کد خبر: ۳۷۹۳۰۴
زمان انتشار: ۱۵:۲۵     ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
«پيگيري براي استفاده از همه ظرفيت برجام» و «داراي اشكال بودن برجام در يك مورد خاص» پاسخ رئيس كل بانك مركزي و معاون كل سرپرست نهاد رياست‌جمهوري درخصوص هيچ بودن دستاوردهاي برجام است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «تقريباً هيچ‌» اين عنواني بود كه رئيس كل بانك مركزي در مصاحبه با تلويزيون بلومبرگ درباره دستاورد اقتصادي برجام براي ايران مطرح كرد.

سيف، اظهار كرد: ايران سه ماه بعد از اجراي شدن برجام، توان دست‌يابي به 100 ميليارد دلار دارايي ضبط‌شده‌اش در خارج از كشور را نداشته و براي پرداخت صورت‌حساب‌هايش در مبادلات خارجي به دنبال راهي براي استفاده از دلار است و با آنكه قرار است سپرده‌هاي ايران در بانك‌هاي خارج از كشور قابل دسترس باشند، بانك‌هاي اروپايي كماكان نگران نقض قوانين آمريكا و مواجه شدن با جريمه‌هاي سنگين اين كشور هستند.

سيف، صالحي را تأييد كرد

البته پيش از اين اظهارات سيف نيز علي‌‌اكبر صالحي در گفت‌وگو با پايگاه خبري «العربي الجديد» از تاخير غرب در انجام تعهدات خود در برجام گفته و تصريح كرده بود:‌ برخي تحريم‌هاي بانكي از سوي بانك‌هاي غربي برداشته نشده و همچنان ايران تحت اين تحريم‌هاست، اين اظهارات صالحي يك روز بعد با تاييد علي لاريجاني، رئيس مجلس نيز همراه شد و لاريجاني در ديدار وزير خارجه روماني از عدم اجراي تعهدات غرب در برجام انتقاد كرد و او نيز درباره عدم تحقق تعهدات در حوزه بانكي مطالبي را مطرح كرد.

اما حسن روحاني كه تاكنون انتقاداتش را متوجه منتقدان خود كرده بود، اين بار علي‌اكبر صالحي را نيز به باد انتقاد گرفت و در نشست خبري با خبرنگاران به بهانه انتخابات 7 اسفند در پاسخ به سؤالي درخصوص اين اظهارات صالحي مبني بر اينكه «با گذشت 40 روز از اجراي برجام رئيس سازمان انرژي اتمي اعلام كرده است طرف غربي در برداشتن برخي تعهدات از جمله تحريم‌هاي بانكي تأخير داشته و رئيس مجلس و سفير آلمان نيز اين موضوع را تاييد كردند»، گفت: صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي است و در زمينه مسائل اتمي هرچه بگويد صاحبنظر است ولي وزير امور خارجه، وزير اقتصاد يا رئيس بانك مركزي نيست بنابراين مي‌توانيد درباره انرژي اتمي از وي سوال كنيد. 

البته اظهارات رئيس كل بانك مركزي نيز در فاصله اندكي تأييد همين اظهارات صالحي بود.

«برجام» بار روي دوش روحاني

پايگاه خبري - تحليلي المانيتور، نيز طي روزهاي گذشته در تحليل نوشته است، توافق هسته‌اي يا برجام كه قرار بود بزرگترين برگ برنده حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران باشد اكنون به «وبال گردن» وي تبديل شده است.

به نوشته المانيتور، تعداد روزافزوني از نخبگان سياسي و قشر متوسط اين كشور كه در خلال مذاكرات هسته‌اي، از اين روند حمايت كردند، حالا آمريكا را به برنداشتن گام‌هاي لازم براي بازگشت ايران به اقتصاد بين‌الملل و نقض برجام متهم مي‌كنند. اگر اين برداشت‌ها به درستي پاسخ داده نشود، بناي حمايت ايرانيان از برجام و تعامل بيشتر با غرب مي‌تواند سست‌ شود.

اين نوشته مي‌افزايد؛ بانك‌هاي اروپايي هم در مصاحبه با المانيتور گفته‌اند كه از بيم قرار گرفتن در شمول تحريم‌هاي اوليه آمريكا و يا از هراس اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي جديد از سوي كنگره اين كشور به دليل اختلافات غيرهسته‌اي با ايران، از تعامل با ايران پرهيز مي‌كنند.

بعد از برجام هم هيچ!

به نظر مي‌رسد دولتي‌ها كه رفع مشكل آب را هم به رفع تحريم‌ها گره زده بودند، اكنون بايد مردم را آماده و توجيه كنند كه اتفاق خاصي قرار نيست بعد از برجام بيفتد و اتفاقاتي هم كه افتاده صرفاً نسيه است چراكه ما هر چه داشته‌ايم خرج كرده و اقدامات لازم را انجام داده‌ايم و آژانس هم اين نكته را تأييد كرده است.

اظهارات سيف هم نشانگر اين است كه ما براي احقاق حقوقمان بايد به جمع‌بندي جامعي رسيده تا دنيا متوجه شود غرب به تعهداتش در توافق عمل نكرده و اينكه كار با لبخند درست نمي‌شود.

قبل از توافق هم نفت صادر مي‌كرديم

البته برخي دولتي‌ها تاكيد داشتند برجام دستاوردهاي زيادي داشته از جمله اشاره كردند كه اگر برجام نبود ما حتي يك بشكه نفت هم نمي‌توانستيم صادر كرده و بفروشيم؛ در حالي كه در زماني هم كه اين توافق انجام نشده بود ما بيش از يك ميليون بشكه نفت به چين، هند و برخي كشورهاي ديگر صادر مي‌كرديم، لذا در اين زمينه كار خاصي انجام نشده است.

پس از ارائه اين گزارش؛ در خصوص هيچ بودن دستاوردهاي گفت‌وگوهايي را با برخي دولتمردان انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌آيد.

سيف: بايد پيگيري كرد و از همه ظرفيت برجام استفاده كرد

ولي‌اله سيف رئيس كل بانك مركزي در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال كه شما گفته بوديد برجام تقريبا هيچ دستاوردي نداشته است، به نظر شما دليل اين امر چيست؟ اظهارداشت: بالأخره يك كارهايي دارد پيشرفت مي‌كند؛ به تدريج بايد پيگيري كنيم و از صد درصد و همه ظرفيت برجام استفاده كنيم.

سيف البته در پاسخ به اين سؤال كه الان چند درصد از ظرفيت برجام استفاده شده، گفت:الان نمي‌توانم درصد بدهم!

بانك: برجام در يك موضوع خاص اشكال داشت

مرتضي بانك كه پيش از انتخابات سال 92 مسئول امور استان‌هاي ستاد انتخابات روحاني و از نزديكان وي بود در حال حاضر معاون كل سرپرست نهاد رياست جمهوري در دولت روحاني است؛ وي در واكنش به هيچ بودن دستاوردهاي برجام در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت: به نظر من برجام سرنوشت كشور را تغيير داد!

وي در پاسخ به اين سؤال كه پس چرا برخي از اعضاي دولت و خود رئيس كل بانك مركزي گفته ايت كه برجام هيچ دستاوردي نداشته؟ افزود:‌در يك موضوع خاص يك اشكال خاص وجود داشته نه اينكه هيچ دستاوردي نداشته باشد.

معاون كل سرپرست نهاد رياست جمهوري در پاسخ به اين سؤال كه اين اشكال چيست؟ گفت: همان كه ايشان (رئيس كل بانك مركزي) گفته است.

وي در پاسخ سؤال ديگري مبني بر اينكه يعني در موارد ديگر برجام دستاورد داشته است؟ اظهارداشت:بله؛ براي نمونه 6 قطع‌نامه كه خانمان‌سوز بود از سر كشور بداشته شد و امروز اگر همان قطع‌نامه‌ها بود يك قطره نفت صادر نمي‌شد.

بانك در پاسخ به اين‌ سؤال كه نظرتان راجع به بلوكه شدن دو ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران چيست نيز افزود؟ اين مربوط به دولت قبل است!

طيب‌نيا: از كسي كه گفته هيچ بپرسيد!

علي طيب‌نيا وزير اقتصادي و دارايي نيز در پاسخ به هيچ بودن دستاوردهاي برجام گفت: از كسي كه گفته هيچ بپرسد!


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها