کد خبر: ۳۵۵۶۸
زمان انتشار: ۰۰:۵۹     ۱۰ بهمن ۱۳۹۰
انسان ها و شهرهایی که در طول تاریخ در بسیاری از اوقات به دلایل مختلف گم شده و پس از سال های طولانی دوباره کشف شده اند. در این نوشتار قصد داریم تا شما را با 10 شهر گمشده در دنیا آشنا کنیم.

به گزارش گروه خواندنی های 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، مردم در طول تاریخ همیشه علاقه داشتند تا در مورد زوایای تاریک گذشته تاریخ اطلاعات کسب کنند. تمدن های گمشده، انسان ها و شهرهایی که در طول تاریخ در بسیاری از اوقات به دلایل مختلف گم شده و پس از سال های طولانی دوباره کشف شده اند. در این نوشتار قصد داریم تا شما را با 10 شهر گمشده در دنیا آشنا کنیم.

پاولوپتری – یونان
هر زمان که صحبتی از شهرهای گمشده به میان می آید همه از شهر افسانه ای "آتلانتیس" صحبت به میان می آورند. البته تنها جایی که صحبت از این شهر شده است نوشته های افلاطون ، فیلسوف معروف دوران باستان در یونان است. شهر پاولوپتری در ساحل یونان امروزی در دوران سنگی ساخته شده و تا 1000 سال قبل از میلاد مسیح نیز حیات در آن جریان داشته است. در سالهای بعد با متروکه شدن این شهر مردم از وسایل به جا مانده در این شهر برای خانه سازی بهره می بردند و در طول دوران باقی مانده این شهر با بالا آمدن سطح آب به زیر آب فرو رفت. در سالهای اخیر و با پیشرفت علوم غواصی کارشناسان موفق به کشف بازمانده های این شهر در اعماق دریا شد.

پوبلوس – امریکا
قبایل بومی در جنوب غرب آمریکا سالهای زیادی را در آن سرزمین به عنوان بومیان اصلی در آن نواحی زندگی می کردند. در سال 1300 پس از میلاد مسیح این افراد در ایالت کلورادوی امروزی اقدام به ساخت مجموعه ای از روستاها کرده اما بنا به دلایل نامشخصی در سال 1400 پس از میلاد این مناطق را ترک کردند. این مکان که متعلق به تمدن "آناسازی" است در سال 1888 میلادی دوباره کشف شده است.

آکروتیری- یونان
تمدن "مینوان" در جزیره کرت به یک پادشاه راز آلود به نام "مینوس" مربوط می شود. نوشته ای از آن دوران باقی نمانده است تا مشخص شود که این سلسله به چه عنوانی شناخته می شده است. این منطقه دارای آتشفشان های فراوانی است که البته انفجار آتشفشانی در سال 1600 قبل از میلاد مسیح در این منطقه که یکی از شدیدترین انفجارهای ثبت شده در تاریخ بشر است باعث شد تا این تمدن تا آستانه نابودی به پیش رود. باقی مانده های این تمدن باستانی در سال 1967 کشف شده است.

تیکال- گواتمالا
این شهر از جمله شهرهای متعلق به تمدن قدیمی و کهن مایا در منطقه آمریکای لاتین است. شهر تیکال در سالهای 200 تا 900 پس از میلاد مسیح محل زیست انسان ها بود و پس از آن به تدریج توسط مردم تخلیه شده است. پوشش انبوه جنگلی برای سالهای متمادی این شهر را در درون خود حفظ کرد تا این که در جریان اکتشافی در سال 1848 این شهر دوباره کشف شد.

تیمگاد-الجزایر
این شهر که متعلق به استان های آفریقایی امپراتوری روم باستان بوده و بین قرن های 5 تا 7 میلادی مرکز ترویج آیین مسیحیت در آن مناطق به حساب می آمده است. در قرن هفتم و به دلیل حمله غارت گران به شهر این شهر تخلیه شده و کم کم بر اثر حرکت شن ها از نظرها پنهان شد. در اکتشافاتی که در سال 1881 میلادی رخ داد این شهر دوباره کشف شد و اکنون بازدیدکنندگان می توانند بناهایی به مانند معبد ژوپیتر یا امارت های حکومتی را مشاهده کنند.

ماچو پیچو- پرو
این شهر باستانی متعلق به تمدن "اینکا " در آمریکای لاتین است.در سالهای نزدیک به 1572 و در نتیجه حمله استعمارگران اسپانیایی به منطقه آمریکای لاتین این شهر نیز کم کم خالی از سکنه شد. مردم عادی ساکن اطراف این شهر نیز دیگر موقعیت این منطقه را آشکار نساخته اند. اما در قرن بیستم دوباره این منطقه مورد توجه جهانی قرار گرفت و دوباره رفت و آمدها به آن آغاز شد. در این سالها با وجود سیستم حمل و نقل رفتن به این محل بسیار آسان شده است.

موهنجو دارو – پاکستان
در کنار تمدن هایی مثل مصر و یا ایران ، تمدن منطقه شبه قاره هند نیز از جمله نمونه های بسیاری عالی و غنی تمدن بشری است که در سالهایی در حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح به اوج شکوفایی خود در بسیاری از علوم و صنایع رسید. در کاوش های انجام شده در خرابه های این شهر اثری از معبدها و کاخ های آنچنانی دیده نمی شود و همین مسئله باعث شده است بسیاری از کارشناسان این تمدن را تمدنی حامی تساوی حقوق انسان ها می داند. این شهر بارها بنا به علل مختلف تخریب شد اما نهایتا در 1800 سال قبل از میلاد مسیح برای آخرین بار تخلیه شد. این منطقه دوباره در سال 1922 کشف شد.

پترا – اردن
این شهر باستانی در سال 103 قبل از میلاد مسیح به تسلط روم درآمد. البته در سالهای پس از آن به دلیل بروز زلزله سیستم آبرسانی شهر را نابود کرده و به دلیل این که شهر های دیگری در نزدیکی این شهر وجود داشت تصمیم در آن زمان به این گونه گرفته شد که شهر تخلیه شده و ساکنین به شهر های دیگری منتقل شوند. البته این شهر در سالهای متمادی اخیر از نظر کارشناسان غربی به دور بوده اما مردم بومی منطقه همچنان به درون آن رفت و آمد داشتند. امروزه نیز این مکان به جاذبه بسیار مناسبی برای مورخان تبدیل شده است.

تروی – ترکیه
بسیاری از ما با نام شهر تروی و داستان جنگ معروف و اسب تروا آشنا هستیم. برای سالهای زیادی این گونه تصور می شد که شهر تروی یک مکان افسانه ای در داستان ها بوده است. تا این که در سال 1871 میلادی یک دانشمند آلمانی به نام هنریخ شلیمان موفق به کشف آثاری از دیوارهای دفاعی شهر و همچنین مجموعهای از جواهرات شد. این شهر اولین بار به تاریخ 3000 سال قبل از میلاد مسیح بنیان گذشاته شده است و بارها بنا به دلایل مختلف تخرب شده و دوباره بر روی ویران ها مجدد ساخته شده است. به همین دلیل تشخیص این که این شهر چقدر به شهر محاصره شده توسط یونانی ها شبیه است مشکل می باشد.

پامپی و هرکولانیوم – ایتالیا
در سال 79 پس از میلاد مسیح کوه وسوویوس بر اثر فعالیت آتشفشانی منفجر شد و در نتیجه این انفجار مهیب شهرهای پامپی و هرکولانیوم در زیر خاکستر و مواد مذاب حاصل از انفجار و فعالیت آتشفشانی دفن شد. 1700 سال بعد این شهر دوباره کشف شده و امروزه به محلی بسیار مناسب برای دانشمندان در رشته انسان شناسی تبدیل شده است. توریست های زیادی از نقاط مختلف دنیا هر ساله به ایتالیا سفر می کنند تا از باقی مانده های این دو شهر بازدید کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها