کد خبر: ۳۶۴۴۳۲
زمان انتشار: ۱۴:۴۵     ۲۹ بهمن ۱۳۹۴
تحقق تمام شعارهاي دولت براي بهبود اقتصاد و خروج از رکود و بيکاري کشور به بعد از اجرايي شدن برجام موکول شد...

به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه جوان، تحقق تمام شعارهاي دولت براي بهبود اقتصاد و خروج از رکود و بيکاري کشور به بعد از اجرايي شدن برجام موکول شد و مردم نيز انتظار کشيدند تا هم چرخ سانتريفيوژ بچرخد هم چرخ زندگي و اشتغال، اما اکنون که برجام اجرايي شده مي‌رود تا ايران به بازار بزرگ کالاهاي لوکس وارداتي تبديل شود آيا برجام۲ ادامه اين سياست خواهد بود؟ 


اجراي برجام که نزديک شد، بعد از ۷۰۰ روز وعده‌ها فراموش شدند و مشکلات داخلي از خارج به داخل برگشتند و تمام دولتمردان حل مشکلات را به داخل بازگرداندند با يک تفاوت که ايران با قراردادهاي محرمانه و واردات قاچاق به بازار کالاهاي مصرفي لوکس بدل شد.


 در حالي که انتظار مي‌رفت پول‌هاي آزاد شده صرف ترميم و بازسازي بخش توليد و پاسخگوي نيازهاي بازار کار باشد، اما بعد از سفر اروپايي هيئت دولت ناگهان ورق برگشت و اجراي برجام يك آغازي شد براي باز شدن دروازه‌هاي نامرئي واردات کالاهاي لوکس تا جايي که امروز به غير از ايرباس‌هايي که در ايران فقط قابليت نشستن در يک فرودگاه را دارند ميوه‌هاي عجيب کيلويي ۸۰ هزار توماني را مشاهده مي‌کنيم. 


مردم و به خصوص خيل بيکاران مي‌گويند تا زماني که شغل نداشته باشيم، نمي‌توانيم گيلاس ۸۰ هزار توماني بخوريم يا سوار بر هواپيماي دو طبقه ايرباس بشويم و به خارج از کشور برويم، اما بعد از برجام ما شاهد قراردادهاي محرمانه و غيرضروري هستيم يا با شرکت‌هايي قرارداد مي‌بنديم که ما را در تحريم‌ها تنها گذاشتند. 


در همين حين يک کشاورز شمالي در تماس تلفني به روزنامه «جوان» گفت: نمي‌دانم اين جريان واردات ميوه‌هاي خارجي چيست، اما واقعاً اگر قرار بود نتيجه برجام واردات ميوه‌هاي خارجي و تغيير ذائقه مردم باشد، کاش برجام به نتيجه نمي‌رسيد.  وي با اشاره به اينکه ما از هم‌اکنون نگران آينده شغلي خود هستيم، گفت: طي سال‌هاي اخير سهم اشتغال بخش کشاورزي از بيش از ۲۵ درصد به حدود ۱۸ درصد کاهش يافته و اگر قرار باشد برجام۲ هم با هجوم واردات کالاهاي کشاورزي اجرا شود، ديگر کشاورزي نابود خواهد شد و ما ترجيح مي‌دهيم در شهرها به فروش ميوه‌هاي خارجي مشغول شويم و گاري به دست بگيريم.   وي تأکيد مي‌کند: چرا کسي به داد ما نمي‌رسد و دولت به وعده‌هاي خود عمل نمي‌کند؟


يک کارشناس اقتصادي نيز در گفت وگو با «جوان» مي‌گويد: نگاهي به بازارهاي مختلف از پوشاک تا ميادين ميوه و تره‌بار يا حتي بيلبوردهاي سطح شهر تهران کافي است تا تضاد و تناقض‌گويي حرف‌هاي دولتمردان را در جلوگيري از واردات و تبديل شدن ايران به بازار کالاهاي مصرفي لوکس نشان دهد. 


 وي با تأکيد بر اينکه ايران به بازار کالاهاي لوکس مصرفي تبديل شده و ديگر نمي‌توان آن را با اين همه شواهد منکر شد، مي‌افزايد: اگر دولت قرار بود برنامه‌اي براي نجات اقتصاد داشته باشد، نمي‌گذاشت تا صنايع مختلف و توليدکنندگان به اين وضعيت برسند يا حداقل ظواهر را رعايت مي‌کرد. نه اينکه اکثر بيلبوردهاي تبليغاتي سطح شهر‌هاي بزرگ را کالاهاي خارجي از خودرو تا کفش پر کند. 


اين کارشناس اقتصادي با هشدار به مانور تبليغاتي-سياسي برجام۲ گفت: دولت براي ادعاي برجام۲ بايد برنامه بدهد؛ برنامه‌اي که در آن منجر به واردات کالاهاي لوکس در قالب قراردادهاي محرمانه نشود يا به دلالان اجازه ندهد به‌طور پنهاني کالاهاي لوکسي مانند انگور شيليايي و پرتقال مصري را وارد کند. 


  
خيانت دلال‌صفتان 
در ‌اين‌باره رئيس اتحاديه باغداران ضمن اعلام نرخ‌  ميوه‌هاي وارداتي غيررسمي و قاچاق در اين باره مي‌گويد: عده‌اي «دلال‌صفت» با رابطه بازي به توليدکشور و توليدکنندگان ايراني خيانت کرده‌اند. 


مجتبي شادلو درباره وضعيت قيمت ميوه‌هاي وارداتي غيررسمي و قاچاق در ميدان مرکزي ميوه و تره‌بار تهران اظهار داشت: در حال حاضر قيمت هر کيلوگرم شبرنگ، هلو و آلوزرد خارجي از ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، گيلاس از ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، انگور از ۱۵ هزار تا ۱۸ هزار تومان، انبه از ۱۴ هزار تا ۲۰ هزار تومان و سيب سبز فرانسوي ۱۸ هزار تومان است. 


وي با بيان اينکه باغداران ايراني رو به نابودي هستند، گفت: قيمت سيب سبز فرانسوي در ميدان مرکزي ۱۸ هزار تومان است در حالي که کيفيت اين ميوه اصلاً با انواع داخلي آن قابل مقايسه نيست؛ سيب‌هايي در داخل کشور توليد مي‌شود که نظير آنها در هيچ کجاي دنيا وجود ندارد. 


رئيس اتحاديه باغداران تصريح کرد: قيمت بهترين سيب قرمز ايراني در مراکز عمده‌فروشي از ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان و مرغوب‌ترين سيب زرد از ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان است. 
شادلو با اشاره به اينکه عده‌اي «دلال‌صفت» با «رابطه‌بازي» به توليد کشور و توليدکنندگان ايراني خيانت کرده‌اند، افزود: کيفيت پرتقال‌هاي مصري و نارنگي‌هاي پاکستاني وارد شده به هيچ عنوان قابل مقايسه با توليدات داخلي نيست، به عنوان مثال نارنگي‌هاي وارد شده بي‌کيفيت، کم‌آب و پر از هسته هستند، اما با قيمتي حدود ۶ تا ۷ هزار تومان در مراکز عمده‌فروشي عرضه مي‌شوند، اين در حالي است که همين الان هر کيلوگرم نارنگي فارس ‌با کيفيتي به مراتب بالاتر حدود ۳ هزار تومان است. 
رئيس اتحاديه باغداران اضافه کرد: قيمت بهترين نوع پرتقال داخلي در عمده‌فروشي‌ها از ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان است. 


  
بازاريابي پنهاني 
شادلو با بيان اينکه اقدامات واردکنندگان غيررسمي در ميدان مرکزي پنهاني است، گفت: آنان نمونه‌هايي با خود مي‌آورند تا مشتري پيدا کنند. 
وي با اشاره به اينکه پيش از اين ميوه‌هاي خارجي کم و بيش در بازار ميوه داخل حضور داشتند، افزود: متأسفانه اين مسئله اوج گرفت و ناگهان بازار پر شد، ضمن اينکه در حال حاضر اين ميوه‌ها در اغلب مغازه‌ها حضور دارند.


شادلو درباره عواقب اين واردات غيرقانوني هشدار داد و تصريح کرد: به هر حال ما بايد منتظر عواقب ناشي از اين کار باشيم؛ منتظر آفات و بيماري‌هايي که از اين طريق باغات ايران را آلوده خواهد کرد و منتظر از دست رفتن سرمايه‌هاي کشاورزان داخلي. 


وي با اشاره به اينکه چند سال قبل مازاد توليد باعث شد حجم گسترده‌اي از مرکبات کشور فاسد و دور ريخته شود، گفت: بعيد نيست دوباره به همان دوران برگرديم، چون ميوه محصولي نيست که ماندگاري زيادي داشته باشد. 


براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزي و ماده ۱۶ قانون افزايش بهره‌وري بخش کشاورزي و منابع طبيعي، واردات تمام اقلام ميوه به استثناي موز، آناناس، انبه، نارگيل و پاپايا(خربزه درختي) به کشور ممنوع است اما بازار داخلي در دوره‌هاي مختلف مملو از ميوه‌هاي خارجي گزارش شده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها