کد خبر: ۳۷۰۹۳۲
زمان انتشار: ۱۹:۲۶     ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
امیرآبادی یادآور شد: بر اساس ماده 82 قانون برنامه پنجم توسعه دولت می بایست جدول منابع و مصارف ارزی کشور را همراه با لایحه بودجه به مجلس می داد که این اتفاق نیفتاده و ما در حال حاضر نمی دانیم که به چه میزان ارز در کشور داریم و چقدر از آن قابل سرمایه گذاری است و چه میزان بلوکه شده و آزاد شده است
به گزارش پایگاه 598، "احمد امیرآبادی فراهانی" نماینده مجلس شورای اسلامی، "علیرضا صالح" معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و "علیرضا سلیمی" نماینده  مجلس شورای اسلامی امشب 22 فروردین در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سایه روشن های بودجه سال 95 پرداختند.

 احمد امیرآبادی فراهانی به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون چرایی موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: موافق همه بودجه نیستم لذا کلیات را موافقت کرده ام زیرا  با  جزئیات  لایحه بودجه مخالفت هایی دارم که یکی از آن ها شامل حذف چند دهک در هدفمندی یارانه ها است.

وی افزود: در بحث تعرفه ها که شامل، آب، برق، گاز عوارض خروج از کشور، پاسپورت، گذرنامه ، گواهینامه می شود دولت هر سال افزایش در نظر می گرفت این در حالی بود که هر ساله کمیسیون تلفیق هم نیز تعرفه ها را افزایش می داد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که امسال کمیسیون تلفیق هیچ تعرفه ای را افزایش نداد بیان کرد: امسال  کار خوبی را کمیسیون تلفیق انجام داد به طوری که بیش از 7 هزار میلیارد تومان را برای بخش دفاع و امنیت داخلی کشور قرار داد.

710 میلیارد تومان به بحث فرهنگ اختصاص یافت

موافق کلیات لایحه بودجه  با بیان این که در بحث احکام برنامه تصویب کردیم که  ا بودجه دفاعی 5 درصد بودجه عمومی کشور باشد اظهار داشت: در بحث فرهنگی بودجه 710 میلیارد تومان افزایش یافت به طوری که 500میلیارد تومان از مازاد درآمد و 210 میلیارد را به بودجه استان ها در بخش فرهنگی اختصاص یافت.

نقاط ضعف لایحه بودجه به معنای دیده نشدن نقاط قوت نیست

سلیمی نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که چه دلایلی برای مخالفت با بودجه سال 95 داشتید افزود: لایحه بودجه امسال نقاط قوتی دارد لذا بیان برخی از نقاط ضعف ها به معنای دیده نشدن نقاط قوت نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در فرصت باقی مانده باید بتوانیم در مجلس نقاط ضعف ها را پوشش دهیم

37 هزار میلیارد تومان بودجه جاری افزایش یافته است

مخالف کلیات لایحه بودجه با اشاره به این که بودجه جاری سال گذشته 171 هزار میلیارد تومان بود که این عدد به 208 هزار میلیارد تومان رسید اظهار داشت: 37 هزار میلیارد تومان بودجه جاری افزایش یافته است و این به معنای بزرگ شدن دولت است که با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.

وی با بیان این که در سال های اخیر تورم کاهش یافته است گفت: نرخ فعلی تورم علی رغم زحمات کشیده شده متاسفانه  به نرخ متوسط جهانی نرسیده است به طوری که دو برابر نرخ تورم خاورمیانه را به لحاظ تورم داریم.


وی با اشاره به منابع محدود کشور ادامه داد: متاسفانه به دلیل منابع محدود از دارایی های نسل آینده استفاده می کنیم لذا باید اذعان داشت که کسری واقعی را تجربه می کنیم.

 عمده اتکای هزینه ها در بودجه 95 از محل درآمدها خواهد بود

در ادامه این بحث علیرضا صالح معاون  امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره دلایل مخالفت برخی از نمایندگان نسبت به کلیات بودجه 95 بیان داشت:  نکاتی که مخالفان مطرح کردند خیلی از آن ها در داخل خود بودجه مطرح شده بود.

وی با بیان این که عمده اتکای هزینه هایمان در بودجه 95 قرار است از محل درآمدها دنبال شود  ادامه داد: اگر لایحه برنامه ششم نیز نگاه شود تراز عملیاتی را برای برنامه ششم در نظر گرفتیم و این تراز عملیاتی این است که در افق برنامه ششم نه تنها اتکا به درآمدهای نفتی مان را صفر کنیم بلکه برخی از درآمدهایمان را نیز بابت بازپرداخت واگذاری های دارایی های مالی که انجام دادیم در پایان سال برنامه ششم بتوانیم آن ها را بازپرداخت کرده و کار را جلو ببریم.

معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی برنامه ششم نمود داشته و در برنامه ششم توسعه نیز ما بحث را بر اساس جداول دنبال کردیم تا در سال نهایی برنامه ششم بتوانیم کل اتکای درآمدهایمان به نفت را صفر کرده و برخی از بدهی هایمان را نیز از طریق درآمدها بازپرداخت کنیم.

بودجه بخش فرهنگی کشور تنها 14 درصد رشد داشته است

سلیمی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره بودجه بخش فرهنگی کشور نیز اظهار داشت: در بخش فرهنگی بودجه این بخش 14 درصد رشد داشته اما ما در سایر بخش ها شاهد 18 درصد رشد بودیم که بر این اساس بخش فرهنگ مظلوم واقع شده و هنوز 4 درصد با میانگین رشد سایر بخش ها فاصله دارد مضاف بر این که میزان رشد بودجه نیز در بخش های مختلف عادلانه نیست به طوری که ما در برخی از بخش ها 160 درصد رشد شده و در برخی از بخش های دیگر هیچ رشدی نداشتیم و یا حتی رشد منفی بوده است.

عدم تحقق درآمدها در بودجه 95

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا رشد 5 درصدی اقتصاد که در لایجه بودجه پیش بینی شده قابل تحقق خواهد بود یا خیر بیان داشت: مشخص نیست که درآمدهای نفتی قطعاً تحقق پیدا کند ضمن این که نرخ نفت در بودجه 40 دلار بسته شده و مبنای صادرات نفت نیز دو میلیون و 250 هزار بشکه در روز است و اگر فرض را بر این بگذاریم که بتوانیم این مقدار نفت را بفروشیم ورود این پول به کشور هنوز با اما و اگرهایی روبرو است و قیمت نفت نیز با پایه 30 دلار است بنابراین رشد 5 درصدی اقتصاد در سال 95 به صورت قطعی قابل پیش بینی نیست.

این نماینده مخالف کلیات بودجه 95 در مجلس شورای اسلامی همچنین به بحث میزان تحقق درآمدهای مالیاتی اشاره کرد و گفت: امروز در کشور رکود حاکم است که با توجه به این موضوع باز مشخص نیست که درآمدهای مالیاتی قابل تحقق باشد یا نه ضمن این که در سال 94 نیز درآمدهای مالیاتی به صورت کامل محقق نشد و در بحث واگذاری ها نیز هنوز قابل پیش بینی نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد لذا با توجه به این که نمی توانیم عدد و رقمی را برای پایان سال عنوان کنیم ، عنوان کردن رشد 5 درصدی اقتصاد آرمان گرایانه است

 رشد 5 درصد اقتصادی در سال 95 اتفاق نخواهد افتاد/ عدم اطلاع مجلس از جداول منابع و مصارف ارزی کشور

امیرآبادی فراهانی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در همین باره اظهار داشت:رشد 5 درصدی اقتصاد در سال 95 اتفاق نخواهد افتاد البته اطلاعات ما نیز در رابطه با جداول منابع و مصارف ارزی کشور کامل نیست.

وی یادآور شد: بر اساس ماده 82 قانون برنامه پنجم توسعه دولت می بایست جدول منابع و مصارف ارزی کشور را همراه با لایحه بودجه به مجلس می داد که این اتفاق نیفتاده و ما در حال حاضر نمی دانیم که به چه میزان ارز در کشور داریم و چقدر از آن قابل سرمایه گذاری است و چه میزان بلوکه شده و آزاد شده است

در ادامه این گفتگو صالح در خصوص تحقق درآمدهای مالیاتی کشور بیان داشت: ما بر اساس ظرفیت هایی که سازمان امور مالیاتی کشور برآورد کرده است میزان درآمدهای مالیاتی را مشخص کردیم.

وی یادآور شد: اگر نگاهی به 27 سال گذشته داشته باشید تقریباً عدد 23، 24 درصد را در افزایش درآمدهای مالیاتیمان مشاهده می کنید.

معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان این که در دو سال گذشته اعتبارات بسیار خوبی برای تکمیل بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور در نظر گرفته شده گفت: این بانک اطلاعاتی به زودی تکمیل خواهد شد و بر اساس آن ما خواهیم توانست مانع از فرار مالیاتی شویم ضمن این که افزایش درآمدهایی که در یکی دو سال اخیر در این بخش داشتیم مرهون شناسایی بانک اطلاعاتی و سیستم فرار مالیاتی است.

صالح همچنین در خصوص نرخ مالیاتی نیز بیان داشت: بر اساس قانون تعیین نرخ مالیات در اختیار دولت است اما قرار نیست که نرخ مالیات افزایش پیدا کند و صرفاً قرار است جلوی فرار مالیاتی گرفته شود.

وی تصریح کرد: در سال 94 نزدیک به 90 درصد پیش بینی ما در خصوص درآمدهای مالیاتی تحقق پیدا کرد و برای سال 95 نیز عدد فوق العاده زیادی در این بخش مد نظر گرفته نشده است.

صالح خاطر نشان ساخت: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم و هزینه هایمان را از درآمدنفتی بگیریم راهی نیست جز این فرارهای مالیاتی را شناسایی کرده و درآمدهایمان را به هزینه هایمان منطبق کنیم ضمن این که ما برای سال پایانی برنامه ششم توسعه نرخ مالیاتی را حدود 10 درصد در نظر گرفتیم.

در بخش دیگری از این گفتگو امیرآبادی فراهانی خطاب به آقای صالح معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهار داشت: آقای عسگری رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی گزارشی را در کمیسیون تلفیق مطرح کرد که بر اساس این گزارش ما 100 درصد مالیات را از 40 درصد می گیریم و 40 درصد بقیه نیز معاف از مالیات و 20 درصد نیز فرار مالیاتی داریم البته این گزارش متعلق به دو سال پیش است و لازم است که شما توضیح دهید که در این دو سال چقدر توانسته اید این 60 درصد را بکاهید و به پایه مالیاتی اضافه کنید.

صالح نیز بیان داشت: 6 درصد افزایش درآمدهای مالیاتی ما ناشی از پوشش مالیاتی است که قرار است سازمان مالیاتی این کار را انجام دهد.

وی همچنین در خصوص عدم ارائه اطلاعات منابع و مصارف ارزی کشور به مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طبق ماده 82 قانون برنامه پنجم توسعه که ناظر به فاینانس های خارجی است دولت باید سقف فاینانس ها را در بودجه مشخص کند و فاینانسی که برای سال های قبل در نظر گرفته شده معتبر می مانند تا بتوانند در سال های بعد دنبال شود.

امیرآبادی فراهانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که در فضای رکود کشور باید دو اقدام صورت گیرد گفت: در قدم اول باید نرخ بهره پایین آورده شود تا رونق ایجاد گردد و سپس بحث های مالیاتی باید مد نظر قرار گیرد در حالی که هم اکنون تولیدکنندگان ما سال به سال با فشارهای مالیاتی زیادی دست به گریبان هستند.

در ادامه این بحث سلیمی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی و مخالف کلیات لایحه بودجه 95 درباره نرخ بیکاری در سال جاری اظهار داشت: نرخ 11.8 دهم درصدی که مطرح شده جدای از اشتغال ناقص است.

وی تصریح کرد: اشتغال ناقص به این مفهوم است که کسانی نسبت به هر دو هفته یک ساعت مشغول به کار هستند البته با نرخ مشارکت 38 درصد به این معنا که 38 درصد از کسانی که در سن کار هستند امید دارند که کار پیدا کنند بنابراین با محاسبه اشتغال ناقص نرخ بیکاری ما بالای 22 درصد خواهد بود.

وی بیان داشت: لایحه بودجه 95 نتوانسته بر اساس نیازها، نیازهای موجود را برطرف سازد.

نرخ بیکاری در پایان سال جاری حدود 10 درصد پیش بینی شده است

صالح معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در همین رابطه بیان داشت: یکی از بحث هایی که دولت در بودجه 95 دنبال می کند پرداخت بدهی ها به پیمانکاران است که اگر اقدامی صورت گیرد پیمانکاران خواهند توانست مجدداً کارهایشان را دنبال کنند البته در خصوص پیش بینی نرخ بیکاری در پایان سال 95 باید عنوان کنم که نرخ بیکاری در پایان سال جاری حدود 10 درصد هدفگذاری شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها