حمایت امام مبتنی بر یک تفکر و جهان‌شناختی است که کتاب سراب سیاست در این زمینه مغفول است. 
 
وی طرح مسائل بی‌جواب را یکی دیگر از ایرادات این کتاب دانست و اظهار داشت: بسیاری از مطالب مطرح شده از مواضع امام راحل است که بخشی از آن توسط خوئینی‌ها منعکس شده و اگر ما آنها را زیر سئوال بریم مواضع امام را زیر سئوال برده‌ایم. 
 
حجت الاسلام امینی نویسنده کتاب سراب سیاست نیز در این نشست در ادامه به پاسخگویی نقدهای وارده به کتاب پرداخت و گفت: هدف این کتاب مارکسیست جلوه دادن موسوی خوئینی‌ها نبوده و در جای جای این کتاب القا کرده‌ام که وی مارکسیست نیست ولی افکارش متاثر از این مکتب است. 
 
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما نسل سومی‌ها در نگارش تاریخ انقلاب این است که دچار حجاب زمان شده‌ایم، ادامه داد: در نوشتن جمله جمله این کتاب سعی کردم خودم را در فضای آن دوران قرار دهم و گاهی ممکن بود برای نوشتن یک جمله دو روز وقت صرف کنم تا بتوانم آن فضا را به خواننده القا کنم.
 
نویسنده کتاب سراب سیاست با رد این مسئله که نباید عملکرد اطرافیان امام را مورد نقد قرار داد، افزود: خیلی از افرادی که در آن دوران از طرف امام در موقعیت‌های حساس قرار گرفته بودند و امروز با آرمان انقلاب و امام راحل زاویه گرفته‌اند در بسیاری از مواقع از نظر فکری با ایشان مشترک نبودند بنابراین نباید نقد آنها را نقد افکار امام و نقد انقلاب دانست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها