کد خبر: ۳۸۰۳۵۷
زمان انتشار: ۱۵:۳۹     ۲۴ خرداد ۱۳۹۵
حادثه اورلاندو را خونبارترين حادثه تروريستي بعد از يازده سپتامبر لقب داده اند؛ نفس اين ارتباط حادثه با يازده سپتامبر القاگر پيام و بار عاطفي خاصي براي مردم آمريكا است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، اين روزها درحالي‌كه جامعه مسلمان آمريكا در ماه مبارك رمضان مشغول روزه‌داري هستند، جامعه همجنس بازان امريكا نيز مشغول جشن و پايكوبي هستند. چراكه ماه ژوئن در آمريكا «ماه افتخار» نام دارد و در اين ماه دگرباشان جنسي و خدمات آن‌ها به جامعه آمريكا گرامي داشته مي‌شوند. چند روز پيش بود كه اوباما به فاصله چند روز از پيامش به مسلمانان به مناسبت ماه مبارك رمضان اين بار به مناسبت "ماه افتخار" يا همان ماه همجنس گرايان پيام داد.

اوباما در سخنان خود در مراسم «ماه افتخار» در كاخ سفيد گفت: «عليرغم تفاوت‌ها و اختلافاتمان و مشكلات پيچيده‌اي كه با آن‌ها دست‌وپنجه نرم مي‌كنيم، تغيير واقعي ممكن است. ذهن‌ها گشوده مي‌شوند، قلب‌ها دگرگون مي‌شوند، آمريكا تغيير مي‌كند و اگرچند سال گذشته به ما چيزي آموخته باشد، اين است كه مردمي كه كشورشان را دوست دارند مي‌توانند آن را دگرگون كنند».

سخنراني اوباما پس از تيراندازي مرگبار اورلاندو

با ذكر اين مقدمه و تشريح فضاي اجتماعي بستر حادثه، كشتار روز يكشنبه اورلاندو از چند منظر از اهميتي ويژه و مهم دارد:

اين حادثه در زماني رخ مي‌دهد كه در ماه رمضان، ماه نماد اسلام و مسلمين در سراسر جهان، يك مسلمان در آمريكا اقدامي تروريستي انجام مي‌دهد. قربانيان اين حادثه چه كساني هستند؟! قربانيان همجنسگراياني هستند كه در ماه اختصاص داده شده به آن‌ها، در صدر موضوعات اجتماعي و رسانه‌اي آمريكا قرار دارند. علاوه بر اين‌ها در دين اسلام نيز همجنسگرايي رفتاري بسيار شنيع معرفي گرديده و عملي است كه به‌شدت موردتنفر مسلمين است. تقارن اين دو رويداد سطح بار احساسات عمومي و نفرت از اسلام را دوچندان كرده و تثبيت ماندگارتري در اذهان عمومي خواهد داشت. در كنار اين مطلب اين نكته نيز حائز اهميت است كه اين حادثه را خونبارترين حادثه تروريستي بعد از يازده سپتامبر لقب داده اند. نفس اين ارتباط حادثه با يازده سپتامبر القاگر پيام و بار عاطفي خاصي براي مردم آمريكا است.

اين حادثه مي‌تواند فضا را بر مسلمانان آمريكا تنگ‌تر كرده و بدنه اجتماعي آمريكا و اروپا را به سمت نژادپرستي و حركت‌هاي راست افراطي سوق دهد. در همين راستا دونالد ترامپ نامزد جنجالي انتخابات رياست جمهوري آمريكا در اولين واكنش‌هايش به اين حادثه از تبريك گفتن به خودش تمجيد كرد و ضمن درخواست استعفاي باراك اوباما بار ديگر خواستار ممنوعيت ورود مسلمانان به آمريكا شد.

وي در حساب كاربري توئيتر خود در واكنش به تيراندازي مرگبار شهر اورلاندو، اوباما را به باد انتقاد گرفت و خواستار استعفاي وي شد. ترامپ نوشت: از كساني كه به من تبريك گفتند بابت اينكه درباره تروريسم افراطي حق با من بود ، تشكر مي‌كنم اما من تبريك نمي‌خواهم من شدت عمل و هوشياري مي‌خواهم؛ ما بايد باهوش باشيم!

ترامپ افزود: آيا رئيس‌جمهور اوباما بالاخره در نظر دارد در خصوص تروريسم افراطي سخني بر زبان آورد يا خير؟ اگر چنين قصدي ندارد پس بهتر است هر چه زودتر از مقام خود كناره‌گيري كند.

از منظري ديگر حادثه اورلاندو مي‌تواند مجدداً به مطرح‌شدن و بالا گرفتن قوانين حمل اسلحه در آمريكا منجر شده و به موضوعي داغ در مناظرات انتخاباتي كانديداهاي رياست جمهوري آمريكا بدل شود. در واكنش‌هاي اوليه به اين حادثه مقامات دموكرات امريكا از جمله اوباما و هيلاري كلينتون خواهان محدود شدن قوانين دسترسي به سلاح شدند.

«باب كيسي» سناتور دموكرات آمريكايي پس از تيراندازي مرگبار در اورلاندو گفت كه اكنون زمان آن فرا رسيده است تا كنگره آمريكا در خصوص خشونت‌هاي مسلحانه اقدام كند تا دولت آمريكا نيز سلاح‌هايي را كه شكل و كاربرد نظامي دارند را ممنوع اعلام كند.

«باب كيسي» سناتور دموكرات آمريكايي

«ديك داربين» سناتور دموكرات ايالت «ايلينويز» نيز خواستار قانون جديدي درباره كنترل سلاح در آمريكا تصويب شد و تأكيد كرد كنگره در صورت كوتاهي در اين زمينه شريك جرم كشتار بعدي خواهد بود.

وي افزود: واقعيت اين است كه ما به افراد خطرناك در آمريكا اجازه مي‌دهيم سلاح خريداري كنند و اين وضعيت بايد تغيير كند.

سناتور داربين تأكيد كرد: كنگره آمريكا در روزهاي آينده بايد در برابر نفرت، تروريسم و خشونت مسلحانه موضع‌گيري و اقدام كند.

• افزايش انتظار اذهان عمومي آمريكا از اقدام نظامي عليه داعش

حادثه اورلاندو جدا از تأثيراتي كه در داخل آمريكا و مباحث بين دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان خواهد داشت، ابعاد و پيامدهايي بيروني را نيز شامل خواهد شد. چنانكه هيلاري كلينتون نامزد دموكرات رياست جمهوري آمريكا و رئيس‌جمهور احتمالي آينده آمريكا در واكنش اوليه به اين كشتار خواستار تقويت و گسترش مبارزه با تروريسم شد. حادثه اورلاندو انتظار و پذيرش افكار عمومي آمريكا را در مبارزه عليه داعش و تروريسم افزايش خواهد داد و مباحث نظامي‌گري را در مناظرات انتخاباتي رياست جمهوري آمريكا موردتوجه نامزدها و مردم آمريكا قرار خواهد داد.

با اين وجود بايد منتظر ماند و ديد آيا اين حادثه در كوتاه‌مدت منجر به واكنش اوباما و بالا گرفتن مساله سوريه و عراق و حتي اقدام محدود نظامي بر ضد داعش خواهد شد يا خير. ابعاد احتمالي اين حادثه و نيز تاثير آن بر انتخابات رياست جمهوري آمريكا نيز در آينده بهتر و بيشتر مشخص خواهد شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها