کد خبر: ۳۶۹۷۹۱
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
آیت‎الله جوادی آملی:
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با بیان این که این نظام آفرینش باطل و لغو نیست، گفت: در هاضمه خلقت ستم جایی ندارد، نیرنگ، فریب و دو رویی را نظام قبول نمی‎کند.
به گزارش پایگاه 598، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، امروز در ادامه تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه احقاف گفت: سوره مبارکه احقاف بعد از تبیین اصل تنزیل کتاب که از «الله»، است، «الله» مستجمع جمیع صفات است و تمام این صفات در قرآن ظهور کرده، و این صفات عزیزانه و حکیمانه در قرآن ظهور کرده است، اگر کسی با قرآن سر و کار داشته باشد اما از آن عزیزانه و حکیمانه بهره نبرد، از قرآن طرفی نبسته است.

وی افزود: این قرآن گرچه نزد خدای علی و حکیم بوده است، این قرآن همچون کتابهای استدلالی حوزوی و مدرسهای نیست، اما برای تفهیم مردم نازل شده است، اصطلاحات علمی را به کار بردن با همه فهم بودن آن برای توده مردم هماهنگ نیست، بلکه به گونهای سخن گفته است که همگان آن را بفهمند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که این نظام آفرینش نظام باطل، لغو و بازیگر نیست، ادامه داد: این نظام حدی دارد، انسان از بین نمیرود و مهاجر است، از داری به دار دیگر منتقل میشود، این نظام هم مهاجر است و مرگ از پوست به درآمدن است و نه پوسیدن، مرگ آخر خط نیست.

وی گفت: مرگ پلی بیش نیست، بلکه زیر پای شما است، مرگ بیش از پل زیر پای شما چیزی بیشتر نیست، اما خیال میکردند انسان تمام میشود، نظام آفرینش هم این چنین است، روزی فرامیرسد که آسمانها و زمین به چیزی غیر از آن تبدیل شود، کل نظام مهاجر است و بنابراین انسانها هم که در این نظام قرار دارند، مهاجر هستند.

حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: هیچ ذرهای از ذرات وجود انسان باطل را نمیپذیرد، همه ذرات وجود انسان به حق آفریده شده است، این غیر از عالمانه بودن است، ممکن است خداوند به گونهای خلق میکرد که سم و غیرسم برای آن فرق نداشته باشد، فطرت هم همین طور است، هیچ کسی دروغ و فریب را نمیپذیرد.

وی بیان کرد: در هاضمه خلقت ستم جایی ندارد، نیرنگ، فریب و دو رویی را نظام قبول نمیکند، برخی خیال میکنند هر کاری را میشود در عالم کرد، نه هر کاری را در عالم نمیشود انجام داد، «مَا خَلَقْنَا ٱلسَّمَـٰوَ‌ٰتِ وَٱلْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَآ إِلَّا بِٱلْحَقِّ وَأَجَلٍۢ مُّسَمًّۭى»، آن اجل مسمی یک روزی میرسد و هر کس به پاداش خود میرسد.

صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به آیه « قُلْ أَرَءَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَرُونِى مَاذَا خَلَقُوا۟ مِنَ ٱلْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْکٌۭ فِى ٱلسَّمَـٰوَ‌ٰتِ ۖ ٱئْتُونِى بِکِتَـٰبٍۢ مِّن قَبْلِ هَـٰذَآ أَوْ أَثَـٰرَةٍۢ مِّنْ عِلْمٍ إِن کُنتُمْ صَـٰدِقِینَ ﴿٤﴾»، خاطرنشان کرد: بگو برهان اقامه کنید یا کتابی از کتابهای آسمانی بیاورید که گفته باشد این بتها سهم یا شرکتی در آسمانها دارند، اگر دلیل عقلی و نقلی نداشتید، حرفهایی که معصومان گفتند آنها را بیاورید.

وی گفت: در بخشی از آیات میفرماید شما دلیل ندارید، اما در برخی آیات میفرماید این سخنان شما اصلا برهانپذیر نیست، در پایان سوره مؤمنون میفرماید هر کس به غیر از خدا خدایی بخواند که هیچ برهانی درباره آن ندارد، حسابش با پروردگارش است، شرک برهانپذیر نیست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها