کد خبر: ۳۶۴۰۰۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
خبرگزاری میزان- داستان دنباله دار میوه ای وارداتی یا به قول برخی مسئولین میوه های قاچاق این روزها به یک رمان قطور تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از میزان، این روزها هر سایت و روزنامه ای را باز می کنی خبر از وجود فراوان میوه های نا آشنا در بازار می بینی، میوه هایی که پیش از این مسئولین مربوطه خبر از واردات چمدانی آن می دادند و حالا با انتشار عکس‌های زیاد از حجم بالای این میوه ها در بازار مدعی قاچاق آن هستند.

بر اساس این گزارش میوه های خارجی هر روز حضورشان در بازر میوه و میادین میوه و تره بار پر رنگ تر می شود و هر روز انتقادها به این موضوع هم در رسانه های مختلف منعکس می شود اما تا کنون نسخه موثری برای این بیماری نوشته نشده است.

براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، واردات تمام اقلام میوه به استثنای موز، آناناس، انبه، نارگیل و پاپایا(خربزه درختی) به کشور ممنوع است اما بازار داخلی در دوره‌های مختلف مملو از میوه‌های خارجی گزارش شده است.

مجتبی شادلو رییس اتحادیه باغداران با اشاره به نابودی باغداران در صورت ادامه این روند گفت: بسیاری از باغداران و فعالاتن این حوزه بعد از کلی تلاش و سختی میوه های مرغوب و درجه یک تولید می کنند اما با این واردات همه این باغداران متضرر و در معرض نابودی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: قیمت بهترین سیب قرمز ایرانی در مراکز عمده فروشی از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و مرغوب‌ترین سیب زرد از ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است.

شادلو توضیح داد: قیمت و کیفیت پرتقال‌های مصری و نارنگی‌های پاکستانی وارد شده به هیچ عنوان قابل مقایسه با تولیدات داخلی نیست، به عنوان مثال نارنگی‌های وارد شده بی‌کیفیت، کم آب و پر از هسته هستند اما با قیمتی حدود ۶ تا ۷ هزار تومان در مراکز عمده فروشی عرضه می‌شوند، این در حالی است که همین الان هرکیلوگرم نارنگی فارس ‌با کیفیتی به مراتب بالاتر حدود ۳ هزار تومان است.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی درباره اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند امکان ندارد این حجم میوه به شکل قاچاق وارد کشور  شده باشد؟ گفت: اگر این محصولات به شکل رسمی آمده است که باید مسئولان مربوطه در این زمینه شفاف سازی و اعلام کنند که این میوه‌ها از مبادی رسمی و قانونی وارد شده است، در غیر این‌صورت واردات فوق به شکل قاچاق انجام شده و باید روشن شود چه کسی این میوه‌ها را قاچاقی وارد کرده است؟

حال باید دید با این شرایط و علی رغم تاکید مقامات عالی نظام راه این روند غلط کی مسدود می شود و تا کی باید وقتی در بازار میوه قدم می زنیم چشم و گوشمان با میوه هایی که شکل و اسمشان را کمتر دیده ایم آشنا شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها