کد خبر: ۳۹۰۰۰۶
زمان انتشار: ۱۴:۱۲     ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
گزارش‌هاي برخي منابع غربي در ابتداي تسلط داعش به موصل نشان مي‌داد كه اين گروه تروريستي با اشغال مركز استان نينوا ده‌ها ميليارد دلار به جيب زده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شايد كمتر كسي فكر مي‌كرد كه يك گروه تروريستي كوچك كه در سال 2006 نهايتا كوه‌هاي فلوجه را با سلاح‌هاي نيمه سنگين هدف قرار مي‌داد، امروز به جايي برسد كه بخش هايي از خاك چند كشور را اشغال كند.

تروريست‌هاي داعش كه از كمك كشورهاي غربي و عربي در سال‌هاي اخير بهره مي‌بردند، امروز به جايي رسيدند كه ثروت درجا اين گروه تروريستي از 2 تا 2 هزار و 200 ميليارد دلار برآورد مي شود.

گزارش‌هاي برخي منابع غربي در ابتداي تسلط داعش به "موصل" نشان مي‌داد كه اين گروه تروريستي با اشغال مركز استان "نينوا" ده‌ها ميليارد دلار به جيب زده است. اما گزارشي از سوي يك مركز پژوهشي فرانسوي در سال 2015 ارائه شده كه در آن ثروت‌ تروريست‌هاي داعش را 2 هزار و 200 ميليارد دلار برآورد كرده است.

هفته نامه فرانسوي چلنج در سال 2015 ميلادي در گزارشي مدعي شد، ثروت گروه تروريستي داعش در عراق و سوريه در حدود 2200 ميليارد دلار است و اين گروه تروريستي ظرف تنها يك سال 200 ميليارد دلار بر دارايي‌هاي خود افزوده است. ثروت مذكور مربوط به دارايي‌هاي منقول و غير منقول، ذخاير نفت و گاز است.

هفته نامه فرانسوي چلنج مدعي شد:  اين ثروت هنگفت مربوط به كنترل داعش بر بخش هايي از خاك سوريه و عراق است.

داعش تنها در استان نينواي عراق  50 درصد از حقوق كارمندان كه تعدادشان به 60 هزار تن مي‌رسد را به عنوان ماليات مي ستاند كه اين ماليات اجباري سالانه درآمدي در حدود 500 تا 600 ميليون دلار را عايد تشكيلات اين گروه تروريستي مي‌كند.

البته اين تنها راه درآمد اين گروه تروريستي نيست. در حدود 5 تا 10 درصد واردات پنبه تركيه از مزارع غرب سوريه تامين مي‌شود كه داعش كنترل بخش هاي كوچكي از اين مناطق را در دست دارد. اين گروه تروريستي از طريق فروش گاز، گندم و قاچاق مواد مخدر نيز درآمدهايي كسب مي‌كنند. همه اينها علاوه بر مبالغي است كه داعش از سوي حاميان خود دريافت مي‌كند.

هر چند كه داعش توانسته ده ها هزار نفر را جذب كند؛ اما در يكسال اخير شكست هاي سختي را در دو كشور عراق و سوريه متحمل شده و همين موضوع سبب كاهش بنيه مالي اين گروه تروريستي شده است.

البته مقامات فرانسوي عددي را از درآمد داعش مطرح مي كنند كه با عدد هفته نامه چلنج تفاوت فاحشي دارد.  «ژان فردريك پواسون» عضو حزب جمهوي خواه و رئيس كميسيوني در مجلس فرانسه پس از تحقيق و بررسي اين كميسيون اعلام كرد ثروت تخميني گروهك تروريستي داعش چيزي درحدود 2 ميليارد دلار است  كه بخش اعظم اين ثروت از فروش غيرقانوني نفت به دست آمده است.

عضو حزب جمهوي خواه فرانسه دراين باره تصريح كرد خزانه اين گروهك تروريستي پر است از اموال و اشيايي كه داعش دوسال پيش هنگام اشغال موصل از بانكهاي اين شهر به سرقت برده است. "ژان فردريك پواسون" درادامه افزود:  از ديگر منابع ثروت اين گروهك فعاليت هاي غيرقانوني چون اخاذي و باجگيري است.

وي در بخش ديگري از گزارش خود مدعي است كه گمان نمي كند اين گروهك تروريسي همچنان رابطه مالي با عربستان و قطر داشته باشد، اگر هم چنين رابطه اي باشد اين كميسيون تحقيق نتوانسته است سندي پيدا كند كه اين رابطه را به روشني نشان دهد.

درآمد 2 ميليارد دلاري داعش نشان مي‌دهد كه اين گروه تروريستي در اثر حمله ارتش‌هاي سوريه و عراق در دو سال اخير شديدا ضعيف شده است.

به نظر مي رسد اين گروه تروريستي از رمق افتاده و شكست هاي پي درپي در ماه هاي اخير از خالديه تا فلوجه و از تدمر تا قريتين نشان مي دهد كه تكفيري هاي داعش روز به روز درحال از دست دادن ثروت هنگفت خود هستند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها