کد خبر: ۳۵۹۷۷۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۶     ۲۶ دی ۱۳۹۴
عضو کمیسیون انرژی مجلس از درخواست این کمیسیون از وزارت نفت جهت ارائه اسناد واردات بنزین در سال ۹۴ با هدف ارزیابی دقیق‌تر راجع به کیفیت آن خبر داد.
به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، از درخواست کمیسیون انرژی مجلس از وزارت نفت جهت ارائه مستندات و اسناد واردات بنزین در سال 94 خبر داد و گفت: اگر این مستندات به دست ما برسد بهتر می‌توانیم راجع به کیفیت بنزین وارداتی قضاوت کنیم.

وی با اشاره به قرارداد وزارت نفت با پتروشیمی‌ها قرارداد جهت تحویل ریفرمیت پتروشیمی برای تولید بنزین خاطرنشان کرد: اگر بنزین وارداتی قبلاً مشکل داشت، چرا دوباره قرارداد تولید آن را بسته‌اند؟ و اگر مشکل نداشت چرا آن را تعطیل کردند؟

پیشتر بعضی گزارش‌ها حاکی از آن بود که علیرغم آنکه از سال گذشته دریافت ریفرمیت (ماده اولیه بنزین) از پتروشیمی‌ها به بهانه آلایندگی متوقف و بنزین وارداتی جایگزین آن شد، به تازگی همزمان با واردات گسترده بنزین غیر استاندارد، بنزین پتروشیمی بندر امام به چرخه مصرف بازگشته است که علت آن دلیل این امر کمبود بنزین با کیفیت و با اکتان قابل قبول در بازار خلیج‌فارس و ناتوانی دلال‌های شناخته شده واردکننده بنزین به ایران در دستیابی به بنزین با کیفیت در این بازار ذکر می‌شد.

بر این اساس، اغلب این دلال‌ها مخازنی را در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به خصوص در سواحل امارات اجاره کرده‌اند و پس از خریدن اجزای تشکیل دهنده بنزین مانند ریفرمیت پتروشیمی‌ها ایرانی و نفتا و مواد اکتان افزای مجاز و غیر مجاز، این مواد را در مخازن با هم مخلوط کرده و با استفاده از مواد اکتان‌افزای غیر مجاز که استفاده از آنها در ایران با ممنوعیت مواجه است، آن را گران‌تر از بنزین یورو 4 به ایران می‌فروشند.

اما پس از کاهش قابل توجه تولید بنزین در کشور، وزارت نفت دوباره دست به دامان پتروشیمی‌ها شده است و این بار به جای دریافت ریفرمیت ـ ماده اولیه بنزین ـ از پتروشیمی‌ها، پتروشیمی بندر امام با اختلاط ریفرمیت و نفتا و MTBE و دیگر اجزای تولیدکننده بنزین، یک محموله کامل بنزین تولید کرده و در اختیار شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی قرار داده است که آنالیز آن نشان می‌دهد کیفیت این بنزین از بنزین‌های وارداتی بهتر بوده و مدیران نفتی آن را دارای یورو 4 عنوان کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها