کد خبر: ۳۹۲۰۷۲
زمان انتشار: ۱۷:۲۳     ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
کاشت و بهره‌برداری از گیاه «قهوه» برای نخستین‌بار در مازندران توسط جوان بسیجی مازندرانی انجام شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، قهوه به علت کافئین و آلکالوئید سبب اثرات تحریکی و انرژی‌زایی در انسان می‌شود.

در 100 گرم از دانه‌های قهوه 6.3 درصد آب، 11.7 گرم پروتئین، 10.8 گرم چربی، 68 گرم کربوهیدرات وجود دارد و مقادیری عناصر معدنی مانند کلسیم و آهن، بتاکاروتن، تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین وجود دارد.

قهوه برای درمان تنگی نفس، آنفلوآنزا، سردرد، یرقان، بیماری کلیوی، مالاریا، زخم و سرگیجه مفید است.

جوان پژوهشگر بسیجی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: کشور ایران با توجه به تنوع شرایط آب و هوایی می‌تواند محیطی مناسب برای تعدادی از محصولاتی باشد که می‌توانند در زمینه صادراتی برای کشور ارزآوری داشته باشند.

خسرو بالی افزود: شمال ایران که دارای آب و هوایی معتدل و مناسب در طول سال است شرایط خوبی را فراهم آورده است تا با وارد کردن و کشت محصولاتی که تا به حال در ایران تولید آن رایج نبوده است بتوان محصولی با عملکرد و درآمد بیشتر به کشاورزان محلی معرفی کرد که نمونه بارز آن میوه «کیوی» است و بنابراین از سال 1391 شروع به تحقیق و مطالعه درباره این گیاهان کردم و در گام نخست کار بر روی گیاه قهوه را متمرکز شدم.

این جوان پژوهشگر بسیجی نوشهری تصریح کرد: با جمع‌آوری ارقام مختلف قهوه که در دنیا کشت می‌شدند و در مقایسه آنها با یکدیگر در شرایط آب و هوایی نوشهر به گونه‌ای از قهوه دست یافتیم که همه فاکتورهای لازم برای رشد در شرایط آب و هوایی شمال ایران و به ویژه نوشهر را داشت.

بالی گفت: این فاکتورها شامل مقاومت به سرما در فصل سرد، قدرت باردهی مناسب، خاک مناسب برای کشت، تأمین نیاز گرمایی لازم برای گل‌دهی و پختگی میوه‌‌ها بوده است.

وی اظهار کرد: این گونه درختچه‌ای قهوه جزوه گیاهان آندراستوری بوده یعنی در سایه رشد خوبی دارد و هرچند می‌تواند در نور خورشید کامل هم رشد کند و کاشت آن در سایه سبب کندی رسیدن میوه می‌شود اما سبب افزایش کیفیت شده و درختچه نیاز به تمیز کردن و آفت کش‌های کمتری دارد.

این جوان پژوهشگر بسیجی افزود: با توجه به تعداد روزهای ابری زیاد در نوشهر این یک مزیت عمده برای کاشت این گیاه در این شهر است و یا حتی می‌توان آن را به صورت ترکیبی در زیر سایه درختان مرکبات که بخش عمده‌ای از باغات شهر را شامل می‌شود، کشت کرد و سبب افزایش تولید و درآمد باغداران شد.

وی عنوان کرد: این تحقیقات به صورت آزمایشی انجام شده است و کشت انبوه و فرآوری میوه قهوه که محصولی استراتژیک بوده و سالانه مقدار زیادی ارز برای واردات آن از کشور خارج می‌شود نیاز به نگاه ویژه مسؤولان در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را دارد تا ضمن جلوگیری از واردات آن، ایران را به یکی از صادرکنندگان آن تبدیل کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها