کد خبر: ۳۹۱۸۷۲
زمان انتشار: ۱۴:۵۴     ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
از مصرف دوغ هاي ناسالم و استريل نشده پرهيز كنيد و مراقب عوارض ناشي از مصرف آن ها باشيد تب مالت يكي از عارضه هاي پر مخاطره ناشي از اين لبنيات آلوده مي باشد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، از مصرف دوغ هاي ناسالم و استريل نشده پرهيز كنيد و مراقب عوارض ناشي از مصرف آن ها باشيد تب مالت يكي از عارضه هاي پر مخاطره ناشي از اين لبنيات آلوده مي باشد درد و تورم و اسهال و تب مي تواند خبر از وجود اين بيماري در بدنمان بدهد سعي كنيد دوغ ،ماست و شيرهاي خانگي كه از سالم بودن آن ها مطمئن نيستيد مصرف نكنيد .

طي سال هاي اخير به علت وارد شدن دام هاي آلوده به كشور مسائل و مشكلات مديريتي واكسيناسيون صورت نمي پذيرد و همين امر باعث رشد آمار مبتلايان به تب مالت شده است.

باكتري بروسلوز هنوز هم در بسياري از كشورهاي جهان به عنوان يكي از مهمترين بيماري هاي مشترك انسان و دام و از معضلات بهداشتي جوامع مطرح است و مبارزه با اين بيماري، كنترل و ريشه كني آن به علت ماندگاري نسبتاَ قابل توجه باكتري در محيط ، عدم كفايت برنامه هاي واكسيناسيون و حذف دامهاي عامل انتشار بيماري همواره  با مشكلات زيادي مواجه بوده است.

دامهاي مبتلا به باكتري بروسلوز معمولا در اولين دوره بارداري دچار عارضه سقط جنين شده و تا مدتي با دفع ترشحات آلوده ، باعث آلودگي محيط ،مزرعه و ديگر حيوانات گله مي شوند.

اين بيماري به علت سقط جنين در دام ، عقيمي و نازايي ، كاهش توليد شير و از دست رفتن ارزش اقتصادي دامهاي مبتلا و دچار شدن انسان به بيماري تب مالت  همواره از 2 بعد بهداشتي و اقتصادي حائز اهميت است.

مسئولان واكسيناسيون دام ها را جدي بگيرند
حميد عمادي متخصص بيماري هاي عفوني گفت: تب مالت بيماري مخصوص دام است و مصرف لبنيات غير مجاز و  مشكلاتي همچون تب مالت را به وجود مي آورد.

اين متخصص بيماري هاي عفوني گفت: واكسيناسيون دام ها در گذشته احتمال  ابتلاي انسان به تب مالت را به شدت كاهش داده بود اما در سال هاي اخير به علت وارد شدن دام هاي وارداتي مسائل و مشكلات مديريتي واكسيناسيون صورت نمي پذيرد و همين امر باعث رشد آمار مبتلايان به تب مالت شده است.

وقتي در ناباروري پاي نفر سومي در ميان است
عمادي تصريح كرد: زنان باردار گاهي مي توانند از طريق شير دهي به فرزند خود وي را به بيماري تب مالت مبتلا كنند كه البته احتمال آن بسيار ضعيف است.

وي خاطر نشان كرد:التهاب و باكتري هايي كه سبب تب مالت مي شوند،مي توانند منجر به عفونت دستگاه  توليد مثل در مردان و كلافي كه مجراي وابران را به آن متصل مي كند ،شوند. اين امر سبب عفونت ،ايجاد درد و تورم  شديد  و در موارد نادر،ناباروري مردان مي شود.

دوغ عامل اصلي انتقال تب مالت نيست
محمد حسين عزيزي متخصص تغذيه گفت:راه انتقال اين بيماري از طريق لبنيات غير پاستوريزه بوده و شايع ترين لبنيات هايي كه منجر به بيماري عفوني تب مالت مي شوند،شير ، پنير،خامه، دوغ و ماست است.

از دوغ غير مجاز تا ناباروري مردان/ عرضه غير بهداشتي دوغ شتر عامل بروز تب مالت است

وي تصريح كرد: دوغ و ماست عامل اصلي انتقال ويروس بيماري تب مالت نيستند و محيط اسيد لاكتيك آنها باعث از بين رفتن ميكروب ها ي عوامل بيماري زا است اما درمواردي براي تهيه دوغ به شير ترش شده شتر آّب اضافه مي كنند كه اين دوغ مورد تاييد مراكز بهداشتي و دانشگاه علوم پزشكي نيست كه در نهايت منجر به عفونت مي شود.

عزيزي ابراز داشت: بستني هاي سنتي كه از شير غير پاستوريزه تهيه مي شوند عامل اصلي ابتلاي انسان به تب مالت هستند.

مراقب پاستوريزه بودن لبنيات باشيد
اين متخصص تغذيه عوامل انتقال باكتري بروسلوز را  برشمرد و بيان داشت: تب مالت بر حيوانات وحشي و اهلي چون گاو،بز،گوسفند،خوك و گراز اثر مي گذارد و از سه طريق به انسان انتقال مي يابد:

1)محصولات لبني غيرپاستوريزه
باكتري بروسلا در شير حيوانات آلوده مي تواند از طريق شير، بستني، كره و پنير غيرپاستوريزه ، گوشت خام يا نيم پز شده حيوانات آلوده به انسان انتقال يابد .

2)اسنتشاق
باكتري بروسلا كه عامل بروز تب مالت است   به راحتي در هوا پراكنده مي شود و  كشاورزان، كارشناس  هاي آزمايشگاه و كارگران كشتارگاه ها با اسنتشاق آن به بيماري دچار مي شوند.

3)تماس مستقيم
باكتري در خون يا جفت حيوانات آلوده مي تواند از طريق زخم وارد جريان خون شود. از آنجايي كه تماس با حيوانات چون لمس كردن، شانه كردن مو و بازي كردن با آنها  سبب آلودگي نمي شود، به ندرت افراد از طريق حيوانات اهلي خود آلوده مي شوند، همچنين افرادي كه سيستم ايمني ضعيفي دارند ، بايد از تماس با حيوانات آلوده خودداري كنند.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها