کد خبر: ۴۰۰۶۵۴
زمان انتشار: ۱۹:۴۰     ۱۸ آبان ۱۳۹۵
محافل سياسي و نظامي رژيم صهيونيستي ديدگاه‌هاي متفاوتي در قبال محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و نحوه تعامل با او دارند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مركز اطلاع رساني فلسطين، سرهنگ "درور شالوم" رئيس دايره پژوهش‌هاي سازمان اطلاعات نظامي رژيم اشغالگر قدس به اعضاي كمسيون امنيت و سياست خارجي كنست صهيونيستي اعلام كرد كه «ادعاي مبتني بر اينكه پايه و اساسي براي دستيابي به صلح سياسي وجود ندارد، نادرست است.»

شالوم خاطر نشان كرده است كه «شايد اظهارات من به مذاق برخي از شما خوش نيايد، اما از سال 2004 تاكنون شخصي به نام ابو مازن (محمود عباس) در فلسطين روي كار است كه منبع آرامش و مخالف "تروريسم" است و پايه و اساسي براي دستيابي به روند سياسي سازش وجود دارد.»

اين اظهارات مخالف موضع بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و اويگدور ليبرمن وزير جنگ اين رژيم درباره پايبندي محمود عباس رئيس تشكلات خودگردان فلسطين به دستيابي به روند مسالمت‌آميز سازش است.

روزنامه صهيونيستي هاآرتص نيز در شماره قبلي خود به بررسي سناريوهاي احتمالي در مرحله پس از عباس پرداخته بود و نهادهاي اسرائيلي سناريوي فروپاشي تشكيلات خودگردان را به عنوان يك مساله قطعي و ناگزير مورد بررسي قرار مي‌دهند. حال در اين شرايط، چه چيزي باعث شده است كه رئيس دايره پژوهش‌هاي سازمان اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي چنين اظهاراتي را بر زبان بياورد؟!

در همين راستا، "محمود مرداوي" تحليلگر مسائل سياسي رژيم صهيونيستي در گفتگو با روزنامه الرساله ـ چاپ غزه ـ تصريح كرد كه نظر دايره اطلاعات نظامي ارتش صهيونيستي از گذشته‌هاي دور تغييري نكرده است و دستگاه نظامي كه با كرانه باختري در ارتباط است، بيشتر اين نظر را قبول دارد و ارتش هم ابو مازن را مايه آرامش خود مي‌داند و از او به عنوان شريك واقعي در زمينه روند سازش ياد مي‌كند.

مرداوي تصريح كرد كه اين اظهارات تازگي ندارد و ژنرال "هرزي هاليوي" رئيس دايره اطلاعات نظامي ارتش صهيونيستي هم 10 ماه قبل اظهارات خطرناك تري را در كمسيون امنيت و سياست خارجي كنست بيان كرده و از نتانياهو خواسته بود كه با جديت بيشتري با عباس گفتگو كند.

هر كس از  نزديك مسائل صهيونيستي را دنبال كرده باشد، مي‌بيند كه نتانياهو و ليبرمن از مدت‌ها قبل لحن تندي در قبال عباس به كار مي برند، اما در مقابل، مراجع نظامي موضع متفاوتي دارند.

مساله مهم اين است كه بگوييم سرويس‌هاي اطلاعاتي و امنيتي رژيم صهيونيستي از جايگاه و اهميت زيادي در داخل اسرائيل برخوردارند و نقش‌هاي مهم و خطرناكي در تقويت موجوديت و حمايت از رژيم صهيونيستي و توسعه آن ايفا كرده‌اند و از همين رو، از  مهمترين ابزارهاي راهبردي اين رژيم و راهبرد امنيتي آن و تنها وسيله حمايت طولاني مدت در برابر چالش هاي امنيتي متوجه اسرائيل به شمار مي‌روند.

مقامات صهيونيستي تا حد زيادي به اين سرويس ها و اطلاعات و گزارش‌هاي راهبردي آنها در زمينه تصميم گيري و جهت دهي به سياست هاي داخلي و خارجي شان تكيه مي‌كنند.

مرداوي در واكنش به اين مساله مي‌گويد كه مسئول دايره پژوهش‌هاي سازمان اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي، مسئول ارزيابي وضعيت چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح است و از محبوبيت بيشتري در اسرائيل برخوردار است؛ هر چند كه اكثر مواقع گمنام و ناشناخته است. علاوه بر اين، همه اطلاعات از 3200 دايره تخصصي جمع آوري اطلاعات به دست وي ميرسند.

اما وي اين مساله را قبول ندارد كه اين مساله مي‌تواند به منبع قدرتي براي ارتش صهيونيستي تبديل شود؛ چرا كه در نهايت، نتانياهو خود حكم انتصاب رئيس سازمان اطلاعات فلسطين را امضا مي كند.

در همين راستا، علاء ريماوي تحليلگر سياسي و كارشناس مسائل صهيونيستي در گفتگو با الرساله نت تاكيد كرد كه رژيم صهيونيستي معتقد است كه روابط با عباس و تعامل اصولي با تشكيلات خودگردان بايد به قوت خود باقي بمانند و هر چند كه برخي مواقع مواضع تندي عليه عباس اتخاذ مي شود، اما تشكيلات خودگردان دشمن اسرائيل نيست و همكاري‌هاي امنيتي هيچ گاه در چنين سطحي جريان نداشته است. وي افزود ميدان حركت تشكيلات خودگردان فلسطين كمترين چيزي است كه از يك تشكيلات تحت اشغال انتظار مي رود و از همين رو، طرف صهيونيستي از اين وضعيت راضي هستند و از موجوديت عباس و حضور وي در سمت رياست تشكيلات رضايت دارند.

ريماوي تصريح كرد كه اما مساله خطرناك‌تر، ترس از مرگ عباس است و از همين رو، محمد دحلان عضو بركنار شده كميته مركزي جنبش فتح وارد ميدان شده است و حتي كميته چهار جانبه عربي و غرب هم از اين مساله نگران هستند، اما در مقابل، رژيم صهيونيستي از اين وضعيت خشنود است.

وي درباره اظهارات گاه و بيگاه نتانياهو مبني بر اينكه عباس شريك صلح نيست، تاكيد كرد كه نتانياهو اولين نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نيست كه چنين اظهاراتي را بيان مي‌كند و قبل از او آريل شارون و شيمون پرز هم چنين مواضعي اتخاذ مي كردند تا به غرب چنين وانمود كنند كه مقامات فلسطيني آماده سازش و صلح با اسرائيل نيستند.

البته ريماوي در اين زمينه با محمود مرداوي اختلاف نظر دارد و معتقد است كه دايره روابط امنيتي از سوي سازمان اطلاعات نظامي رژيم صهيونيستي تعيين مي شود و اين نهاد به همراه ارتش و موساد مسئول تصميم گيري در اين زمينه هستند و نه بنيامين نتانياهو.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها