کد خبر: ۳۷۹۶۲۱
زمان انتشار: ۱۵:۰۳     ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
ايران در ماه جاري ميلادي بار ديگر قيمت نفت خود در بازار آسيا را نسبت به نفت خام عربستان كاهش داد ونشان داد كه اين كشور پس از لغو تحريم ها مصمم به بازپس گيري سهم خود از بازار است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پايگاه خبري نيكي، ايران در ماه جاري ميلادي بار ديگر قيمت نفت خود در بازار آسيا را نسبت به نفت خام عربستان كاهش داده و نشان داده كه اين كشور پس از لغو تحريم ها مصمم به بازپس گيري سهم خود از بازار است.

عربستان قيمت نفت عربين مديوم خود براي بازارهاي آسيايي را 1.30 دلار كمتر از قيمت شاخص تعيين كرده است. اين در حالي است كه نفت سنگين ايران 1.60 دلار كمتر از قيمت شاخص قيمت گذاري شده است. بدين ترتيب، شكاف

قيمت بين نفت خام عربستان و نفت خام ايران از 10 سنت در ماه مي به 30 سنت رسيده كه بيشترين شكاف قيمت از سال 2008 تاكنون است.

از زمان لغو تحريم هاي غرب در ماه ژانويه، محدوديت صادرات نفت ايران برداشته شده و اين كشور قصد دارد صادرات خود را به سطح قبل از تحريم ها برساند.

يك تاجر نفتي در اين باره گفت: «با پيشنهاد قيمت هايي رقابتي، ايران تلاش دارد به سرعت سهم خود از بازار نفت را بازيابد.» بر اساس گزارش آژانس بين المللي انرژي، توليد روزانه نفت ايران در ماه آوريل با 300 هزار بشكه افزايش نسبت به ماه مي به 3.56 ميليون بشكه رسيد. حجم توليد نفت ايران هم اكنون تقريبا به سطح قبل از تحريم ها يعني اواخر سال 2011 باز گشته و ايران مشتاق است تا مشتريان بيشتري براي نفت خود بيابد. حجم صادرات نفت ايران نيز در اين باه با 600 هزار بشكه افزايش به 2 ميليون بشكه در روز رسيده است.

خالد الفالح، وزير انرژي عربستان پنجشنبه گذشته گفت، كشورش نفت فراواني روانه بازار نخواهد كرد. احتمالا هدف از اين اظهارات ايجاد فضاي هماهنگي بيشتر در درون اوپك بوده است. اما توليد نفت عربستان همچنان بالا باقي مانده است. در حالي كه عرضه و تقاضا در بازار جهاني در جال نزديك شدن به توازن است، رقابت ايران و عربستان بر سر تصاحب سهم بيشتر از بازار نفت ممكن است بر قيمت ها تاثير منفي بگذارد.

يك مقام يك شركت نفتي ژاپني گفت، ايران مصمم است فروش نفت خود را افزايش دهد. ظاهرا ايران علاقمند است با كاهش قيمت ها، نفت بيشتري به ژاپن بفروشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها