کد خبر: ۳۸۹۲۸۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۲     ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
آن‌ها كه در سال‌هاي درد و فراق، دور از ديار به سر مي‌بردند، كوله‌باري از خاطرات تلخ و شيرين به همراه دارند كه هر كدام از آن‌ها، درس بزرگي از استقامت و آزادگي است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس از بيرجند، 26 مردادماه سال 1369 بود كه آزادگان سرافراز ايران پس از تحمل سال‌ها اسارت در اردوگاه‌هاي عراق پاي به ميهن اسلامي گذاشتند و به آغوش خانواده‌هاي خود بازگشتند.

آزادگاني كه با ايمان راسخ خود در برابر تمام فشارهاي جسمي و روحي دشمنان ايستادند و از شكنجه‌هاي مزدوران بعث هيچ هراسي به خود راه ندادند.

و امروز نيز بعد از سال‌ها همچنان يادآور بازگشت غرورآفرين مردان و زنان آزاده‌اي است كه پس از تحمل سال‌ها شكنجه و دوري از عزيزان خود به وطن بازگشتند.

آن‌ها كه در سال‌هاي درد و فراق، دور از ديار به سر مي‌بردند، كوله‌باري از خاطرات تلخ و شيرين به همراه دارند كه هر كدام از آن‌ها، درس بزرگي از استقامت و آزادگي است.

مقام معظم رهبري نيز در مورد آزادگان مي‌فرمايند:" شما ذخيره بزرگ الهي و يك ثروت عظيم انساني هستيد كه در دست دشمن غصب شده بوديد. خداي متعال شما را به ملّت و به اين كشور اسلامي برگرداند".

 

صبح امروز جمعي از اصحاب رسانه خراسان جنوبي به همراه مدير بنياد شهد و امور ايثارگران بيرجند در سالروز ورود آزادگان به ميهن به ديدار تعدادي از آزادگان سرافراز دوران دفاع‌مقدس رفتند.

حسين عليپور در اين ديدار گفت: آزادگان دوران دفاع مقدس بعد از اينكه 77 ماه و 28 روز به دست عراقي‌ها اسير بودند توانستند آسمان را ببينند.‌

وي با بيان اينكه صبر خانواده آزادگان مثال‌زدني بود، افزود: بنده كلاس دوم راهنمايي بودم كه اسير شدم و بعد از 78 ماه اسارت به ياري خدا به ميهن اسلامي بازگشتم.

اين آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس با بيان اينكه مخالفت كردن با سربازان عراقي با شكنجه همراه بود، تصريح كرد: در اردوگاه تمامي افراد مورد شكنجه قرار مي‌گرفتند و سربازان تا جايي كه مي‌توانستند ضربه شلاق به ايراني‌ها مي‌زدند.   

عليپور با بيان اينكه در عمليات خيبر وظيفه امدادگر را داشتم، افزود: عراقي‌ها در شكنجه‌ها دست‌هاي ما را در حمام ‌مي‌بستند و آنقدر آب‌ سرد را باز مي‌گذاشتند تا بيهوش‌ ‌مي‌شديم‌ و تا جايي كه مي‌توانستند شكنجه مي‌كردند.

وي با بيان اينكه اسارت بنده هفت سال طول كشيد، ادامه داد: هنگام آمدن به تهران ابتدا مادربزرگم من را نشناخت اما دايي بنده من را شناخت و يك شب به يادماندني بود.

عليپور اظهار داشت: ‌با ورود به ‌بيرجند ‌پدرم بسيار شكسته ‌شده ‌بود كه‌ دوري‌ از خانواده ‌را مي‌توانستم در صورت پدرم ببينم.

غلامرضا رخشاني نيز ديگر آزاده سرافراز بيرجندي گفت: بنده در سال 62 و در عمليات خيبر توسط رژيم بعث عراق اسير شدم و بعد از سال‌ها كه در اسارت بودم به وطن بازگشتم و مورد استقبال بي‌نظير هموطنان قرار گرفتيم.

اين آزاده با بيان اينكه آزادگان رنج‌ها و سختي‌هاي بسياري در دوران اسارت كشيدند، گفت: آزادگان با عزت رفتند، با عزت زندگي كردند و با عزت برگشتند.

وي با بيان اينكه خاطرات آزادگان بايد از طريق رسانه‌ها نيز بازگو شود، افزود: از ظرفيت و خاطرات آزادگان بايد استفاده شود و اين خاطرات بايد براي تمامي نسل‌ها بازگو شود.

رخشاني با بيان اينكه رزمندگان در دوران دفاع مقدس از ايمان بالايي برخوردار بودند، تصريح كرد: ايمان در آن موقع بين رزمندگان وجود داشت اما امروزه تنها ضعف ما اين است كه جوانان نسبت به چيزي كه مي‌بينند ايمانشان ضعيف است.

اين آزاده با بيان اينكه بنده 26 سال است كه آزاد شده‌ام، ادامه داد: يكي از افتخارات ما اين بود كه عراقي‌ها از غيرت ايراني‌ها مي‌ترسيدند و جرات نزديك شدن به ناموس ما را نداشتند.

 

همچنين محمد نخعي ديگر آزاده بيرجندي افزود: بنده در 28 آبان ماه 62 در عمليات والفجر چهار مجروح شدم و بعد از 72 ساعت به دست رژيم بعث عراق اسير شدم و من را به اردوگاه الانبار انتقال دادند.

وي يادآور شد: لحظه به لحظه دوران اسارت داراي خاطرات تلخ و شيرين است كه بايد براي نسل‌هاي آينده بازگو شود.

اين آزاده بيرجندي تصريح كرد: نياز است به خاطرات شهيدان، جانبازان، ايثارگران و آزادگان پرداخته شود تا همه بدانند اين عزيزان چه رنج‌ها و چه سختي‌هايي كشيده‌اند.

نخعي عنوان كرد:‌ هيچ رزمنده‌اي در آن روز براي پول و مقام به جبهه نرفته بود بلكه هدف از رفتن به جبهه دفاع كردن از انقلاب و ناموس بود.

وي گفت: دشمنان جنگ خود را در شبكه‌هاي مخرب فضاي مجازي ادامه مي‌دهند و روي تك تك كلمات از نظر روحي و رواني كار مي‌كنند.

رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران اظهار داشت: خاطرات آزادگان بايد بازگو شود و به نسل آينده منتقل شود چرا كه اين خاطرات بسيار ارزشمند است.

سالاري با بيان اينكه جامعه امروز بايد قدر آزادگان، جانبازان، ايثارگران و شهدا و خانواده آن‌ها را بدانند، افزود: آزادگان با بازگشت خود به ميهن اسوه شدند.

وي با بيان اينكه خانواده‌هاي آزادگان درس صبر و استقامت را به ما دادند، تصريح كرد: آزادگان ما با عزت دوران اسارت را طي كردند كه اين موضوع بسيار ارزشمند است.

رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران بيرجند خاطرنشان كرد: اگر تلاش و ايستادگي آزادگان نبود به طور قطع شرايط كنوني كشور مانند كشورهاي همسايه مي‌شد و بايد با دشمن در خاك خود مي‌جنگيديم.

سالاري گفت: آرامشي كه در حال حاضر در كشور وجود دارد به بركت خون شهدا و ايستادگي رزمندگان و صبر خانواده‌هاي آن‌ها است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها