کد خبر: ۳۹۲۵۱۱
زمان انتشار: ۱۵:۰۶     ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
آدامس جزء محبوب ترين تنقلاتيست كه همه ي ما در كودكي عاشق آن بوديم و الان هر وقت كه بتوانيم براي خوشبو كردن دهان و … از آن استفاده ميكنيم. بدن ما مي‌تواند طعم دهنده‌ها را جذب كند اما نمي‌تواند «رزين‌ آدامس» را تجزيه كند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، آدامس جزء محبوب ترين تنقلاتيست كه همه ي ما در كودكي عاشق آن بوديم و الان هر وقت كه بتوانيم براي خوشبو كردن دهان و … از آن استفاده ميكنيم. بدن ما مي‌تواند طعم دهنده‌ها را جذب كند اما نمي‌تواند «رزين‌ آدامس» را تجزيه كند. بنابراين كودكان نبايد تا زماني كه ياد مي‌گيرند آدامس را بايد بجوند، نه اينكه آن را قورت بدهند، از آن استفاده كنند. در ادامه درباره ي مزايا و مضرات آدامس براي كودكان بيشتر صحبت ميكنيم. با ما همراه باشيد.

اغلب مردم آدامس جويدن را يك جور غذاي ميان وعده تلقي مي‌كنند.

برخي از طعم و مزه آنها لذت مي‌برند، برخي با جويدن آدامس راحت مي‌شوند و احساس آرامش مي‌كنند، حتي عده‌اي از طريق آدامس جويدن مي‌خواهند كمتر هوس غذا خوردن كنند.

در اين ميان، كودكان نيز از قافله عقب نمانده‌اند و حتي در برخي مواقع تلاش مي‌كنند از بزرگ‌تر‌ها نيز پيشي بگيرند. آنها با عوارض جويدن آدامس و بعد قورت دادن آن آشنا نيستند.

بچه‌ها از آدامس جويدن لذت مي‌برند. دهان انسان جايگاه مناسبي براي رشد باكتري‌‌هاي مختلف است؛ مخصوصا باكتري‌هايي به نام «استرپتوكوكوس» كه مسئول تخريب دندان‌ها هستند.

آدامس جويدن باعث افزايش ترشح بزاق در دهان و در نتيجه خنثي شدن اسيد بيشتر مي‌شود. اما متاسفانه اغلب آدامس‌ها بسيار شيرين هستند و حتي باعث بالا رفتن سطح اسيدها نيز مي‌شوند.

طعم شيرين برخي از آدامس‌ها مثل آدامس‌هاي زايليتول باعث برطرف شدن اين مسئله مي‌شود. بنابـرايــن گاهي آدامس جويدن در كودكان نه تنها مضر نيست بلكه مفيد هم هست.

فقط بايد به نوع آدامسي كه به فرزند‌تان مي‌دهيد، نيز توجه كافي داشته باشيد.

چيزي كه در مورد آدامس جويدن خوب است، خاصيت از بين نرفتن و خراب نشدن آن است. شما بارها و بارها آدامس را مي‌جويد، اما باز هم به همان شكل است.
بلعيدن و قورت دادن آدامس

تقريباً همه ما گاهي اوقات يك تكه آدامس را مي‌بلعيم، اين اتفاق در كودكان بيشتر از بزرگ‌ترها رخ مي‌دهد اما پزشكان مي‌گويند كه جاي نگراني نيست.

حتما تا به حال شما نيز شنيده‌‌ايد كه مي‌گويند يك تكه آدامس تا 7 سال در معده مي‌ماند، اما اين جمله اصلا صحت ندارد. معده ما توانايي تجزيه كردن يك تكه آدامس را ندارد ولي سيستم گوارشي به حركت خود ادامه مي‌دهد.

به عبارت ديگر، آدامس در دستگاه گوارش تجزيه نمي‌شود ولي حركت مي‌كند و از بدن دفع مي‌گردد.

بلعيدن تكه‌‌هاي درشت آدامس در كودكان و يا حتي چند تكه كوچك آدامس در طول يك مدت زمان كم و كوتاه، باعث مسدود شدن دستگاه گوارشي در برخي موارد بسيار نادر مي‌شود مخصوصاً اگر آدامس به همراه يك چيز غير قابل تجزيه مثل يك سكه كوچك و يا حتي مقداري تخم آفتابگردان بلعيده شود.

كودكان نمي‌دانند كه آدامس براي جويدن است نه بلعيدن. يك آدامس از شيرين‌كننده، طعم‌دهنده، رزين و مواد نگهدارنده تشكيل مي‌شود. بدن ما مي‌تواند طعم دهنده‌ها را جذب كند اما نمي‌تواند «رزين‌ آدامس» را تجزيه كند.

بنابراين كودكان نبايد تا زماني كه ياد مي‌گيرند آدامس را بايد بجوند نه اينكه آن را قورت بدهند از آن استفاده كنند، تقريباً اغلب كودكان در 5 سالگي درك بيشتري از اين مسئله دارند، بنابراين بهتر است به كودك خردسال خود تا اين زمان آدامس ندهيد.

تقريبا زياده‌روي در مصرف هر چيزي مضر است.

آدامس جويدن به صورت افراطي مخصوصا آنهايي كه قند و طعم دهنده‌هاي زياد دارند، باعث تخريب دندان‌ها مي‌شود.
مزاياي آدامس جويدن

باعث مي‌شود كمتر به سراغ خوردن هله ‌‌هوله و غذا‌هايي كه ارزش غذايي خاصي ندارند، ‌برويد حتي كمتر هوس خورد‌نشان را كنيد.

باعث كاهش استرس مي‌شود و به فرد احساس آرامش مي‌دهد.

باعث تازه شدن طعم دهان و خوشبو شدن آن مي‌شود، مخصوصاً در محيط خارج از خانه كه امكان مسواك زدن هم نيست.
مضرات آدامس جويدن

در برخي مواقع باعث به وجود آمدن اختلال در مفصل فك مي‌شود.

آدامس جويدن به صورت افراطي به دندان‌ها آسيب مي‌رساند. علت آن نيز وجود قند فراوان در آدامس است.

مي‌تواند باعث بروز برخي مشكلات گوارشي ‌شود. به عنوان مثال، آدامس جويدن باعث بلعيدن مقدار بيشتري هوا و بروز سندرم روده تحريك‌پذير مي‌شود.

برخي از متخصصان مي‌گويند جويدن آدامس به نوعي يعني سوزاندن كالري بيشتر و همين مسئله باعث كاهش تقريبي وزن مي‌شود، اما به هرحال حفظ سلامت دندان‌ها نيز اهميت بسياري دارد و نبايد ناديده گرفته شود.

اغلب نوجوانان مي‌گويند به هنگام آدامس جويدن در كلاس درس، تمركز بيشتري دارند و البته بازدهي بيشتري نيز دارند.
آدامس جويدن و سردرد

كودكان و نوجوانان معمولا جويدن آدامس و بادكنك درست كردن با آن را دوست دارند.

اگر كودك شما آدامس مي‌جود و از سردرد نيز شكايت دارد، بايد بدانيد كه ممكن است علت سردرد او آدامس جويدن باشد.

تحقيقات نشان مي‌دهند كودكان و نوجواناني كه 30 روز ماه را آدامس مي‌جوند، از نوعي سردرد ميگرني و يا سردردهاي تنشي رنج مي‌برند و وقتي كه مصرف آدامس را ترك مي‌كنند، حدود يك ماه بعد، برخي از آنها از سردرد رها مي‌شوند و يا اينكه تعداد دفعات سردرد و شدت آن در آنها كاهش مي‌يابد.

دانشمندان معتقدند كه ممكن است ارتباط نزديكي بين زياد آدامس جويدن و سردرد وجود داشته باشد.
اغلب آدامس‌ها حاوي شيريني‌هاي غير طبيعي و مصنوعي‌اند

ممكن است اغلب خانواده‌ها به مواد تشكيل دهنده آدامس‌ها توجه كافي نكنند، اما واقعيت اين است كه مواد تشكيل دهنده برخي از آنها خطرناك است.

همانطور كه مواد سمي از طريق برخي محصولات مثل لوسيون از طريق پوست وارد جريان خون مي‌شوند، مواد موجود در آدامس نيز به سرعت و مستقيم وارد بدن مي‌شود.

يكي از اين مواد خطرناك، شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي است. برخي از مردم سراغ آدامس‌هايي مي‌روند كه بدون قند هستند به خيال آنكه از انواع سالم‌تر آنها استفاده مي‌كنند، اما حتي انواع بدون قند نيز حاوي شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي هستند.

يكي از شيرين‌ كننده‌هاي مصنوعي موجود در آدامس «آسپارتام» نام دارد كه در داخل بدن تبديل به ماده‌اي سمي مي‌شود و سبب بروز انواع سرطان،  اضافه وزن، ناباروري و… مي‌شود.

نكته

مصرف آدامس در كودكان ممكن است برخي ناراحتي‌ها را نيز در پي داشته باشد،‌ مثلا آدامس‌ لاي موها گير كند، در چنين مواردي مي‌توانيد از «روغن اكاليپتوس» استفاده كنيد.

پس به جاي قيچي كردن تكه‌اي از موهاي فرزند دلبندتان، با روغن اكاليپتوس آن را برداريد. يا اينكه يك تكه پارچه‌ را داخل كيسه‌اي گذاشته و بعد آن را داخل فريزر قرار دهيد و بعد پارچه‌ يخ شده را روي آن بخش مو بكشيد.

اگر كودك‌تان آدامس را به لباس خود چسبانده است، لباس را داخل فريزر بگذاريد خواهيد ديد كه چقدر راحت جدا مي‌شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها