کد خبر: ۳۵۳۶۳
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۲۶ دی ۱۳۹۰
فروش شرکت توسعه گردشگری ایران که 4 هتل بین المللی تنها بخشی از دارایی آن است، به قیمت نازل 102 میلیارد تومان که از قیمت گذاری اولیه 107 میلیارد تومانی سازمان خصوصی سازی هم کمتر است، حرف و حدیث‌های زیادی را ایجاد کرده است که مسئولان پاسخ قانع کننده ای برای آن ندارند.
فارس، معامله بیش از 102 میلیارد تومانی 69.35 درصد از سهام شرکت توسعه گردشگری ایران درحالی 10 دی ماه با پرداخت 20 درصد وجه نقد معامله قطعی شده که این درصد از سهام با حرف و حدیثهایی توسط شرکتی به نام ایران توسعه خریداری شده است.

70 درصد شرکت توسعه گردشگری ایران در حالی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امر به قیمت نازل 102 میلیارد تومان فروخته شده که نگاهی گذار به بخش کوچکی از اموال و دارایی های این شرکت و پروژه های جدیدی که اجرا کرده و در دست اجرا دارد، شک و تردیدها را درباره ارزان فروشی این شرکت تشدید می کند، هر چند برخی مسئولان سعی کرده اند در این گزارش، این ارزان فروشی را به نوعی توجیه کنند.
 
* نگاهی گذار به بخشی از اموال شرکت توسعه گردشگری

بر اساس اطلاعاتی که در سایت شرکت توسعه گردشگری ایران آمده است، از مجموعه واحدهای تحت پوشش این شرکت می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1 – هتل بین المللی 5 ستاره لاله تهران با 370 اتاق و سوئیت و مجموعا  637 تخت .

هتل بین المللی لاله تهران با داشتن 4 رستوران و سالنهای مختلف چند منظوره تفرحی و خدماتی ، یکی از بهترین هتلهای بین المللی ایران است و سالنهای مخصوص برگزاری کنفرانس ، کنگره ، سمینار جشن عروسی و میهمانیها ، با ظرفیت 40 الی 400 نفر دارد. مجموعه ورزشی هتل شامل  استخر ، سونا ، سالن بیلیلرد و غیره نیز بخشی از این هتل 5 ستاره است.

2 – هتل بین المللی 4 ستاره لاله سرعین  با 97 اتاق و سوئیت و 194 تخت .

 هتل بین المللی 4 ستاره لاله سرعین در بهترین نقطه سرعین قرار گرفته است و با آبهای معدنی سرعین کمترین فاصله را دارد. همچنین مجموعه فرهنگی توریستی و ورزشی آلوارس بزرگترین پیست اسکی از لحاظ وسعت در ایران می باشد. سالن همایش و سالن کنفرانس با امکانات صوتی و تصویری ، کافه   تریا ، کافی شاپ ، سفره خانه سنتی ، رستوران تابستانی ، بانک رفاه کارگران ، کافی نت ، گیم نت ، کتابخانه ، تاکسی سرویس بخشی از امکانات ویژه این هتل است.

3 – مجتمع بزرگ آبدرمانی سبلان.

مجتمع بزرگ آبدرمانی سبلان سرعین بعنوان برترین نمونه آسیا و سومین در جهان با دو بخش همزمان و مجزا برای خانمها و آقایان و امکانات کامل و گنجایش تقریبی 600 نفر در هر شیفت است. این مجتمع با زیر بنای 7200 متر مربع در زمینی 5/2 هکتار در دو طبقه احداث و در سال 1375 به بهره برداری رسید.
استخر سرپوشیده 3 واحد، وانهای انفرادی،جکوزی،سونای خشک و بخار، نماز خانه بانوان و آقایان، رستوران و کافی شاپ، فروشگاههای لوازم بهداشتی و آرایشی و سالن پزشکی با امکانات و دستگاههای فیزیوتراپی بخشی از امکانات این مجتمع آبدرمانی است.
 
4 – هتل بین المللی 4 ستاره لاله چابهار با 38 اتاق و سوئیت و 76 تخت .

هتل بین المللی 4 ستاره لاله چابهار در کنار ساحل زیبای دریای عمان احداث گردیده است . این هتل دارای 38 اتاق و سوئیت، 2 سالن تشریفات ، یک رستوران ، 2 لابی در همکف و طبقه اول ، استخر ، سونا و جکوزی و غرفه های تجاری است. این هتل با زیر بنای حدود 6000 متر مربع در دو طبقه در زمینی به وسعت 27 هزار متر مربع احداث شده است .

5 – هتل صخره ای لاله کندوان با 10 اتاق و 20 تخت .

هتل بین المللی صخره ای لاله کندوان که سومین هتل صخره ای در دنیا می باشد، دارای 40 کرانه ( اتاق سنگی طبیعی ) به همراه جکوزی و روم سرویس سمعی بصری پیش بینی شده است که در فاز اول جمعا" 10 کران همراه با رستوران با تمام امکانات آماده بهره برداری شده است .
 
* پروژه های اجرا شده و در حال اجرای شرکت توسعه گردشگری
 
مجتمع تجاری خدماتی لاله واقع در شهر سرعین جنب آبدرمانی سبلان در زمینی به مساحت 2306 متر مربع، زیر بنا به مساحت 5310 متر مربع، دارای 99 غرفه تجاری با مناسبترین شرایط، رستوران فست فود و  دارای دو سالن همایش به گنجایش 500 نفر با امکانات کامل یکی از پروژه های اجرا شده شرکت توسعه گردشگری ایران است.

مجتمع اقامتی (کمپینگ) گلدشت در سرعین ، روستای کلخوران، زیبا ترین نقطه شهر توریستی سرعین در زمینی به مساحت 15000 متر مربع و زیر بناء جمعاً 2000 متر مربع، دارای 20 عدد سوئیت با امکانات کامل رفاهی و 24 اتاق مجهز، رستوران ، سفره خانه سنتی و 16 غرفه تجاری دومین پروژه اجرا شده این شرکت به شمار می رود.

شرکت توسعه گردشگری ایران پروژه های دیگری هم در دست اجرا دارد که از آن جمله می توان به پروژه ساخت مجتمع اقامتی در اردبیل  در پارک شورابیل ، جنب نمایشگاه بین المللی اشاره کرد.

دومین پروژه در حال اجرای شرکت توسعه گردشگری ایران مجتمع آبدرمانی و پروژه هتل TERMAL  است که زیر بنای آن 25000 متر مربع، زمین آن 6175 متر مربع، متراژ کل بنا 43000 متر مربع در هفت طبقه و شامل 18580 متر مربع پارکینگ طبقاتی - موزه آب، 6600 متر مربع تجاری در دو طبقه، 10800 متر مربع هتل آپارتمان در سه طبقه و 7200 متر مربع مجتمع کلینیک و آبدرمانی در دو طبقه است.
 
* خریدار شرکت توسعه گردشگری ایران کیست؟

بلوک مدیریتی توسعه گردشگری ایران ابتدا در 5 آذر ماه سال جاری در قالب 46 هزار و 660 سهم معادل 69.35 درصد و با شرایط 20 درصد نقد و باقی اقساط 6 ساله و به ارزش پایه هر سهم حدود 22 میلیون تومانی و ارزش کل سهام به بیش از 107 میلیارد تومان، عرضه شد اما در آن زمان کسی حاضر به خرید آن نشد. به همین دلیل سازمان خصوصی‌سازی مجددا در 12 آذر ماه اقدام به عرضه مجدد این بلوک کرد که بدون هیچ رقابتی معامله شد تا جابجای سهام مدیریتی این شرکت با سرمایه 33.6 میلیارد تومانی در 10 دی ماه قطعی شود.

براین اساس توسعه گردشگری ایران توسط شرکتی به نام ایران توسعه خریداری شده که رئیس هیئت مدیره این شرکت فردی بنام سید احمد موسوی است که در سال گذشته اقدام به تأسیس 3 شرکت  ایران توسعه به شمار ثبت705275 ، سرمایه‌گذاری انرژی ایران توسعه نمونه کیش با شماره ثبت 9135 و همچنین انرژی ایران توسعه نگین کیش به شماره ثبت 9192 کرده است.

بعد از این قطعیت حرف و حدیث‌هایی در مورد ارزان ‌فروشی سهام شرکت و حضور جریان انحرافی در ترکیب سهامداری آن به گوش می‌رسید که در این رابطه خبرنگار فارس در گفت‌وگو با معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی و یک مقام مسئول از جزئیات آن گزارشی را تهیه کرده و برای کسب اطلاع از نقطه نظرات مسئولان ایران توسعه ، در صورت تمایل این گروه گزارش دیگری را ارایه خواهد کرد.

*قضیه قبل از آماده سازی و چگونگی ارزشگذاری

در این رابطه اسماعیل غلامی معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی که در زمان مسئولیتش مسئول ارزیابی این شرکت بود به فارس گفت: 75 درصد از سهام توسعه گردشگری ایران متعلق به وزارت ارشاد و 25 درصد آن مربوط به یک شخص حقیقی (فردی به نام ثابت و صاحب هتل هایی مانند هتل داریوش کیش ) است . قبل از آماده‌سازی و قیمت‌گذاری این شرکت، سهامدار حقیقی خواهان ارزیابی و فروش آن بود اما بعد از ارزیابی اعلام کرد این شرکت کمتراز 100 میلیارد تومان می‌ارزد. از طرفی دیگر وی فکر می‌کرد این درصد از سهام توسعه گردشگری ایران در جریان عرضه مجدد هم به فروش نمی‌رسد اما در نهایت این بلوک در 12 آذر ماه به ارزش بیش از 102 میلیارد تومان معامله شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا واگذاری و ارزش‌گذاری آن ارزان نبوده و همچنین بر اساس چه مواردی ارزیابی‌های لازم صورت گرفته پاسخ داد: این ارزش‌گذاری به هیچ وجه ارزان نبوده چرا که هر چند این شرکت صاحب هتل لاله با وضعیت قدیمی ساخت و ساز و برخورداری از زمین وقفی است که در نتیجه رفت و آمد بسیاری از مدیران و دوستان با بدهی قابل توجهی روبرو بود. از طرف دیگر شرکت توسعه گردشگری ایران علاوه بر هتل لاله صاحب چند هتل سرعین اردبیل هم است که با در نظر گرفتن وضعیت ساختمان هتل لاله و ارزش‌گذاری هتل‌های سرعین می‌توان گفت واگذاری این شرکت بر اساس قیمت‌های واقعی بود.

غلامی تأکید کرد: بنابراین قیمت‌گذاری توسعه گردشگری ایران بر اساس ارزش روز خالص دارایی‌ها یعنی شامل هتل لاله و هتل‌های سرعین بوده و کاملا واقع‌بینانه است.
 
*اگر خریدار وابستگی دولتی داشته باشد خلاف قانون عمل کرده

غلامی در واکنش به دیگر سوال فارس مبنی بر اینکه آیا شرکت ایران توسعه وابستگی دولتی دارد یا خیر و در این صورت آیا انجام این معامله قانونی است؟ پاسخ داد: وضعیت سهامداری شرکت ایران توسعه و ارتباط آن با دولت را نمی‌دانم اما اگر خریدار توسعه گردشگری ایران شرکتی دولتی باشد خلاف قانون بوده و می‌توان نسبت به ابطال آن اقدام کرد. در این میان سال گذشته هم به هنگام واگذاری شرکت آب و برق کیش، شرکت آب منطقه‌ای کیش خواهان خرید آن بود که به دلیل دولتی بودن آن منتفی شد.

* سازمان میراث فرهنگی هتل لاله را 23 میلیارد تومان پایین تر از قیمت اصلی ارزشگذاری کرد

بر اساس این گزارش یک مقام مسئول هم که خواست نامش فاش نشود به فارس گفت: اگر حرفی از ارزان‌فروشی 69 درصد از سهام توسعه گردشگری ایران از سوی برخی مطرح می‌شود در جوابشان می گویم چرا به هنگام 2 عرضه خبری از خریداران دیگر نبود. از طرفی دیگر چنانچه سهامدار حقیقی این شرکت هم نسبت به این واگذاری معترض باشد باید گفت وی قبلا اعلام می‌کرد این شرکت باید 40 میلیارد تومان زیان داشته باشد نه 20 میلیارد تومان سود .

وی افزود: علاوه بر این زمین هتل لاله 99 ساله بوده که 42 سال از آن گذشته و 57 سال دیگر باقی مانده است. بنابراین سهامدار حقیقی چنانچه به این موضوع اعتراض دارد در اصل خواهان خریداری ارزان آن بود که چنین چیزی انجام نشد.
وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی در سال 88 ارزش هتل لاله را 49.5 میلیارد تومان برآورد کرده بود اما در سال گذشته کارشناس رسمی دادگستری ارزش این هتل را 73 میلیارد تومان برآورد کرد . این برآورد و گزارش کارشناسان رسمی مورد ارزیابی فنی قرار گرفته و آن را برای همگان فرستادیم.

* در کدام قانون آمده است که سهام شرکت‌ها نباید به جریان انحرافی واگذار شود؟

 این مقام مسئول در واکنش به این سؤال که آیا شایعات مربوط به ارتباط خریدار توسعه گردشگری ایران به جریان انحرافی صحت دارد یا خیر و آیا در جریان واگذاری آن اهلیت خریدار هم بررسی شد یا نه؟ پاسخ داد: برای واگذاری شرکت‌های حساسی مانند مخابرات و ایران خودرو موضوع اهلیت مصداق دارد اما شما بگویید در کدام قانون و مصوبه آمده است که سهام شرکت‌ها نباید به جریان انحرافی واگذار شود؟ و اصلا جریان انحرافی شامل چه افراد و شرکت‌هایی می‌شود؟

* گزارش کامل واگذاری به دیوان می رود

وی ادامه داد: ما در این رابطه گزارش کاملی را برای دیوان خواهیم فرستاد. از طرفی دیگر هنوز قرارداد معامله را امضا نکرده‌ایم. چرا که از بانک مرکزی وضعیت مالی و اعتباری شرکت ایران توسعه را استعلام کرده و خواهان بررسی آن هستیم.بنابراین معامله 69 درصد از سهام توسعه گردشگری ایران طبق ضوابط و قوانین و در بازاری کاملا شفاف یعنی فرابورس انجام شده و هیچ مشکلی هم برای آن نیست.همچنین قیمت‌گذاری و فروش 102 میلیارد تومانی این بلوک بر اساس اطلاعاتی بود که از سوی خود شرکت ارائه و در اختیار ما گرفت.
وی تأکید کرد: با این همه آمادگی داریم که در برابر هر ادعایی پاسخگو باشیم.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها