يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۴۳۶۲
زمان انتشار: ۰۸:۵۹     ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
تعدادی از ۳۰ بازیگر زنی که در نامه ای گلایه آمیز خطاب به «علی اصغر پورمحمدی» معاون سیمای صدا وسیما از شرایط نامطلوب اخلاقی حاکم بر جریان تولید در تلویزیون شکایت داشتند دیروز با مخاطب اصلی نامه خود دیدار کردند.

به گزارش پایگاه 598، تعدادی از 30 بازیگر زنی که  در نامه ای گلایه آمیز خطاب به «علی اصغر پورمحمدی» معاون سیمای صدا وسیما از شرایط نامطلوب اخلاقی حاکم بر جریان تولید در تلویزیون شکایت داشتند دیروز با مخاطب اصلی  نامه خود دیدار کردند.

 دو روز پیش بود که «فقیهه سلطانی» بازیگر تئا‌تر، سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گویی با «بانی فیلم» خبر نامه سی بازیگر زن ایرانی به علی اصغر پورمحمدی معاون سیمای رسانه ملی را رسانه‌ای کرد. نامه‌ای که بخشی از آن چه در پشت صحنه برخی پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی می‌گذرد را به تصویر می‌کشد. در بخشی از این نامه چنین آمده است: «متاسفانه اخیرا به دلیل ورود سرمایه گذاران خصوصی و اعمال سلیقه غیر اصولی این عده ناآگاه و غیر حرفه‌ای و درنتیجه باز شدن درهای این حرفه مقدس و به روی هر کس و عدم وجود قانون مدون و اصول درست برای انتخاب بازیگران شایسته و متخصص در اکثر آثار سینمایی و تلویزیونی با محول شدن نقش‌ها به جمعی از مهمانان ناخوانده شهرت پرست که نه صلاحیت اخلاقی و نه تخصص حرفه‌ای در زمینه این مهم دارند و اکثر از پس ایفای نقش‌های محوله حتی به صورت کاملا ابتدایی هم بر نمی‌آیند این افراد با نامیدن خود بنام مقدس هنرمند و بازیگر با زیرپا گذاشتن اصول اخلاقی و شان اسلامی در صفحات اجتماعی خود چهره‌ای دور از شان را در اذهان عمومی نسبت به بانوان هنرمند ایرانی ایجاد کرده‌اند!»

نویسندگان نامه در ادامه با خطاب قراردادن معاون سیما، خواسته خود را برای بررسی و اصلاح این وضعیت، این چنین مطرح کرده اند:«امیدواریم شما برادر عزیز از پشت صحنه ناسالم و غیرمطلوب اکثر پروژه‌های تلویزیونی با خبر باشید. از روابط آلوده و مافیای قدرتمند عده‌ای بی‌صلاحیت و شهوت پرست که روز به روز به نفوذ و قدرت ایشان برای وارد کردن چنین افرادی در صحنه مقدس تلویزیون اسلامی افزوده می‌شود، مطلع باشید!!چگونه است که عده‌ای از بانوان بازیگر بی‌حاشیه موجه و اخلاق‌گرا با دستمزدهای انسانی و معقول تنها به دلیل باج ندادن به این عده سودجو و حفظ عفت و سلامت روحی و حفظ حدود و شان حرفه‌ای خود به بهانه‌های مختلف از طرف ایشان از کار باز می‌مانند!! چگونه است که اکثریت بانوان موجه این حرفه به دلیل تشکیل خانواده و ازدواج که توصیه و دستور اسلام است در تلویزیون و سینمای جمهوری اسلامی – ناخواسته از میدان به در می‌شوند!!»

نامه ای که دیده شد!

به گزارش تابناک،پورمحمدی که اندکی پیش از رسانه‌ای شدن این نامه در جریان آن قرار گرفته بود، دستور برگزاری جلسه‌ای با این بازیگران برای پیگیری ماجرا را داد. پس از هماهنگی با همه بازیگران امضاکننده این نامه، اکثر ایشان برای ناهار میهمان معاون سیما بودند و با او درباره آنچه به نگارش درآوردند، سخن گفتند.در جلسه‌ای که ظهر امروز با حضور بیست و اندی از این بازیگران زن در دفتر معاون سیمایِ سازمان صداوسیما و پشت درهای بسته برگزار شد، علی اصغر پورمحمدی ضمن شنیدن تمامی گلایه‌ها و اتفاقاتی که به صورت مختصر در نامه بازیگران زن نگاشته شده بود، بر پیگیری ماجرا تا مشخص شدن ابعاد آنچه این بازیگران از آن سخن به میان آورده‌اند، تاکید کرد.

پس از این نشست که با حضور افسر اسدی، روشنک عجمیان، شهره سلطانی، آرام جعفری، زهرا سعیدی، شهناز شهبازی، فقیه سلطانی، نگین صدق‌گویا، مریم خدا رحمی، ساناز سماواتی، زهره حمیدی، معصومه کریمی، لیلا برخورداری، مژگان غلامی، مرجان سپهری، شراره رخام و شیرین بینا برگزار شد، برخی از ایشان از جمله فقیهه سلطانی، روشنک عجمیان و معصومه کریمی درباره آنچه رخ داده با بخش‌های خبری صداوسیما گفت و گو کردند.
«فقیهه سلطانی» در حاشیه این نشست گفت:«نامه منتشر شده محتوایش مشخص است، متاسفانه برخی از شبکه ها به نفع خودشان و با هدف اینکه بیننده شبکه هایشان بالاتر رود از یک سری تیترهای خاله زنکی استفاده کردند و متاسفم از تیترهای زشتی که برای این نامه استفاده شد.

وی ادامه داد: «بعد از صحبت با آقای پورمحمدی مشخص شد که سوء تفاهمی پیش آمده است. جلسه امروز بسیار خوب بود و نکات زیادی را گفتیم، ما خواستار این هستیم که از طرف دولت مسئله هنرمند جدی گرفته شود. این نامه درباره این است که درهای این حرفه به روی کسانی که مال این حرفه نیستند باز شده است؛ کسانی که صلاحیت این کار را ندارند و ما درباره آن افراد صحبت کردیم نه تهیه کنندگان و کارگردانان با سابقه سینما. درباره فساد هم اگر صحبت شده در مورد افراد خاص است نه عموم بازیگران سینما که بسیار شرافتمندانه کار می کنند. تشکیل خانه هنرمندان در سینما می تواند جلوی همه خطاها را بگیرد و تقسیم عادلانه کار را سبب خواهد شد».

این نامه و حرکتی که توسط این بازیگران رقم خورده است امری جدید نبوده ومسبوق به سابقه است. پیش از این هم بسیاری از کارشناسان و آگاهان این عرصه، به اشکال و الحان مختلف از وجود فساد اقتصادی و اخلاقی  در سینما و تلویزیون خبر داده بودند. این زنهارها چه در لفافه و چه آشکار معمولا با یک موج رسانه ای و اظهارنظرهای مبهم و عموماً زرد همراه شده و خیلی زود فرو کش می کرد. این دمل چرکین  هرازگاهی  با رخ دادن اتفاقات موردی  سرباز می کرد اما تداوم انکار و یا نوعی از سرباز کردن در میان نهاد ها و مسئولان مربوطه باعث شد تا این بار جمعی از بازیگران زن خود دست به کار شده و با بیانی آشکار از اوضا نابسامان تولیدات تلویزیونی و روابط کاری آلوده در بسیاری از این پروژه ها پرده بردارند.

جناب سرافراز، آقای ایوبی، نوبت پاسخگویی است!

در کنار برخورد با افراد خاطی که در جامه هنرمند جامعه هنری را به ابتذال و فساد سوق می دهند، لازم است سامانه های گزینش و نظارت تقویت شده و با عناصر نامطلوب به شکلی جدی برخورد شود. اقدامی  که بیش از هرچیز نیازمند بازتعریف مجدد شیوه  واسپاری پروژه های تلویزیونی و ساخت آثار سینمایی است. از سوی دیگر گویا دشواری معرفی و  برخورد با مفسدان اقتصادی این بار گریبانگیر جامعه هنری کشور نیز شده است.  این  فرایند بیش از هر چیز به اراده و عزم متولیان این دو حوزه باز می گردد.  این نامه نشان داد که فساد اخلاقی در سینما وتلویزیون دیگر یک استثنا و امری نادر نیست ومتاسفانه به تدریج در حال تبدیل شدن به یک رویه است. برگزاری جلسه مشترک معاون سیما با نویسندگان این نامه می تواند گامی ابتدایی اما ناکافی در اصلاح این وضعیت باشد. گامی که می بایست توسط معاونت سینمایی وزارت ارشاد نیز به شکلی منطقی، روشمند و فارغ از جنجال های رسانه ای  دنبال شود.

 مخاطب اصلی این نامه را باید  دکتر سرافراز و حجت الله ایوبی  معاون سینمایی وازرت ارشاد دانست. کوتاهی در نظارت و گذشتن از خطاهای ریز و درشت قبلی کارد را به استخوان رسانده و دیگر نمی توان با تعارف و و لاپوشانی از این وضعیت نامطلوب عبور کرد. مدیران این دو حوزه حساس  می بایست ضمن قبول مسئولیت و کوتاهی خود با اقدامی عاجل از تداوم مسیری که به انحطاط هنر و شان هنرمند می انجامد جلوگیری کنند.

پایگاه رصد


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها