کد خبر: ۳۸۵۰۳۵
زمان انتشار: ۱۰:۰۷     ۲۷ تير ۱۳۹۵
سرانجام امريكا بخش‌هاي محرمانه‌اي از گزارش حملات 11 سپتامبر را منتشر كرد كه در آن به ارتباط احتمالي عربستان سعودي با عاملان حملات پرداخته شده است، اما اين گزارش مهم به دليل وقوع كودتايي نافرجام در تركيه از نظرها محو و به حاشيه رانده شد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه جوان، كنگره امريكا بخش‌هايي محرمانه از گزارش حملات ۱۱ سپتامبر را منتشر كرد. در بخشي از اين گزارش آمده است: «به نظر مي‌رسد عوامل حادثه تروريستي يازدهم سپتامبر از سوي افرادي كه با دولت عربستان سعودي در ارتباط بودند، حمايت مي‌شدند.»

در بخش ديگري از اين گزارش آمده است، برخي از مقامات دولتي عربستان در امريكا ممكن است با گروه ترويستي القاعده ارتباط داشته باشند اما شواهد كافي دراين باره در دست نيست و نياز به تحقيق بيشتر براي اثبات آن وجود دارد.
 
پيش از اين گفته شده بود در گزارش 28 صفحه‌اي كه 14 سال محرمانه نگه داشته شده است؛ 15 تبعه سعودي مرتبط با مقامات دولتي عربستان به برنامه ريزي و تأمين مالي حملات 11سپتامبر مرتبط شده‌اند.
 
در گزارشي اصلاح شده كه ديشب منتشر شد، آمده است: ظاهراً عاملان حملات تماس‌هايي با افرادي مرتبط با حكومت عربستان داشته‌اند اما اين اسناد دست داشتن دولت سعودي را ثابت نمي‌كند.
 
براساس اين اسناد دو اماراتي، يك لبناني و يك مصري به دست داشتن در حوادث 11 سپتامبر متهم شده‌اند.  اين گزارش در سال ۲۰۰۲ و به درخواست كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان تهيه شده و در ۲۸ صفحه تاكنون محرمانه آن بر احتمال ارتباط هواپيماربايان با سعودي‌ها تمركز شده است.
 
سخنگوي كاخ سفيد اندكي پس از انتشار گزارش كنگره گفت: اين گزارش نقش داشتن عربستان سعودي در حملات ۱۱ سپتامبر را تأييد نمي‌كند. عربستان سعودي يكي از متحدان عمده امريكا در خاورميانه است و ناظران معتقدند دولت امريكا نمي‌خواهد گزارش ۱۱ سپتامبر به رابطه بين دو كشور ضربه بزند.
 
رياض تهديد كرده بود اگر در گزارش محرمانه كنگره به نقش مقامات عربستان در حملات 11 سپتامبر اشاره شود 700 ميليارد دلار سرمايه خود را از امريكا خارج خواهد كرد.
 
تلاش دولت امريكا براي پاكسازي نقش احتمالي عربستان در حملات 11 سپتامبر با انتقاد بعضي سياستمداران امريكايي مواجه شده است.
 
استفان اف لينچ، عضو مجلس نمايندگان امريكا بعد از اينكه سرانجام اسناد فوق سري درباره حادثه 11 سپتامبر منتشر شد، خواستار برگزاري جلسه استماع براي بررسي نقش عربستان سعودي در حملات تروريستي 11 سپتامبر شد.
 
لينچ گفت: «دائماً تلاش مي‌كنند براي محافظت از خودشان و سعودي‌ها، اين اسرار را پنهان نگه دارند. هزاران امريكايي كشته مي‌شوند و واكنش آژانس‌هاي اطلاعاتي ما سرپوش گذاشتن بر آن است؟ اين شرم آور است. »
 
لينچ يكي از چندين مقامي است كه همراه با خانواده‌هاي قربانيان 11 سپتامبر مكرراً خواستار انتشار اسناد محرمانه از گزارش 800 صفحه‌اي كنگره درباره فعاليت دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكا قبل و بعد از حملات بوده‌اند. گزارش 800 صفحه‌اي سال 2003 منتشر شد اما 28 صفحه آن به درخواست رئيس‌جمهور وقت جرج دبليو بوش به منظور محافظت از منابع اطلاعاتي، محرمانه باقي ماند.

لينچ مي‌گويد كه ذكر چنين دليلي براي نگراني از انتشار اين 28 صفحه بي‌اساس است و هدف فقط حفظ رابطه با عربستان سعودي و جايگاه دستگاه‌هاي اطلاعاتي بوده است. در همين حال، عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان سعودي با استقبال از انتشار 28 صفحه محرمانه از گزارش كميته تحقيق كنگره درباره ارتباط دولت عربستان سعودي با حملات 11 سپتامبر سال 2001 گفت: كشورش هيچ دليلي براي ترسيدن ندارد و مصمم به تعقيب تروريست‌ها و آنهايي است كه تأمين مالي تروريست‌ها را به عهده دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها