کد خبر: ۳۵۷۶۸۸
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۱۳ دی ۱۳۹۴
سایه سنگین رکود بر شهرک‌های صنعتی لرستان افتاده به طوریکه بیش از ۱۵۹ واحد تولیدی در این شهرک‌ها تعطیل شده است.
به گزارش پایگاه 598، این روزها صنعت استان لرستان حال خوشی ندارد و در سراشیبی رکود  قرارگرفته و چراغ‌های صنعت و واحدهای تولیدی استان لرستان یکی پس از دیگری در حال خاموشی است.

وضعیت راکد واحدهای تولیدی استان به گونه‌ای است که پس از شنیدن تعطیلی 500 واحد سنگ‌بری در استان این بار نوبت به رکود شهرک صنعتی استان و تعطیل شدن 159 واحد تولیدی در این شهرک ها رسیده است.

راکد شدن واحدهای صنعتی و تولیدی استان در حالیست که هوشنگ بازوند استاندار لرستان شهریورماه امسال بیان کرده بود که در استان لرستان 618 واحد راکد و تعطیل‌شده به ارزش هزار و 762 میلیارد تومان وجود دارد که احیاء این واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل بخش عظیمی از نگرانی‌ها را برطرف می‌کند.

159 واحد صنعتی راکد در استان لرستان

فرزاد محمدی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان بابیان اینکه 159 واحد صنعتی در استان لرستان راکد است، اظهار داشت: از 159 واحد صنعتی استان 93 واحد صنعتی به‌صورت 100 درصد  به بهره‌برداری رسیده ولی  هم‌اکنون راکد شده‌اند.

وی در رابطه با 66 واحد صنعتی دیگر در استان، افزود: باوجوداینکه این 66 واحد با پیشرفت‌های فیزیکی بالایی در حال ساخت هستند اما قبل از تولیدی و بهره‌برداری راکد شده‌اند.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان عنوان کرد: راکد شدن واحدهای صنعتی استان لرستان سبب از دست رفتن فرصت اشتغال شده به‌ طوری‌که بهره‌برداری از این واحدهای صنعتی می‌توانست زمینه اشتغال دو هزار و 934 نفر را در استان لرستان فراهم آورد.

هدر رفت 780 هزار و 613 مترمکعب آب در شهرک صنعتی لرستان

وی ارزش واحدهای صنعتی راکد استان را 224 میلیارد تومان، برشمرد و گفت: در بحث هدر رفت آب مصرفی توسط این واحدها 780 هزار و 613 مترمکعب آب در سال هدررفته  و ازنظر برق مصرفی نیز این واحدهای راکد33 هزار و 998 کیلووات برق در استان را اشغال کرده‌اند.

محمدی مهم‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی استان لرستان را کمبود نقدینگی، مشکلات ماشین‌آلات، مشکل بازار و مواد اولیه برشمرد و اظهار داشت: با بررسی مشکلات و ایجاد راهکار برای رفع موانع تولید می‌توان زمینه رشد و توسعه صنعت استان لرستان را فراهم کرد.

رضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان نیز در جلسه ستاد تسهیل واحدهای تولیدی لرستان در رابطه رفع موانع واحدهای تولیدی استان لرستان، اظهار داشت: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان به‌ منظور راهنمایی سرمایه‌گذاران در برخی از بخش‌های مختلف استان لرستان مورد شناسایی و بررسی قرارگرفته است.

فراهم کردن حضور سرمایه‌گذاران در استان لرستان

وی به طراحی و برنامه این سازمان در خصوص شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان اشاره کرد و افزود: می‌توان با اطلاعات جامع و کامل زمینه حضور سرمایه‌گذاران در استان لرستان را فراهم کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بابیان اینکه استفاده از ظرفیت کلینیک سیار صنعت در استان می‌تواند به رفع موانع تولید در استان لرستان کمک بسزایی کند، عنوان کرد: راه‌اندازی این کلینیک‌ها و استفاده از راهنمایی و مشاوره افراد خبره و مطلع از بازار و صنعت می‌تواند به شکوفایی صنعتی واحدهای تولیدی کمک کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه معادن استان لرستان بیان کرد: تلاش می‌شود در آینده‌ای نزدیک فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن استان لرستان از طریق کارشناسان زمین‌شناسی استان شناسایی‌شده و در اختیار علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بخش قرار گیرد.

صفی خانی با اشاره به فعالیت معادن استان لرستان خاطرنشان کرد: معادن استان لرستان با ظرفیت تولید بالا توانایی تولید 14 ماده معدنی را دارد که می‌توان با مطالعات تکمیلی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه را معرفی کرد.

اقدام ادارات و دستگاه‌های دولتی برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در جلسه ستاد تسهیل واحدهای تولیدی لرستان اظهار داشت: ضرورت دارد تمامی ادارات و دستگاه‌های دولتی نسبت به شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بر اساس توجیه اقتصادی اقدام کرده تا زمینه حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان لرستان فراهم شود.

وی با اشاره به لزوم تسهیل در امر سرمایه‌گذاری و هدایت سرمایه‌گذاران به بخش‌های مختلف در این استان افزود: شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان لرستان در کنار دعوت و هدایت سرمایه‌گذاران به بخش‌های مختلف قابل سرمایه‌گذاری می‌تواند در رونق اقتصاد استان نقشی به‌سزایی ایفا کند.

استاندار لرستان بابیان اینکه این استان می‌تواند به‌عنوان قطب سرمایه‌گذاری در غرب کشور معرفی شود، عنوان کرد: استان لرستان با دارا بودن فرصت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف قابلیت حضور سرمایه‌گذاران را دارد بنابراین می‌توان با معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری از طرق مختلف زمینه حضور و استقبال سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این استان را فراهم کرد.

تدوین کتابچه‌های ویژه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در لرستان

وی به راه‌های ترغیب سرمایه گذران برای حضور در بازار سرمایه‌گذاری استان اشاره و بیان کرد: تدوین کتابچه‌های ویژه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در کنار ایجاد گروه‌های رصد و بررسی واحدهای صنعتی استان می‌تواند گامی بلند در خصوص شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان لرستان باشد.

بازوند با تأکید بر ضرورت رفع موانع تولید در واحدهای صنعتی استان لرستان تصریح کرد: به این منظور کلینیک‌های سیار صنعتی با حضور در واحدهای صنعتی به بررسی موانع تولید و راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی تولیدی در لرستان می‌پردازند.

وی خواستار آسیب‌شناسی و تجزیه‌وتحلیل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان لرستان شد و خاطرنشان کرد: این کار علاوه بر رفع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی استان می‌تواند زمینه حضور بخش خصوصی را در قسمت‌های مختلف فراهم کند.

لازمه تسریع در ایجاد زمینه‌های اشتغال در لرستان

استاندار لرستان بابیان اینکه لازمه تسریع در روند حضور سرمایه‌گذاری و تسهیل در ایجاد زمینه‌های اشتغال در لرستان، شناخت و مطالعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است، گفت: با کسب اطلاعات دقیق و جامع از صنعت فعال و راکد استان در کنار برنامه‌ریزی جامع می‌توان اقتصاد مقاومتی پویا و محرک را احیا کرده و در مسیر رشد و توسعه استان گام برداشت.

راکد بودن بخش عمده‌ای از واحدهای تولیدی استان لرستان سبب شد تا آیت‌الله میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در لرستان پانزدهم شهریورماه 94 در دیدار با تعاون گران و کارکنان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان راکد بودن واحدهای تولیدی استان را به مسئولان گوش زد کند.

وی در این دیدار اظهار داشت: در استان لرستان واحدهای تولیدی مشکل‌دار و راکد و نیمه تعطیل فراوانی وجود دارد.

تعیین تکلیف واحدهای راکد استان لرستان

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با  اشاره به اینکه نادیده گرفتن واقعیت‌ها سبب محرومیت می‌شود، افزود: اگر سری به شهرک‌های صنعتی استان بزنیم متوجه واحدهای فراوان تعطیل و راکد استان شده که از مسئولین می‌خواهیم آن‌ها را تعیین تکلیف کنند.

وی بابیان اینکه برخی‌ها نیز به دنبال سوءاستفاده بوده و دنبال کار و تولید نیستند، عنوان کرد: از بانک‌های استان گلایه فراوانی داریم که پس از عقب افتادن چند قسط به دنبال وصول و تحقق مطالبات خود نبوده تا طلب به میلیاردی می‌رسد و همه تحت‌فشار قرار می‌گیرند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها