کد خبر: ۳۹۲۸۹۵
زمان انتشار: ۱۴:۴۸     ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
فرزند شهيد اخوان از شهداي فاجعه منا با بيان اينكه مسئولان موظفند در دنيا و آخرت جوابگوي خانواده شهدا باشند گفت: رئيس جمهور در وعده‌هاي انتخاباتي خود گفته بود قرار است عزت به پاسپورت‌هاي ايراني بازگردانده شود ولي 500 پاسپورت بدون صاحب به وطن بازگشت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، اخوان كه پدرشان در حادثه منا به درجه رفيع شهادت رسيد در نشستي كه در خصوص بررسي حادثه منا در خبرگزاري فارس برگزار شده است، اظهار داشت: بنده از مقام معظم رهبري كه تنها شخصي بود كه نسبت به حادثه منا دغدغه داشت و موضوع را پيگيري كرده است كمال تشكر را دارم. 

اين فرزند شهيد حادثه منا اذعان داشت: حادثه منا را بايد از چند بُعد مورد بررسي قرار داد اول اينكه توليد اين فاجعه توسط چه كسي بوده است كه در اين خصوص شواهد زيادي وجود دارد دال بر اينكه دولت عربستان در توليد اين فاجعه مؤثر بوده است. 

وي خاطرنشان كرد: محور بعدي موضوع امدادرساني بوده است. زيرا امدادرساني در حادثه منا به معناي واقعي اتفاق نيفتاده است و اصلاً اينكه اجازه امدادرساني را به كشورهاي ديگر نداده بود. 

اخوان تصريح كرد: محور بعدي كه بايد مورد بررسي قرار گيرد حقوق كنسولي زائران است كه بايد براي اتباع ما در نظر گرفته مي‌شد اما تا چند روز پس از حادثه منا اجازه دسترسي به نهاد كنسولي توسط دولت عربستان به زائرين داده نشد البته در اين خصوص برخي از ديپلمات‌هاي ما توجيه مي‌كند كه عربستان تابع كنوانسيون وين نيست اما اين بديهي است كه زماني كه يك مسأله همه‌گير مي شود و در سطح بين‌المللي جنبه حقوقي به خود مي‌گيرد همه مي‌بايست تابع آن باشد لذا مي‌توان اين برآورد را كرد كه بيش از نيمي از شهدا به دليل عدم امدادرساني صحيح از دنيا رفته‌اند.

فرزند شهيد اخوان افزود: تصاوير زيادي دال بر همين مسأله عدم امدادرساني صحيح توسط دولت آل‌سعود است از طرفي بحث دفن غيرقانوني شهداي منا است كه اين مسأله برخلاف كنوانسيون‌هاي بين‌المللي است.

وي در خصوص وظيفه مسئولين در خصوص حادثه منا، تصريح كرد: مسئولين ما موظفند اين مسأله را پيگيري كنند اما متأسفانه تاكنون پيگيري نشده است و به بهانه‌هاي گوناگون از كنار آن گذشته‌اند.

اخوان خاطرنشان كرد: البته ما به خاطر سانسورسازي در خصوص حادثه منا فقر اطلاعاتي داشتيم اما تمام شواهد حاكي از اين است كه آل‌سعود در اين خصوص جنايت كرده است. از طرفي تعداد حاجيان ايراني چه در مكه و چه در منا بيش از ساير زائرين بوده است و مسأله بعدي روند غيرمعقول اتفاق‌هايي است كه در خصوص زائران ايراني افتاده است كه البته نبايد از رابطه آن با گسترش روابط بين تلاويو و رياض غافل شد زيرا در اين مسأله تأثيرگذار است و به همين علت اين روند فزاينده در خصوص جمهوري اسلامي اتفاق افتاده است و نهايتاً امتناع از تشكيل كميته حقيقت‌ياب توسط دولت آل‌سعود است.

وي در پايان در خصوص وعده‌هاي انتخاباتي سال 92، گفت: روزي فردي در تبليغات انتخابات رياست جمهوري شعار داد و من قرار است عزت را به پاسپورت‌هاي ايراني بازگردانم اين در حالي است كه 500 پاسپورت بدون صاحب به وطن بازگشتند. از طرفي ديپلمات‌هاي ما از ترس اينكه خدشه‌اي به آنها وارد نشود در بحبوحه حادثه منا سريعاً از خاك عربستان سعودي خارج شدند. اين در حالي است كه وظيفه آنها پيگيري مسائل مربوط به اين فاجعه بوده است لذا مسئولين مي‌بايست در اين دنيا در آخرت جوابگوي خانواده‌هاي شهداي منا باشند و اگر جوابگو نباشند در اين جنايت سهيم‌اند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها