کد خبر: ۳۹۷۳۶۹
زمان انتشار: ۱۵:۱۸     ۲۴ مهر ۱۳۹۵
همكاري‌هاي نظامي مصر و روسيه كه اين بار قالب رزمايش مشترك نظامي به خود گرفته، خشم سعودي‌ها را به شدت برانگيخته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس در دمشق، پس از راي مصر به پيش نويس طرح روسيه در شوراي امنيت، وزارت دفاع روسيه اعلام كرد، مصر و روسيه براي اولين بار در تاريخ مناسبات نظامي دو كشور رزمايش مشتركي در خاك مصر با مشاركت نيروهاي چترباز برگزار خواهند كرد.

داستان پيغام‌ها و مذاكرات قاهره و مسكو به زمان رياست جمهوري عبد الفتاح السيسي و سفرش به مسكو باز مي‌گردد كه رسانه‌ها و مراكز مطالعاتي آن را در جمله «السيسي تخم مرغ‌هايش را در يك سبد نمي‌چيند» خلاصه كردند، تا بگويند، قاهره به يك پيمان منطقه‌اي با عربستان و آمريكا اكتفا نمي‌كند، بلكه تلاش مي‌كند، با طرف‌هاي ديگر نيز مناسباتي برقرار كند.

هنگامي‌كه قاهره به پيش نويس طرح روسيه درباره سوريه راي داد، عربستان و قطر خشمگين از اين موضع گيري با قاهره تماس گرفتند تا به مسئولان مصري تغيير رويكرد دسياست‌هاي خارجي و عدم نزديكي به روسيه را گوشزد كنند.

اما اعلام برگزاري رزمايش مشترك بين دو كشور تاكيد مي‌كند، مسكو به شدت به مصر فكر مي‌كند، درحالي كه تاريخ سياسي مصر نيز نشان مي‌دهد قاهره در برهه‌اي با بلوك شرق مناسبات گسترده داشت. آيا السيسي هواي آن دوره را كرده و از ديدگاه‌هاي عبدالناصر تاثير مي‌پذيرد؟

برخي از كارشناسان اين رزمايش را پايه تحول روابط دو كشور مي‌دانند كه باب همكاري‌هاي گسترده‌تر در پرونده سوريه را مي‌گشايد، سوال اين است، آيا روسيه مي‌تواند، در ائتلاف سعودي شكاف ايجاد كند و موجب تغيير سياست‌ خارجي قاهره در قبال بحران سوريه شود؟ واكنش رياض به اين رزمايش چيست و آيا بحران بين رياض و قاهره را تشديد خواهد كرد؟

عربستان تلاش كرد، با مبالغ كلان و سرمايه گذاري‌هاي بزرگ در برابر تغيير موضع روس‌ها در پرونده سوريه اغوا كند، اما با شكست بزرگي مواجه شد. رياض تصور مي‌كرد، موفقيت در تغيير مواضع مصر با كمك‌هاي مالي مي‌تواند، موضع كشور قدرتمندي چون روسيه را نيز تغيير دهد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها