کد خبر: ۳۵۵۵۸
زمان انتشار: ۱۴:۱۱     ۲۷ دی ۱۳۹۰
مهمان‌پرست در نشست هفتگی با خبرنگاران
سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما به دنبال دستگیری عاملان ترور شهید روشن و افشای اسنادی خواهیم بود که نشانگر حمایت کشورهای خاص و به ویژه رژیم صهیونیستی از این گونه اقدامات است.
فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ایام ماه صفر را گرامی داشت.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات وزیر نفت عربستان که گفته کشورش کمبود ناشی از تحریم نفت ایران را جبران و 2.5 میلیون بشکه نفت بیشتر تولید می‌کند، اظهار داشت: مباحث مربوط به عرضه و تقاضای نفت کاملاً فنی است و کارشناسان نفتی می‌‌توانند راجع به آن اظهار نظر کنند که چقدر افزایش تولید یا عرضه باشد و نیاز بازار چگونه است و در بلند مدت این نیاز را به چه شکلی می‌توان تأمین کرد.

به گفته وی تأمین نیازهای نفتی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته به خاطر مطمئن بودن از دریافت بلند مدت ذخایر انرژی موضوعاتی نیست که بتوان در قالب اظهارات سیاسی در مورد آن اظهار نظر کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 با بیان اینکه قبلاً اعلام کرده بودیم که ما همواره از مذاکره و گفت‌وگو استقبال می‌کنیم، اظهار داشت: اینکه شاهدیم 1+5 آمادگی پیدا کردند که مجدداً به میز مذاکره برگردند باعث خوشحالی است.

وی ادامه داد: امیدواریم تأمین حقوق همه ملت‌ها مورد نظر کشورهای مختلف قرار بگیرد تا در سایه این گفت‌وگو با رویکرد همکاری بتوانیم در حل مشکلاتی که در جهان امروز وجود دارد نقش جدی ایفا کنیم.

سخنگوی وزارت‌خارجه درباره زمان و مکان این گفت‌وگو‌ها، خاطرنشان کرد: مذاکرات در این خصوص ادامه دارد و هر زمان قطعی شود حتماً اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

مهمان‌پرست در رابطه با یادداشت اوباما به مقامات کشورمان و جزئیات بیشتر آن که سؤال یکی از خبرنگاران بود اظهار داشت: در این رابطه توضیح کافی داده شد و اینکه محتوا و جزئیات آن چیست شاید خیلی مهم نباشد. اصل اینکه آنها اقدام به نامه‌نگاری می‌کنند نشان دهنده آن است که مشکلاتی دارند و می‌خواهند مشکلاتشان را حل کنند.

وی در خصوص کشته شدن یک شهروند ایرانی در کانادا توسط پلیس این کشور با ذکر این نکته که اتباع ما در هر کشوری که زندگی می‌کنند از حقوق کنسولی برخوردارند، افزود: ما پیگیری حقوق آنها را وظیفه خود می‌دانیم و این مسئله به شکل طبیعی و قانونی خود دنبال می‌شود و هر جا لازم باشد که اقدامات جدی‌تری صورت گیرد یا احساس کنیم که حقوق آنها پایمال شده و یا به وضعیت آنها رسیدگی نمی‌شود اعتراض خود را به اشکال مختلف به مقامات آن کشورها اعلام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت که در خصوص این مورد نیز موضوع از طریق کنسولی پیگیری خواهد شد.

خبرنگاری با اشاره به آزادی ملوانان ایرانی توسط نیروی دریایی آمریکا و ارسال یادداشت اخیر توسط مقامات آمریکایی به مقامات کشورمان از مهمان‌پرست پرسید که آیا شاهد تغییراتی در روابط تهران و واشنگتن هستیم؟ که وی در این رابطه اظهار داشت: هیچ اتفاق جدیدی در بحث روابط دو کشور نیفتاده است.

وی توضیح داد: موضوعی که مربوط به آزادی و نجات ملوانان ایرانی توسط نیروهای آمریکایی در آب‌های آزاد رخ داد، بحثی انسان‌دوستانه است. همانطور که بارها نیروی دریایی ما در همان منطقه نسبت به آزادی و نجات ملوانان سایر کشورها اقدام کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پدیده دزدان دریایی را پدیده‌ای زشت خواند و اظهار داشت: همه کشورها باید با هم مشارکت و همکاری کنند تا این مسئله در آب‌های آزاد به ویژه در سواحل سومالی حل شود.

مهمان‌پرست با تأکید بر اینکه نباید از این اقدام برداشت سیاسی کرد، گفت: باید آن را در چارچوب یک رفتار بشر دوستانه دید.

وی در خصوص استقبال ایران از این اقدام آمریکا (آزادی ملوانان ایرانی) خاطرنشان کرد: ما از هر رفتار بشردوستانه‌ای استقبال کرده‌ایم و اینکه آنها خوشحال می‌شوند ما نیز از خوشحالی آنها خوشحال می‌شویم و امیدواریم همیشه مسیر بشردوستانه را دنبال کنند.

سخنگوی وزارت خارجه علت همه بحران‌هایی که در جهان امروز وجود دارد نقض حقوق بشر توسط همین کشورها دانست و افزود: اگر می‌خواهند همه ملت‌ها خوشحال شوند بهتر است حقوق آنها را محترم بشمارند. 

وی ادامه داد: جاهایی مشکل به وجود می‌آید که حقوق ملت‌های مستقل را زیر پا می‌گذارند و زیاده‌خواهی می‌کنند. اگر قرار باشد دنیای بهتری داشته باشیم اولین اقدام مقامات آمریکایی و کشورهای دیگری که به دنبال زیاده‌خواهی هستند این است که حریم‌ کشورها را محترم شمرده و حقوق ملت‌ها را رعایت کرده و در محدوده خود فعالیت کنند و حتماً همه با همدیگر خوشحال خواهیم شد. 

مهمان‌پرست در خصوص سفر مقامات آمریکایی به منطقه برای ترغیب آنها به تحریم نفتی ایران که سؤال یکی از خبرنگاران بود این اقدام را سیاسی خواند و گفت: این اقدام فشار سیاسی به کشورهایی است که برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بسیاری از کشورها در مسیر توسعه و پیشرفت خود نیازمند انرژی پایدار و مطمئن هستند، خاطرنشان کرد: شاید یکی از اهدافی که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند که کشورهای دیگر را تحت فشار سیاسی قرار دهند این است که تأمین انرژی مورد نیاز آنها را از حالت مطمئن به بی‌ثبات و ناپایدار در بیاورند و این موضوع می‌تواند در رشد آنها تأثیر منفی داشته باشد. 

وی تصریح کرد: هر کشوی باید براساس منافع ملی خود تصمیم بگیرد و تحت فشارهای سیاسی برخی قدرت‌ها از جمله آمریکایی‌ها نباید منافع ملی خود را به خطر بیندازند. 

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که کشورهای مختلفی با بحران‌های سیاسی و اجتماعی روبرو هستند، گفت: شاید دلیل اصلی این بحران‌ها تبعیت آنها از سیاست‌های یکجانبه کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌هاست.

خبرنگاری از مهمان‌پرست پرسید، گفته می‌شود که تعدادی از عوامل حادثه تروریستی اخیر دستگیر شده‌اند که وی گفت: خبر موثقی را درباره با دستگیری عوامل شهادت شهید روشن دریافت نکردم و مسئولان مربوطه در کشور و دستگاه‌های امنیتی می‌توانند در این خصوص صحبت کنند. 

خبرنگار فارس در خصوص اقدامات و پیگیری‌های وزارت خارجه در مجامع بین‌المللی در رابطه با ترور دانشمندان کشور از جمله شهید روشن سؤال کرد که وی این ترورها را جزو بی‌ارزش‌ترین اقدامات در عرصه مسائل سیاسی و جنگ‌های سخت برشمرد و آن را نشانگر ضعف، وحشت و ترس کشورهایی دانست که در مقابل نظام مقتدر و مستقل ایران دست بر هر شیوه غیر انسانی و جنایتی می‌زنند. 

مهمان‌پرست با بیان اینکه آنها فکر می‌کنند با این اقدامات می‌توانند به نتیجه برسند و حتماً اینطور نخواهد بود، گفت: این ترورها را با این انگیزه انجام می‌دهند که رعب و وحشتی ایجاد کنند که یا جوانان نخبه ما از مسیر علمی خود کوتاه بیایند و سرعت رشد کشور را کاهش دهند یا اینکه به سمت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای نرون.

وی ادامه داد: د نتیجه این رفتار نسنجیده این است که یک موجی در بین دانشجویان کشور ما ایجاد شد و آنها حرکتی را شروع کرده و داوطلبانه اعلام کردند که حاضرند رشته‌ تحصیلی خود را به رشته هسته‌ای تغییر دهند و علاوه بر آن کمپینی را ایجاد کردند که دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف در داخل و خارج کشور و با گرایشات سیاسی مختلف همگی اعلام کردند که در کنار تحصیل خود آماده‌اند با سازمان انرژی اتمی همکاری کنند و این نشانگر روحیه ملت ایران است.

به گفته مهمان‌پرست این شیوه‌ها تأثیر نخواهد داشت و انگیزه جوانان ما را برای فعالیت علمی و پیشرفت افزایش می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما از کشورهای مدعی حقوق بشر و مدعیان مبارزه با تروریسم انتظار داریم که جدیت خود را در این زمینه (مبارزه با تروریسم) نشان دهند.

مهمان‌پرست ادامه داد: ما ضمن محکوم کردن این حادثه این موضوع را به سازمان‌های بین‌المللی از جمله مسئولان سازمان ملل، شورای امنیت، جنبش عدم تعهد و .... منعکس کردیم و از آنها خواستیم که نسبت به آن واکنش جدی نشان دهند و در حال حاضر نیز شاهد واکنش کشورها و سازمان‌های بین‌المللی هستیم و منتظر اقدام عملی برای ریشه‌کن کردن بحث شوم تروریسم می‌باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تا زمانی که رژیم صهیونیستی به صورت دولتی دست به اقدامات تروریستی می‌زند و کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها از این اقدامات تروریستی حمایت می‌کنند باید منتظر باشند تا افکار عمومی ملت‌های جهان پاسخ مناسب را به آنها بدهند. چهره‌ واقعی کشورها در این گونه صحنه‌ها مشخص می‌شود.

وی در عین حال یادآور شد: ما به دنبال دستگیری عاملان این حادثه و افشای اسنادی خواهیم بود که نشانگر حمایت کشورهای خاص و به ویژه رژیم صهیونیستی از این گونه اقدامات است و آن را به اطلاع کشورهای مختلف و مردم آنها خواهیم رساند.

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در رابطه با سفر بازرسان آژانس به ایران با بیان اینکه ما در چارچوب همکاری‌ها با آژانس به تعهداتمان عمل می‌کنیم و همکاری خوبی با مسئولان آژانس داریم، اظهار داشت: بازرسان آژانس در موقعیت‌های مختلف از تأسیسات ما بازدید می‌کنند و دوربین‌های آژانس نیز نظاره‌گر فعالیت‌های ما می‌باشند و مقامات آژانس به دعوت مقامات کشورمان سفرهایی را به ایران داشته‌اند.

وی ادامه داد: این سفر در آینده نزدیک انجام خواهد شد و نشانگر آن است که ما فعالیت شفافی در جهت اهداف صلح‌آمیز داریم و در کنار تعهداتمان از حقوق هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز به صورت کامل استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: زمانی که تاریخ دقیق این سفر مشخص شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ادامه دارد...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها