کد خبر: ۴۰۷۳۶۷
زمان انتشار: ۱۳:۲۰     ۱۱ دی ۱۳۹۵
«نامه وزیر دفاع عمان به ریاض، نشان می‌دهد که مسقط تصمیم گرفته است به اجماع کشورهای عرب خلیج [فارس] علیه مواضع سیاسی ایران، باز گردد.»
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام نیـوز، خبرگزاری‌های خارجی به نقل از رسانه‌ دولتی عربستان و مقام‌های منطقه ای مدع شدند که عمان، کشوری که روابط نزدیکی با تهران دارد، در نامه‌ای به عربستان سعودی از قصد خود برای پیوستن به ائتلاف نظامی که ریاض رهبری می‌کند خبر داده‌است.

خبرگزاری عربستان گزارش داده است که محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، نامه‌ای از وزیر دفاع عمان دریافت کرده که در آن تصمیم مسقط به پیوستن به ائتلاف عربی مطرح شده‌است.

بنا بر گزارش شبکه خبری بلومبرگ، محمد بن سلمان قرار است در هفته‌های پیش رو، برای آماده‌سازی زمینه سفر ملک سلمان، پادشاه عربستان، به عمان سفر کند.

خبرگزاری رویترز نیز خبر مشابهی را به نقل از مقام‌های سعودی و کشورهای پیرامون خلیج فارس، منتشر کرده‌است. یکی از این مقام‌ها، به رویتز گفته است «عمان در گذشته همواره مواضع و سیاست‌هایی را در پی گرفته که با مواضع کشورهای [عرب] خلیج [فارس] در مورد منطقه هماهنگ نبودند». این مقام عرب که نامش فاش نشده افزوده است نامه وزیر دفاع عمان به ریاض، «نشان می‌دهد که مسقط تصمیم گرفته است به اجماع کشورهای عرب خلیج [فارس] علیه مواضع سیاسی ایران، باز گردد».

این گفته‌های مقام یا مقام‌های عرب از سوی هیچ مقام رسمی در عمان تائید نشده‌است.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از غانم نسیبه، بنیانگذار یک گروه مشاوره‌ای در لندن، می‌گوید چنین «بازگشت» احتمالی، از نظر سیاسی، «یک برد برای عربستان» به شمار می‌رود و به ریاض «قدرت نفوذ بیشتری در منطقه خواهد داد».

عمان به طور سنتی از کشورهایی به شمار می‌رود که در میانه رقابت‌ها و تنش‌ها میان ایران و دیگر کشورهای عرب منطقه، به ویژه عربستان سعودی، موضعی بی‌طرف می‌گیرد.

مسقط در عین حال روابطی نزدیک با تهران دارد و از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین بازوهای سیاسیِ «میانجی» میان ایران و برخی کشورهای عربی و نیز ایالات متحده، یاد می‌شود.

عمان در مورد مذاکرات ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق اتمی نیز نقش بازی کرد و بخشی از مذاکرات کاترین اشتون، جان کری و محمد جواد ظریف نیز در مسقط انجام شد.

گزارش تازه در مورد نامه وزیر دفاع عمان به هم‌تای سعودی‌اش در حالی‌ست که "یوسف بن علوی" وزیر خارجه عمان دو روز پیش در گفتگوی با روزنامه "الاخبار" مصر گفت: «بدون شک ایران همسایه کشورهای عربی است و باید به این واقعیت اذعان کنیم. حالا این کشور اهدافی در منطقه دنبال می کند و این دلیل نمی شود که کشورهای عربی هر سخنی که از مسئولان ایران بشنوند را به خود بگیرند.»

یوسف بن علوی تاکید کرد: «اسراییل بارها گفته است که تل آویو طرح نیل تا فرات را در منطقه عملیاتی می کند، آیا تاکنون این مسئله محقق شده است؟ پس چرا وقتی کشورهای عربی اظهارات مقامات ایرانی را درباره برنامه و طرح های خود می شنوند، همه به خود می گیرند؟ هر کشوری برنامه و اهدافی  را دارد و درباره آن سخن می گوید.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها