کد خبر: ۳۸۰۵۲۷
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
دکتر حمید شهرستانی: مردم هنوز بعد از ۱۵۰ روز از گذشت برجام منتظرند، بعد از برجام هیچ تغییری ایجاد نشده و همه چیز در حد حرف است، هنوز هیچ سرمایه‌گذاری شروع به کار نکرده است
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم آنلاین، دکتر حمید شهرستانی استاد اقتصاد دانشگاه اوهایو آمریکا در خصوص رابطه تورم و نقدینگی اظهار کرد: رشد نقدینگی یکی از عوامل تورم است و اگر همزمان با اضافه شدن به نقدینگی رکود اقتصادی در جریان باشد و با کاهش تقاضا هم رو به رو شویم، طبیعتا تورم نخواهیم داشت.

وی افزود: وضع اقتصادی ما در چند سال اخیر مناسب نبوده است. ابتدا رشد اقتصادی منفی داشتیم و حالا چند وقتی است که رشد اقتصادی در روند مثبتی قرار گرفته است. در حال حاضر مشکل تقاضا داریم و با رکود عمیقی دست و پنجه نرم می کنیم. بیکاری هم به شدت رشد کرده است. بنابراین فشار خاصی در بحث تقاضا نداریم که به دنبال آن با افزایش قیمت رو به رو شویم.

این اقتصاددان عنوان کرد: علی رغم افزایش نقدینگی تورم تا حد زیادی کنترل شده که یکی از دلایل آن کاهش تقاضاست. وقتی انتظارات مردم نسبت به فضای اقتصادی کشور بهبود پیدا کند و دلگرم شوند، در بخش عرضه تحرکاتی ایجاد خواهد شد. البته در ایران ما هنوز این تحرک را نمی‌بینیم، چون مردم هنوز منتظرند.

شهرستانی افزود: در حال حاضر بخش خصوصی برای فعالیتهای اقتصادی منتظر است. اما به هر حال عرضه مقداری از حالت سکون قبلی درآمده که اثر کاهنده ای روی قیمتها دارد. در بخش مسکن شرایط کاملا ساکن است و طبیعی است که روی محاسبات تورم اثر گذار باشد.

وی با اشاره به کاهش تورم در سه سال گذشته نیز به نسیم آنلاین عنوان کرد: در حال حاضر تورم داریم و نمی توان تلقی کرد که تورمی وجود ندارد، بلکه باید گفت نسبت به قبل سرعت افزایش تورم کمتر شده است. تورم قبلا خیلی لجام گسیخته بود که در حال حاضر وضعیت آن کنترل شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه اوهایو آمریکا به نسیم آنلاین گفت: در همه بخشهای اقتصادی کشور به ویژه در بخشهای صنعتی تحرک خاصی را نمی بینیم. هنوز هیچ سرمایه گذاری در هیچ بخشی کار را شروع نکرده و همه چیز در حد دلگرمی و صحبت است. این‌ها همه انتظارات مثبت ایجاد می‌کند و پتانسیل‌هایی است که وجود دارد ولی هنوز بالفعل نشده است.

شهرستانی بیان کرد: یکی از دلایل مثبت شدن انتظارات مردم مذاکرات هسته ای و انتظار برای رفع تحریمها و تسریع در مبادلات بانکی است. اما متاسفانه این قدر در داخل مشکلات ساختاری و بانکی داریم که اثر آن نگرش مثبت را خیلی کم کرده است.

وی اضافه کرد: اصولا اگر نقدینگی افزایش پیدا کند و بستر مناسب آن هم وجود داشته باشد، تورم به وجود می آید. فرض کنید به طور هم زمان هم به میزان تولید اضافه شود و هم نقدینگی بالا برود، در این شرایط آنچنان اثر قیمتی را نمی بیند و این دو عامل یکدیگر را خنثی می کند.

وی اظهار کرد: اگر در بخش عرضه تحول داشته باشیم، تولید و اشتغال بالا رفته و نقدینگی هم افزایش یابد، شاهد افزایش تورم نخواهیم بود. اما این که بگوییم رابطه نقدینگی و تورم قطع شده است از نظر علمی درست نیست. بهتر است بگوییم که با شرایط رکودی فعلی رشد نقدینگی زیاد بر تورم موثر نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها