کد خبر: ۳۹۹۴۰۴
زمان انتشار: ۰۹:۴۳     ۰۹ آبان ۱۳۹۵
مشروط کردن واردات مرکبات به صادرات سه برابری در فصل برداشت و حواله واردات به شش ماهه اول سال که بازار کمبود این محصول کشاورزی را دارد؛ اقدام پسندیده ای است که می تواند الگوی بسیاری از مبادلات تجاری کشور شود.
به گزارش پایگاه 598، وزیر جهاد کشاورزی در یک اقدام تحسین برانگیز بسته ای را برای افزایش صادرات مرکبات کشور به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داده که در نوع خود در این دولت کمتر مشاهده شده است.

به گزارش رجانیوز؛ حجتی در نامه ای به نعمت زاده که جزئیات آن امروز منتشر شده است اعلام کرد: به کسانی که سه کیلو پرتقال یا نارنگی صادر کنند، از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ شهریور ماه سال آینده اجازه واردات یک کیلوپرتقال یا نارنگی داده می‌شود.

یک منبع آگاه در گفتگو با مهر از ارسال این نامه خبر داد و با بیان اینکه امسال وضعیت تولید مرکبات بسیار مطلوب است و کشور مازاد تولید مرکبات دارد، اظهار داشت: به تازگی وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که به صادرکنندگانی که بتوانند در حال حاضر سه کیلوگرم پرتقال یا نارنگی را از کشور صادر کنند، سال آینده از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ شهریور ماه  اجازه واردات یک کیلوگرم پرتقال داده خواهد شد.

به گفته این مقام آگاه، این اقدام در راستای سیاست بازار در مقابل بازار انجام خواهد شد که پیش از این نیز واردات میوه موز به صادرات سیب درختی از کشور مشروط شده بود.

مشروط کردن واردات مرکبات به صادرات سه برابری در فصل برداشت و حواله واردات به شش ماهه اول سال که بازار کمبود این محصول کشاورزی را دارد؛ اقدام پسندیده ای است که می تواند الگوی بسیاری از مبادلات تجاری کشور شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه ساله اخیر خود با تغییر هویتی که داده به وزارتخانه واردات تبدیل شده و در ازای واردات کالاهایی که عمدتا مشابه داخلی نیز دارد؛ هیچگونه امتیازی را از وارد کنندگان دریافت نمی کند و در این دقیقا در مقطع زمانی ای رخ داده که کشور با دو مشکل کمبود ارز و رکود شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و بخاطر همین سیاست های غلط اقتصادی در این وزارتخانه، بخش عمده ای از تولیدکنندگان کشور ورشکست شده و به ورطه نابودی کشیده شدند.

این در حالیست که ایران با تولید حدود 4 میلیون تن مرکبات در سال مقام هفتم جهان در تولید مرکبات را دارد ولی میزان صادرات میوه مرکبات کشور در بهترین شرایط معادل 60 هزار تن و رتبه ایران در سطح جهان از نظر میزان صادرات مقام 25 جهان است و تنها یک و نیم درصد از کل تولید مرکبات کشور به خارج صادر می شود.

عدم نظارت جدی و هوشمندانه بر واردات میوه در سالیان قبل ضربه های زیادی به کشاورزان زد بطوریکه واردات انبوه سیب درختی در انتهای شش ماهه نخست سال گذشته، فضا را برای تولید خوب داخلی محدود کرد و بسیاری از کشاورزان ضررهای غیر قابل جبرانی را دیدند که اگر مشابه چنین مکانیزمی در سال گذشته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات سیب در نظر گرفته می شود، شاهد چنین مسائلی نبوده ایم.

پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب در این باره اظهار داشتند:


«کشور با این عظمت انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود. پرتقال و سیب ایرانی روی درخت مانده، آنوقت پرتقال خارجی وارد می‌کنند. منابع را به سمت تولید هدایت کنید نه واردات.»


به نظر می رسد، دولت می بایست برنامه عملی خود را برای تسری دادن این الگو اعلام و اعمال کند تا پیش از این شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی و کشاورزی در کشور نباشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵
۰
۰
احسنت
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها