کد خبر: ۳۸۱۱۰۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
با وجود اينكه مسئولان وزارت نفت تأكيد دارند كه فروش مكمل براي بنزين در جايگاههاي عرضه مجاز نيست، در برخي از جايگاههاي عرضه بنزين در اقصي نقاط كشور، مكمل و اكتان افزا به راحتي و آزادانه بازاريابي شده و به فروش مي رسد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، در برخي جايگاههاي عرضه بنزين در نقاط مختلف كشور اقدام به فروش مكمل هايي براي افزايش اكتان بنزين توزيعي مي شود. كاركنان اين جايگاهها در زمان سوخت گيري، براي فروش مكمل اكتان افزا بازاريابي مي كنند به اين طريق كه بنزين عرضه شده را فاقد اكتان مناسب و آسيب رسان به موتور خودرو معرفي مي كنند و راهكار حل اين مسئله را خريد يك اكتان افزا و ريختن آن در باك خودرو عنوان مي كنند.

اخيراً در جايگاههاي عرضه بنزين شمال كشور، اكتان افزاهايي عرضه مي شود كه از كشور امريكا وارد شده است. سال گذشته نيز اخباري از فروش مكمل هاي اكتان افزا منتشر شده بود كه "سيدعلي سيدمومني" رئيس مهندسي فرآورده شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران در واكنش به اين اخبار اذعان داشت: "بنزين توليدي كه در جايگاههاي سوخت عرضه مي شود، سوختي كامل است و همه موارد از جمله بالا بودن اكتان، فشار بخار مطلوب و جلوگيري از ايجاد صمغ در خودرو در آن پيش بيني شده است. مكملهاي بنزين نه تنها كمكي به افزايش بهسوزي يا اكتان افزايي نمي كنند، بلكه به موتور خودرو خسارت مي زنند؛ بنابراين استفاده از آنها مردود است و توصيه نمي شود."

سال گذشته مسئولان وزارت نفت از ممنوع بودن عرضه مكمل ها در جايگاههاي عرضه فرآورده هاي نفتي خبر داده بودند و اعلام كردند كه "با آزمايشي كه بر روي سه برند از مكمل هاي اكتان افزا در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد، مشخص شد كه اين مكملها فاقد هرگونه خاصيت اكتان افزايي بوده و آسيب رسان به موتور خودرو هستند."

با اين وجود در برخي جايگاههاي عرضه بنزين در نقاط مختلف كشور، مكمل هاي اكتان افزا به وضوح بازاريابي شده و به فروش مي رسد.

در تهيه گزارشي ميداني از كاركنان برخي جايگاههاي عرضه بنزين در شمال كشور علت فروش اين مكمل ها، پايين بودن اكتان بنزين معمولي توزيع شده در شمال كشور عنوان شد. يكي از كاركنان جايگاه عرضه بنزيني در شمال كشور در اين خصوص به تسنيم گفت: "اكتان بنزين معمولي توزيع شده در شمال ايران حدود 65 تا 70 است و اين ميزان اكتان براي كاركرد صحيح و مطلوب موتور خودرو كافي نيست، از اينرو با خريد مكمل هاي اكتان افزا كه مرغوب ترين آنها اكتان افزاي وارداتي از امريكاست، مي توان از بروز صدمات براي موتور خودرو جلوگيري كرد."

صحت اين مسئله را از «داوود عربعلي» سخنگوي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران جويا شديم. عربعلي ضمن رد نياز فرآورده هاي نفتي توزيع شده به مصرف هر نوع مكمل گفت: "جايگاههاي عرضه بنزين به هيچ وجه حق توزيع اكتان افزاها و مكمل ها را ندارند. طبق استعلامي كه از شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران كه مسئوليت كيفيت فرآورده هاي توليدي را بر عهده دارد گرفتيم، به هيچ وجه فرآورده هاي ما در كل كشور نياز به مكمل ندارند."

سخنگوي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران در پاسخ به اينكه آيا توزيع بنزين معمولي با اكتان 65 تا 70 صحت دارد و اساسا متوسط اكتان بنزين معمولي در كشور چه ميزان است، ما را به مشاهده ارقام درج شده در سايت اين شركت دعوت كرد. 

همانطور كه در تصوير بالا مشخص است، در سايت شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران ميزان اكتان بنزين معمولي 87 درج شده است.


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها