کد خبر: ۳۷۸۷۴۰
زمان انتشار: ۱۴:۳۵     ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
دايره اطلاع رساني كودكان در وزارت اطلاع رساني فلسطين با صدور بيانيه‌اي به تشريح مهمترين تجاوزات رژيم اشغالگر قدس عليه كودكان فلسطيني از آغاز انتفاضه الاقصي در اكتبر گذشته تا كنون پرداخت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، وزارت اطلاع رساني فلسطين اعلام كرد كه كودكان فلسطين همزمان با روز جهاني كودك كه مصادف با اول ژوئن است، در معرض تجاوزات رژيم صهيونيستي و گروهك هاي شهرك نشينان صهيونيست در تمامي استان هاي فلسطين قرار دارند.

در اين بيانيه آمده است كه از آغاز انتفاضه الاقصي تا پايان ماه مه سال 2016 ميلادي 2079 كودك فلسطيني شهيد شده و بيش از 13 هزار كودك ديگر هم زخمي شده اند. نظاميان صهيونيستي در اين مدت همچنين بيش از 12 هزار كودك را بازداشت كرده اند كه 420 نفر از آنها همچنان در زندان هاي صهيونيستي به سر مي برند. بر اين اساس، در زندان عوفر 144 اسير، زندان شارون 40 اسير، زندان مجدو 136 اسير، زندان جفعون 70 اسير، 9 نفر در بخش زنانه زندان شارون و 21 اسير در بازداشتگاه ها و مراكز بازجويي به سر مي برند.

95 درصد از اين كودكاني كه بازداشت شده اند، در طول مدت بازداشت در معرض شكنجه و تجاوز قرار گرفته اند و در اكثر مواقع، اين كودكان در نيمه هاي شب بازداشت مي شوند؛ به طوري كه نظاميان صهيونيستي چشم ها و دست هاي آنها را مي بندند و با توسل به زور و بدون حضور وكلا يا اعضاي خانواده هاي آنها، اقدام به اعتراف گيري از اين كودكان مي كنند.

رژيم صهيونيستي ساليانه نزديك به 700 كودك فلسطيني را از استان هاي مختلف فلسطيني به بهانه بر هم زدن نظم و امنيت و پرتاب سنگ به سمت نظاميان و شهرك نشينان صهيونيست بازداشت مي كند و در كنار آن، دانش آموزان هم در جريان عبور از ايست بازرسي هاي احداث شده در داخل شهرها و روستاها و اردوگاه ها در معرض بازداشت قرار مي گيرند.

كودكان فلسطيني همچنين با مشكل فقر كه در سراسر جامعه فلسطيني ريشه دوانده، دست و پنجه نرم مي كنند و اين بيشتر از وضعيت اقتصادي و محاصره ادامه باريكه غزه نشأت مي گيرد و به نوبه خود باعث شده است كه بسياري از همين كودكان درس و مدرسه را رها كرده و روانه بازار كار شوند.

بر اساس گزارش سازمان مركزي آمار فلسطين در سال 2013، 4.1 درصد از كودكان فلسطيني مابين 10 الي 17 سال درس و مدرسه را ترك كرده و وارد بازار كار شده بودند.

آخرين گزارش وزارت كار هم نشان مي دهد كه 102 هزار كودك فلسطيني زير 18 سال در بازار كار حضور دارند و اين در حالي است كه جمعيت اين كودكان در سال 2011 تقريبا 65 هزار نفر بود.

كارگري كودكان در شهرك‌هاي منطقه اغوار

به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، 10 الي 20 هزار نفر از كارگران فلسطيني مشغول به كار در شهرك هاي كشاورزي منطقه اغوار را كودكان تشكيل مي دهند كه 5.5 درصد از اين كودكان در سنين 13 الي 16 سال قرار دارند و روزانه 7 الي 8 ساعت كار مي كنند و در مقابل، يك سوم كمترين ميزان درآمد يك كارگر اسرائيلي را دريافت مي كنند.

شرايط سخت حاكم بر دانش آموزان فلسطيني در مدارس مهمترين عامل گسترش اين پديده است؛ به طوري كه مدارس منطقه اغوار با مشكل كمبود سرمايه و نبود بخش هاي آموزشي كافي مواجه هستند و اكثرا اين مدارس در فاصله اي دور از منازل كودكان قرار دارند و همين امر باعث مي شود كه كودكان راهي جز كار كردن به جاي رفتن به مدرسه نداشته باشند. اكثر اين كودكان به صورت غير رسمي كار مي كنند و ضمن اينكه از شرايط كاري امني برخوردار نيستند، هيچ درآمدي هم كسب نمي كنند.

واقعيت اين است كه سياست هاي رژيم صهيونيستي باعث نهادينه شدن وضعيت اقتصادي خطرناك منطقه اغوار شده و كودكان فلسطيني را به سمت ترك مدارس و دست كشيدن از روياها و آرزوهاي خود و ورود پيش از موعد به بازار كار سوق مي دهد و اين در حالي است كه آنها حقوق و دستمزد بسيار كمي دريافت مي كنند و اين كارهاي حرفه اي بر روي رشد و پيشرفت اين كودكان تاثير مي گذارد.

وضعيت كودكان قدس اشغالي

85 درصد از كودكان قدس اشغالي زير خط فقر زندگي مي كنند و بر اساس آمارهاي جمعيت حقوق شهروندي، جمعيت بخش شرقي قدس 371 هزار و 844 نفر است كه 79 درصد از آنها در نتيجه سياست ها و اقدامات اشغالگرانه در زير خط فقر به سر مي برند.

درباره وضعيت آموزش در شهر اشغالي قدس هم بايد گفت كه همچنان كمبودهاي زيادي در تقريبا 1000 كلاس درس ديده مي شود و آمارهاي مديريت آموزش و پرورش قدس نشان مي دهد كه جمعيت كودكان 6 تا 18 سال قدس شرقي در سال 2012 به 88 هزار و 845 نفر رسيده بود كه از ميان آنها 86 هزار و 18 كودك در مراكز آموزشي مشغول به تحصيل هستند.

ميزان فرار دانش آموزان دوره 12 (سوم دبيرستان) در مدارس قدس به تقريبا 40 درصد رسيده است و اين در حالي است كه اين شهر با مشكل كمبود مراكز حمايت از كودكان و مادران مواجه است و تنها 4 مركز حمايتي در اين بخش وجود دارد، اما در مقابل، در بخش غربي قدس (كه تحت اشغال كامل رژيم صهيونيستي قرار دارد)25 مركز حمايت از كودكان فعاليت مي كنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها