کد خبر: ۳۷۳۹۸
زمان انتشار: ۰۱:۵۳     ۱۲ بهمن ۱۳۹۰
دبیر شورای عالی ترافیک با بیان اینکه تصویب شد که نیم ساعت اول توقف در پارک‌حاشیه‌ای رایگان باشد، گفت: شهرداری‌ها ملزم به اجرای قانون هستند.



به گزارش 598 ، مجتبی شفیعی در گفت‌وگو با فارس افزود: در شورای عالی ترافیک آیین‌نامه تبصره یک ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در خصوص نحوه مدیریت پارک‌های حاشیه‌های تصویب شد.

وی ادامه داد: قرار بود طبق این تبصره شورای عالی ترافیک با همکاری شورای عالی استان‌ها آئین‌نامه‌ای برای تصویب به دولت پیشنهاد دهد.

دبیر شورای عالی ترافیک ادامه داد: براساس آیین‌نامه نحوه مدیریت پارک حاشیه‌ای و پارک‌بان‌ها مشخص شود.

شفیعی با بیان اینکه بعد از جلسات مکرر نهایتاً این موضوع تصویب شد گفت: براساس این آیین‌نامه همانطور که در قانون مشخص شده است چند نکته قابل تأمل وجود دارد.

نیم ساعت اول توقف در پارک حاشیه‌ای رایگان است

وی اضافه کرد: براساس این قانون نیم ساعت اول توقف در طرح پارک‌بان رایگان است.

شفیعی با تأکید بر این موضوع که در حال حاضر این طرح تصویب شده است، گفت: شهرداری‌ها ملزم به رعایت این قانون هستند و درآمد نیم ساعت اول آنها غیرقانونی است.

دریافت هزینه در نیم ساعت اول غیرقانونی است

وی با اشاره به اینکه اگر در نیم ساعت اول هزینه‌ای دریافت کنند این کار خلاف قانون است گفت: دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه ورود پیدا کنند و مردم نیز می‌توانند شکایت کنند.

شفیعی اضافه کرد: در حال حاضر از نظر اجرایی این قانون هیچ مشکلی ندارد و قابل اجراست.

دبیر شورای عالی ترافیک اذعان داشت: برخی شهرداری‌ها معتقدند که اگر نیم ساعت اول رایگان باشد درآمد آنها کاهش می‌یابد، عموما مردم حدود نیم ساعت توقف می‌کنند.


وی ادامه داد: اما شهرداری‌ها باید قانون را رعایت کنند و در نیم ساعت اول هزینه‌ای از شهروندان دریافت نکنند.

بعد از ساعت ۲۱ نباید هزینه دریافت شود

وی در خصوص ساعات کار پارکبان‌ها، گفت: از ۷ صبح تا ۲۱ باید پارکبان‌ها فعالیت کنند و بعد از ساعت ۲۱ نباید هزینه‌‌ای دریافت کنند البته بعضی از شهرداری‌ها معتقدند که بعد از ساعت ۱۰ در برخی از مکان‌ها (سینماها) تردد وجود دارد و باید پارکبان‌ها فعال باشند.

دبیر شورای عالی ترافیک ادامه داد: اما طبق قانون آنها نباید بعد از ساعت ۲۱ هزینه‌ای دریافت کنند.

نرخ‌ها باید روی تابلوها نوشته شود/نباید پول نامتعارف دریافت شود

وی در بخش دیگر سخنانش درباره هزینه‌‌های دریافت شده از شهروندان گفت: باید نرخ‌ها را اطلاع‌رسانی کنند.

شفیعی ادامه داد: نرخ‌ها باید روی تابلوها نصب شود تا مردم بدانند چه هزینه‌ای پرداخت کنند و عده‌ای پول‌های نامتعارف دریافت نکنند.

وی در بخش دیگر سخنانش اضافه کرد: در این آیین‌نامه با نظر شورای عالی ترافیک تصویب شد که حق توقف به حساب خزانه دولت واریز و بعد بین شهرداری‌ها توزیع شود.

پرداخت‌ها به صورت غیرنقدی

دبیر شورای عالی ترافیک ادامه داد: با توجه به اینکه اگر پرداخت شهروندان نقدی باشد تحقق تکلیف قانونی مشکل می‌شود گفت: براساس نظر شورای عالی ترافیک باید پرداخت‌ها به صورت غیرنقدی باشد باید کارتی خاص بین متقاضیان پارک‌های حاشیه‌ای توزیع شود و به صورت غیرنقدی هزینه‌ها دریافت شود.

دبیر شورای عالی ترافیک بیان کرد: چون ساز‌ و کار این موضوع فعلا وجود ندارد باید در یک مهلت حداقلی این کار اجرایی شود و در حال حاضر نیز باید با یک سیستم مکانیزه هزینه‌ها را از شهروندان دریافت کنند.

درآمد پارک‌های حاشیه‌ای در توسعه پارکینگ‌های عمومی هزینه می‌شود

وی همچنین تأکید کرد که با اجرای این قانون وضعیت پارکبان‌ها سر و سامان می‌یابد و اجرای درست آن می‌تواند ترافیک را کاهش دهد.

دبیر شورای عالی ترافیک بیان کرد: درآمدها از پارک‌های حاشیه‌ای صرفا در توسعه پارکینگ‌های عمومی هزینه می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها