کد خبر: ۳۶۴۸۶۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۰۳ اسفند ۱۳۹۴
هشدار دستگاه‌های مسؤول درباره اوج‌گیری خاک‌آلودگی آسمان برخی استان‌ها
ستاد بحران استانداری خوزستان نسبت به وقوع گردوغبار و تندباد و تداوم آن طی روز دوشنبه (امروز) در استان هشدار داد.
به گزارش پایگاه 598، اداره کل بحران استانداری خوزستان روز گذشته طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به هشدار سازمان مدیریت بحران کشور و اداره هواشناسی خوزستان درباره وقوع افزایش غلظت گردوغبار در روز دوشنبه (امروز) همراه با باد شدید در سطح استان و احتمال مواج شدن خلیج‌فارس، فرمانداری‌ها جلسه شورای مدیریت بحران شهرستان‌ها را تشکیل دهند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان لازم است نسبت به برقراری کشیک شبانه‌روزی در تمام ادارات، آماده‌باش تیم‌های عملیاتی، امدادی، اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها اقدام کرده و کنترل و بازدید شبکه‌های برق‌رسانی و اتخاذ تمهیدات برای تردد قایق‌ها و شناورها را انجام دهند. در ادامه این اطلاعیه عنوان شده است: همه نیروهای نظامی و انتظامی و راهداری و امداد جاده‌ای در آماده‌باش قرار داشته باشند و ضمن هماهنگی با ستاد مدیریت بحران استان، گزارش آخرین وضعیت جوی را به شهروندان بویژه صیادان، لنج‌داران و حاشیه‌نشین‌های رودخانه‌ها در دستور کار قرار دهند. براساس این گزارش، روز شنبه میزان گردوغبار در اهواز به 9 هزار و 977 میکروگرم بر مترمکعب (66 برابر حدمجاز)، سوسنگرد 4 هزار و 325 میکروگرم بر مترمکعب و آبادان و خرمشهر به 2 هزار و 896 میکروگرم بر مترمکعب رسید و توفان گردوغبار باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در 9 شهرستان استان خوزستان شد.


اوج‌گیری خاک‌آلودگی آسمان خوزستان
همچنین براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته تا پایان روز دوشنبه(امروز) با وزش باد شدید بر شدت گردوخاک در آسمان اهواز افزوده خواهد شد. احمد لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان درباره آلودگی هوای اهواز به ایلنا گفت: طی روز دوشنبه با افزایش گردوغبار روبه‌رو هستیم و تا پایان این روز وزش باد شدید و گردوغبار را خواهیم داشت. مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان با اشاره به اینکه حد استاندارد برای غلظت آلاینده‌ها عدد ۱۵۰ است؛ یادآور شد: روز شنبه در اهواز غلظت آلاینده‌ها به عدد 9 هزار و 977 رسید. در شهرهای دیگر نیز کم‌وبیش اعداد بالای ۵ هزار ثبت شده است، اما بالا‌ترین آلایندگی مربوط به شهر اهواز است. این در حالی است که  کورش بهادری، مدیرکل هواشناسی استان خوزستان نیز درباره وضعیت جوی استان و تداوم پدیده گردوغبار توضیحاتی ارائه داده است. وی با بیان اینکه اوج گردوخاک روز دوشنبه و با شدت بیشتر پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: براساس گزارش‌های دریافتی پیش‌بینی می‌شود روز شنبه هفته آینده سامانه بارشی وارد استان شود که در همین راستا با نخستین بارش از گردوخاک کاسته می‌شود.


کار خوزستان به تعطیلی کشیده شد
در همین حال معاون عمرانی استانداری خوزستان از تعطیلی همه ادارات، دانشگاه‌ها و تمام مقاطع تحصیلی مدارس در 15 شهرستان خوزستان در روز دوشنبه(امروز) به دلیل شدت گرد و غبار خبر داد. احمد سیاحی، معاون عمرانی استانداری خوزستان با اعلام این خبر عنوان کرد: به دلیل پیش‌بینی وقوع شدید گرد و غبار همه ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس 15 شهرستان آبادان، اهواز، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، بستان، هویزه، سوسنگرد، امیدیه، رامشیر، شوش، کارون، باوی، حمیدیه و رامهرمز در روز دوشنبه (3 اسفندماه) تعطیل خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: با پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی خوزستان،  دوشنبه (امروز) از نظر جوی استان در وضعیت مناسبی نخواهد بود و به استناد این پیش‌بینی‌ها، ستاد مدیریت بحران استان خوزستان تعطیلی 15 شهرستان خوزستان را تصویب کرد. سیاحی ادامه داد: بنا بر پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی خوزستان، میزان دید افقی در خوزستان طی روز دوشنبه(امروز) به 100 متر کاهش خواهد یافت که این شرایط موجب کنسل شدن بسیاری از پروازهای فرودگاه بین‌المللی اهواز خواهد شد. معاون عمرانی استانداری خوزستان افزود: همه اعداد و ارقام و پیش‌بینی‌های هواشناسی خوزستان بیانگر آن است که دوشنبه(امروز) شاهد وزش باد شدید 50 تا 60 کیلومتر در ساعت در استان خواهیم بود.


زورآزمایی نیمه غربی کشور با ریزگردها
علاوه بر این امین حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی از بروز پدیده گرد و غبار در نیمه غربی کشور با منشأ کشور عراق خبر داده است. امین‌حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی درباره آلودگی هوا و منشأ این ریزگردها بیان داشت: وزش باد شدید در عراق و استان‌های خوزستان و ایلام سبب وقوع گرد و غبار در جنوب و غرب کشور  می‌شود. وی یادآور شد: انتظار می‌رود گرد و خاک مستقر در جنوب غرب و غرب کشور با غلظت کمتر استان‌های کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، همدان، قزوین و مرکزی را به طور موقت تحت تاثیر قرار دهد و موجب کاهش کیفیت هوا شود.

کم‌کاری محیط‌زیست در مبارزه با ریزگردهای عربی «با توجه به سابقه بروز گرد و غبار، دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست باید در راستای ساماندهی وضعیت موجود چاره‌اندیشی کنند».

وحید احمدی، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان این مطلب گفت: ریزگردها و گرد و غبار در کرمانشاه زندگی مردم را مختل کرده و به تهدیدی جدی برای محیط‌زیست تبدیل شده است؛ در واقع مردم در شرایط نامناسبی به سر می‌برند تا جایی که متاسفانه غلظت شدید گرد و غبار مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه را هم به تعطیلی کشانده است. نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بروز پدیده گردوغبار در کرمانشاه سابقه‌دار است، عنوان کرد: با توجه به سابقه بروز گرد و غبار در این استان دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست باید در راستای ساماندهی وضعیت موجود چاره‌اندیشی کنند.

به گفته وی، برای جلوگیری از چنین بحران‌هایی مدیران مربوط موظف به پیگیری و ساماندهی پدیده گرد و غبار و البته همکاری با کشورهای همسایه همچون عراق هستند، چرا که منشأ ریزگردهای فعلی استان کرمانشاه هجوم گردوخاک از کشور عراق اعلام شده است. احمدی با تاکید بر اینکه برای مقابله با ریزگردها دولت باید برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت مناسب و علمی داشته باشد، تصریح کرد: در گام نخست برای مقابله با ریزگردها باید فعالیت کشورهای همسایه همچون عراق و وضعیت خشکسالی این منطقه بررسی شود و پس از آن طی برنامه‌ریزی بلندمدت با کشورهای همسایه ارتباط مداوم جهت تصمیم‌گیری درباره اقدامات موثر برقرار شود. عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هنوز آماری درباره آسیب‌های وارده از گرد و غبار در کرمانشاه اعلام نشده اما افرادی که زمینه بیماری‌های تنفسی داشتند با بروز گرد و غبار بیماری آنها تشدید شده، در حقیقت آنچه روشن است اینکه ریزگردها افراد بسیاری را راهی بیمارستان‌ها کرده است.

گردوغبار البرز را درنوردید
این در حالی است که با ورود ریزگردها از غرب کشور به البرز، اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان البرز اعلام کرد شاخص کیفیت هوای شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد از مرز هشدار گذشته و به مرز بحران نزدیک است. حسین محمدی، مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان البرز به ورود ریزگردها از غرب کشور به استان البرز اشاره کرد و اظهار داشت: این ریزگردها منشأ برون‌مرزی داشته و تا ۲ روز دیگر آسمان استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها