کد خبر: ۳۶۴۳۱۷
زمان انتشار: ۰۹:۵۳     ۲۹ بهمن ۱۳۹۴
طرفداران یکی از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات آمریکا در روزهای گذشته خواستار تغییر نظام انتخاباتی آمریکا که به باور آنها ناعادلانه است، شده‌اند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، نظام غیرمستقیم رأی‌گیری در انتخابات آمریکا، اعتراض طرفداران «برنی سندرز»، یکی از نامزد‌های حزب دموکرات را به همراه داشته که علی‌رغم پیروزی او در دومین مرحله از سلسله رأی‌گیری‌های ایالتی در ایالت «نیوهمپشایر» در برابر «هیلاری کلینتون»، دیگر نماینده همین حزب، امیدهای این سناتور برای انتخاب شدن در رقابت‌های درون‌حزبی را اندک می‌بینند. 

«برنی سندرز»، اولین رأی‌گیری ایالتی که ماه گذشته در ایالت «آیووا» برگزار شد را با فاصله‌ای بسیار اندک (تنها با 0.2 درصد اختلاف) به خانم کلینتون واگذار کرد. علی‌رغم این، او در دومین رأی‌گیری ایالتی در «نیوهمپشایر»، با حاشیه اختلافی نزدیک به 22 درصد «هیلاری کلینتون» را پشت سرگذاشت تا امیدهای طرفدارانش از احتمال پیروزی در انتخابات درون‌حزبی را بالا ببرد.

اما از آنجا که در نظام انتخاباتی آمریکا این تنها آراء مردم نیست که سرنوشت نامزدهای انتخاباتی را چه در مرحله مقدماتی و چه در مراحل بعدی رقم می‌زند اکنون تنها در سایه امید به تغییر وضع موجود است که طرفداران «سندرز» شانسی برای رسیدن او به کاخ سفید قائلند. این سناتور، علی‌رغم برخورداری از اکثریت آرای مردمی، نتوانسته نظر مساعد «وکلای انتخاباتی غیرمتعهد» (Superdelegates or Unpledged delegates) را جلب کند و عده زیادی از آنها خانم «کلینتون» را ترجیح می‌دهند.

در نظام پیچیده انتخابات آمریکا، در واقع مردم به طور مستقیم نامزد دلخواه خود برای ریاست‌جمهوری را انتخاب نمی‌کنند و این افرادی به نام «وکلای انتخاباتی» (delegates) هستند که با رأی به کاندیداها به نمایندگی از مردم، تعیین می‌کنند چه کسی می‌تواند نامزد یک حزب برای شرکت در انتخابات (در انتخابات مقدماتی) یا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا (در انتخابات سراسری) باشد. 

در مرحله درون‌حزبی، هر یک از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، فرایندهای متفاوتی برای انتخاب «وکلای انتخاباتی» دارد. حزب دموکرات، دو نوع وکیل انتخاباتی دارد که طبق روال‌هایی جداگانه انتخاب می‌شوند: «وکلای متعهد» و «وکلای غیرمتعهد». 

«وکلای متعهد» در هر ایالت، ترجیح‌های خود برای رأی دادن به یک نامزد را اعلام می‌کنند و انتخاب آنها به نسبتی برابر با همین ترجیح اعلام‌شده صورت می‌گیرد. مردم در انتخابات مقدماتی در هر ایالت به فرد مورد علاقه‌‌‌ای که مایلند نامزد یک حزب در انتخابات باشد رأی می‌دهند (مثلا سندرز یا کلینتون). سپس، وکلای متعهد که از هر نامزد اعلام حمایت کرده‌اند، با نسبتی معادل با سهم آرای اکتسابی نامزدی که از آن حمایت کرده‌اند، انتخاب می‌شوند. بنابراین فرض بر این است که آرایی که این نمایندگان در حمایت از هر نامزد می‌دهند انعکاسی، هر چند غیرمستقیم، از آرای مردم است. 

حزب دموکرات، علاوه بر «وکلای متعهدی» که بر اساس نتایج رأی‌گیری‌های هر ایالت انتخاب می‌شوند، 712 «وکیل غیرمتعهد» هم دارد: کسانی که مستقیماً و بدون آنکه انتخاب شوند به «همایش ملی حزب دموکرات» می‌روند و به هر کسی که دوست داشته باشند، رأی‌ می‌دهند، حتی اگر تمامی وکیلان متعهد آن ایالت به فردی دیگر رأی داده باشند. 

«وکلای غیرمتعهد» معمولاً نخبگان حزب دموکرات، مانند فرمانداران، سناتورها، قانونگذاران برجسته ایالتی یا سران ایالتی حزب هستند که قید و بندی برای رأی دادن به نماینده‌ای خاص جهت معرفی او به عنوان کاندید حزب در انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری آمریکا ندارند.

 تعداد کل «وکلا» در 50 ایالت آمریکا که در روز «همایش ملی حزب ملی» به «کلینتون» یا «سندرز» رأی خواهند داد 4763 نفر هستند که همان‌طور که گفته شد 712 نفر از آنها «غیرمتعهد» هستند. هر یک از این دو سیاستمدار که بتواند رأی 2382 نفر از این وکلا (50 درصد به علاوه یک نفر) را کسب بکند به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی خواهد شد.

گزارش‌های مختلف حاکی است علی‌رغم آنکه «سندرز» تا کنون توانسته تعداد بیشتری از آرای مردمی را در انتخابات دو ایالت به خود اختصاص دهد، تعداد وکیلانی که گفته‌اند به «هیلاری کلینتون» رأی می‌دهند به طرز چشمگیری بالاتر است. 

مطابق آمارهای منتشر شده، «برنی سندرز» در انتخابات برگزار شده در دو ایالت «آیووا» و «نیوهمپشایر» موفق به کسب 151578 رأی شده است. هیلاری کلینتون در این دو ایالت 95249 رأی به دست آورده است. 

نام نامزد  از ایالت میزان آرا 
برنی سندرز ورمونت 151578 
هیلاری کلینتون نیویورک 95249 

جدول 1- میزان آرای دو نامزد حزب دموکرات در انتخابات ایالتی «نیوهمپشایر» و «آیووا» (منبع)

تا کنون گزارش‌های متعددی درباره حمایت وکلای انتخاباتی از «کلینتون» یا «سندرز» منتشر شده است که با وجود برخی اختلاف‌های جزئی همگی بر حمایت قاطع آنها از کلینتون در برابر سندرز تأکید دارند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه نیویورک‌تایمز، گزارش داده‌اند تا کنون 394 وکیل انتخاباتی حمایت خود را از خانم «کلینتون» اعلام کرده‌اند در حالی که تنها 44 وکیل گفته‌اند از «سندرز» حمایت خواهند کرد.

 

نام نامزد  وکیلان حمایت‌کننده
برنی سندرز 44
هیلاری کلینتون 394 

جدول 2- تعداد وکلای انتخاباتی حمایت‌کننده از دو نامزد حزب دموکرات، طبق آمار آسوشیتدپرس

علاوه بر این، دایره‌المعارف اینترنتی «ویکی‌پدیا»، آمار جامع‌تری به تفکیک از تعداد «وکلای غیرمتعهدی» که تا کنون حمایت خود را از «سندرز» یا «کلینتون» اعلام کرده‌اند فراهم کرده است که قابل توجه است. «ویکی‌پدیا»،اشاره‌ای به منبع اصلی این آمارها نکرده، اما نوشته آنها را بر اساس «آخرین نسخه قابل تأیید» از حمایت‌های این وکلا از هر یک از نامزدها فراهم آورده است. 

با آنکه جستجوی مستقل برای تأیید این آمار نتیجه‌ای در برنداشت می‌توان آن را شاهدی دست‌کم اولیه برای سایر مستندات موجود از حمایت‌های وکلای غیرمتعهد از کلینتون در برابر سندرز تلقی کرد. 

نامزد سران شناخته‌شده احزاب فرمانداران سناتورها نمایندگان  عضای کمیته ملی دموکرات مجموع کل 
برنی سندرز 1 0 1 2 10 14
هیلاری کلینتون 10 13 39 158 209 429

جدول 3- تعداد «وکلای غیرمتعهدی» که تا کنون از هر یک از نامزدهای حزب دموکرات اعلام حمایت کرده‌اند 

پایگاه خبری «پالیتیکو» در گزارشی نوشته هواداران «سندرز»، این عدم توازن در حمایت وکلای انتخاباتی از هیلاری کلینتون را به نقش وکلای غیرمتعهد در تصمیم‌گیری در نظام انتخاباتی آمریکا مرتبط می‌دانند. آنها در روزهای گذشته با راه‌اندازی دست‌کم دو کارزار اینترنتی توجه این وکلا را به رأی مردم جلب کرده‌ و از آنها خواسته‌اند نقش مردم را در انتخابات نادیده نگیرند.

در یکی از آنها، MoveOn.org، فعالان از وکلای غیرمتعهد خواسته‌اند قبل از اعلام حمایت از یک نامزد، دست‌کم تا زمان شمارش آرای تمامی ایالت‌ها صبر کنند و دست‌کم آرای مردم را تا اندازه‌ای در تصمیم‌شان در نظر بگیرند.  

در طومار دوم، خطاب به وکلای غیرمتعهد نوشته شده است: «دموکراسی را انکار نکنید؛ تعهدتان به اهمیت آرا را اعلام کنید و بگذارید همگان بدانند که نخواهید گذاشت آرای شما بر رأی ما غلبه نخواهد کرد. اعلام کنید که در صورت وجود رقابتی نزدیک، به رأی مردم متمایل خواهید شد، نه برگزیدگان حزب.»

پایگاه اینترسپت روز چهارشنبه در گزارشی جالب فاش کرده که بسیاری از «وکلای غیرمتعهد» که از هیلاری کلینتون حمایت می‌کنند در واقع لابی‌گران شرکت‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی هستند. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها