کد خبر: ۳۷۳۴۷
زمان انتشار: ۱۵:۲۲     ۱۱ بهمن ۱۳۹۰
رئیس رسانه ملی گفت: شبکه تلویزیون هیسپان تی‌وی متعلق به مردم آمریکا است و این صداهاست که اگر به هم وصل شود کار ارزشمندی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، مراسم افتتاح شبکه تلویزیونی «هیسپان‌ تی‌وی» صبح امروز با حضور سید عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه، محمد سرافراز معاونت برون‌مرزی سازمان صدا و سیما، سفرای کشورهای اسپانیایی زبان نظیر کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، بولیوی، مکزیک و اکوادور برگزار شد.

بنابراین گزارش، این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط قاری بین‌المللی کریم منصوری آغاز شد و در ادامه نماهنگی با مضمون مراحل ساخت هیسپان‌ تی‌وی و سخنان هوگو چاوز درباره راه‌اندازی این شبکه اسپانیایی پخش شد و بعد از آن علی اجاره‌دار مدیر اتاق خبر هیسپان‌ تی‌وی با تأکید بر اهمیت زبان اسپانیایی پس از زبان چینی گفت: زبان اسپانیایی دومین زبان دنیا است و 600 میلیون نفر به این زبان سخن می‌گویند.

وی اظهار داشت: وب سایت هیسپان‌ تی‌وی نیز از یک سال قبل راه‌اندازی شده و الان این شبکه به صورت 24 ساعته برنامه پخش می‌کند و بخش‌های خبری آن در 12 بخش 25 دقیقه‌ای است که اغلب همکاران و گویندگان آن ایرانی هستند و این شبکه 27 خبرنگار در کشورهای مختلف دنیا دارد.

وی ادامه داد: با توجه به سکوت خبری در بخش‌های مختلف نظیر سانسور کامل قیام مردم بحرین و بی‌توجهی به حقوق اولیه مردم در عربستان و جنبش‌های آمریکا و اروپا ضرورت راه‌اندازی این شبکه احساس شد.

به گزارش فارس، سرافراز نیز ضمن تبریک دهه فجر در سخنانی درباره ضرورت راه‌اندازی شبکه اسپانیایی زبان هیسپان‌ تی‌وی گفت: خوشبختانه این شبکه علاوه بر اینکه اولین شبکه اسپانیایی‌ زبان خاورمیانه است، اولین شبکه تلویزیونی ایران است که با کیفیت HD‌ برنامه‌های خود را پخش می‌کند. ما در بخش تولید و خبرنگاران نیز دوربین‌ها را بر این اساس تجهیز کرده‌ایم و تمام مستندهای ما نیز HD است و پخش شبکه نیز از تهران به صورت HD‌ پخش می‌شود.

وی ادامه داد: شبکه مدتی است که کار خود را به طور آزمایشی آغاز کرده و در این مدت موفق شدیم شبکه را معرفی کنیم و با بازخوردهای خوبی مواجه شویم البته نظرات مخالف هم وجود داشت ولی غالب نظرات با موافقت بود.

سرافراز تصریح کرد: الان شبکه هر 2 ساعت یک بار بخش خبری دارد، فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی بسیاری با کیفیت قابل قبولی برای پخش از هیسپان تی‌وی از ‌کشورهای مختلف دوبله می‌شود و مستندهای زیادی از کشورهای آمریکای لاتین تهیه می‌کنیم و  128 قسمت مستند از آمریکای لاتین در حال تولید است که ما از طریق این برنامه‌ها به آن‌ها می‌گویم که کشورهای چند ملیتی چه نقش پررنگی دارند.

معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما اظهار داشت: کشورهایی مثل آمریکا به نوعی از تروریسم بین‌المللی و قاچاق مواد مخدر حمایت می‌کنند که قابل پرداخت است. نیروهای ما در هیسپان‌ تی‌‌وی طی یک سال و نیم گذشته انتخاب و آموزش دیده شده‌اند و نیروهای جوان، فعال و با انگیزه‌ای هستند و امیدوارم شبکه در میان شبکه‌های معدود اسپانیایی‌ زبان جای خود را باز کند.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از تاریخ آمریکای لاتین استعمار است که سابقه‌ای طولانی دارد. میلیون‌ها انسان بی‌گناه در جنگ‌ها کشته شده‌اند و فرهنگ بومیان از بین رفته و تضعیف شده است.

همین امروز نیز بخشی از جزایر این قاره نیز تحت اشغال انگلیس است، چون منبع نفت دارد. اولین ورود آمریکایی‌ها در ایالت تگزاس مکزیک بود که به دنبال معادن طلا آمدند و در قرن 18 به مدت 6 سال جنگی طولانی با خسارات بسیار سر گرفت و در نهایت 5 ایالت مکزیک به خاک آمریکا ملحق شد که یکی از آن‌ها کالیفرنیا است و بخش عمده اقتصاد آمریکا نیز به عهده ایالت کالیفرنیا است.

سرافراز با بیان اینکه سازمان سیا در کودتای کشورهایی نظیر شیلی و نیکاراگوئه شرکت کرده و حداقل  25 عملیات نظامی داشته است عنوان داشت: خوشبختانه امروز تنها 8 کشور طرفدار یا وابسته به آمریکا وجود دارد و امروز آمریکا واقعیت مناسبی در آمریکای لاتین دارد ضمن اینکه به خاطر تغییرات بنیادینی که در جهان صورت گرفته است شکست‌های بسیاری برای سرمایه‌داران روی داده است و امروز از درون دچار مشکل شده‌اند.

وی ادامه داد: این شکست‌ها در دو بعد خاورمیانه و آمریکای لاتین پیدا است و در بیداری جهانی که به وجود آمده نقش رسانه‌ها بسیار عمیق است و بر اساس اندیشه‌های امام راحل شکل گرفته است.

امام (ره) با کمک مردم در کف خیابان‌ها با دست خالی با یک نظام دیکتاتوری مقابله کردند و پیروز شدند و در سایر کشورها نیز ملت‌ها با همین روش با استکبار مقابله می‌کنند‌. همین کشورهای سلطه‌گر کم کم ماهیت خود را نشان می‌دهند چون در شعارهای خود حرف از دموکراسی می‌زنند و الان حرف‌هایشان با شعارهایشان کاملا تضاد دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: امروز روزانه روی سیگنال‌های شبکه‌های ما پارازیت می‌فرستند و تمام شبکه‌های ما در حوزه اروپا مختل می‌شود، مجوز پخش شبکه پرس‌تی‌وی را در انگلیس قطع کرده‌اند و همین موضوع باعث شد تا مقالات بسیاری راجع به آن نوشته شود. العالم را از ماهواره خاورمیانه حذف کردند و هدف اصلی آن‌ها این است که این صداها شنیده نشود، علیرغم همه این بحث‌ها صدای ما به شکل رسا و بلند به گوش می‌رسد و ما خوشبختانه به روش‌های مختلف پیام خود را منتقل می‌کنیم.

به گزارش فارس، در بخش دیگری از این مراسم صالحی وزیر امور خارجه طی سخنانی ضمن تبریک دهه فجر و فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول گفت: موضوع رسانه مهم است، قدرت رسانه امروزه هم طراز قدرت نظامی می‌شود و بازنده و برنده را رسانه تعیین می‌کند. رسانه‌ها حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهند و افکار عمومی را می‌خرند در چنین شرایطی تنها راه‌حل این است که رسانه‌ای پاک و در بستر بی‌طرفی ایجاد کنیم.

وی ضمن تشکر از صدا و سیما برای راه‌اندازی شبکه هیسپان‌ تی‌وی عنوان داشت: شبکه‌های پرس‌ تی‌وی و العالم خوش درخشیدند و جا دارد از آقایان ضرغامی و سرافراز برای آفریدن این فضا تشکر کنم که ایران را در جایی قرار دادند که امروز به خوبی از پس چالش‌های رسانه‌ای برمی‌آید به خصوص سربازان گمنامی که پشت صحنه هستند.

وی ادامه داد: ایران جزء معدود رسانه‌هایی است که تولیدات رسانه‌ای و فیلم‌های ما از جنسی است که همه اعضای خانواده می‌توانند آن‌ها را ببینند. مطلبی هم راجع به هنر فیلمسازی ایران در روزنامه تایمز منتشر شده بود و ضمن تعریف و تمجید از این هنر ایرانیان گفته بود که آن‌ها با هزینه فراغت کاری، فیلم‌های ارزشمندی تولید می‌کنند که توجه جهانیان را به خود جلب می‌کند.

به گزارش فارس، صالحی در ادامه یک متن سخنرانی دیگر به زبان اسپانیایی قرائت کرد و پیش از آن گفت که این متن را به زبان اسپانیایی می‌خوانم تا در تاریخ هیسپان تی‌وی بماند که یک مسئول ایرانی تلاش می‌کند تا با زبان مخاطبان این شبکه با آن‌ها صحبت کند.

به گزارش فارس، در این مراسم عزت‌الله ضرغامی نیز در مراسم افتتاح شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی سخنرانی کوتاهی داشت.

وی در سخنان خود عنوان داشت: راه‌اندازی شبکه هیسپان‌ تی‌وی در دهه فجر و سالگرد پیروزی مردم مصر را به کسانی که منتظر آمدن این شبکه بودند تبریک می‌گویم، شعار شبکه هیسپان تی‌وی «پلی تا آمریکای لاتین» ‌دو معنی دارد، هم پلی بین کشورهای اسپانیایی زبان است و کسانی که زبان‌شان با اسپانیایی قرابت دارد و یک معنی آن نیز پلی بین خود کشورهای آمریکای لاتین و مردم است. 

ضرغامی تصریح کرد: این شبکه متعلق به مردم آمریکا است و همان‌طور که چاوز گفت این صداها است که اگر به هم وصل شود کار ارزشمندی صورت می‌گیرد در رساندن صدای عدالتخواه ملت‌ها که امروز صدای بلندی دارند و فرصت ارزشمندی فراهم شده و پنجره‌ای باز شده و برکات ارزشمندی را به همراه خواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها