کد خبر: ۴۲۰۶۶
زمان انتشار: ۱۶:۱۱     ۰۲ اسفند ۱۳۹۰
عصر دوشنبه نشست "معرفي گفتمان جبهه پايداري" در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد و دکتر غلامحسين الهام، دکترمهدي كوچك‌زاده، زهره سادات لاجوردي و دکتر وحيد يامين‌پور به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

به گزارش  598 به نقل از رجانیوز، دکتر الهام در ابتداي اين نشست گفت: به اعتقاد من، نظام مثل مسابقه فوتبال نيست كه دو گروه در پي بازي كردن و برنده شدن در آن باشند.

وي با بيان اينكه "دودستگي و قطب‌بندي جامعه نتيجه‌اي جز بحران‌هاي پي‌درپي امنيتي، اجتماعي و فرهنگي ندارد"، افزود: همه در يك دولت مسئوليت يك‌پارچه‌اي دارند و وزرا نيز به عملكرد خود و ساير وزرا بايد پاسخ‎گويي كلان داشته باشند. نظام مثل يك كشتي در اعماق درياست و كارگزاران حكومت در قواي سه‌گانه خدمت‎گزاران اين كشورند كه ناخداي آن مقام معظم رهبري و سرنشينان آن مردم هستند.

الهام ادامه داد: هر چيزي كه اين يك‎پارچگي را به‌هم بزند، موجب اخلال در نظام مي‌شود و اساساً عرصه‌ي حكومت، عرصه جدال نيست بلكه عرصه كار است، اما اين به مفهوم تفاوت در تفكر و انديشه كارگزاران نظام نيست. نمي‌شود عضو دولت بود و همزمان عضو اپوزيسيون هم بود. نبايد جداگانه يا دوگانه رفتار كرد. اگر كسي قانون اساسي را قبول نداشته باشد، ولي در نظام مسووليت داشته باشد، اين امكان‌پذير نيست اما مي‌شود درون نظام بود و احزاب و جريان‌هاي فكري متفاوتي نيز داشت.

وي با تبيين جايگاه مجلس شوراي اسلامي در نظام تصميم‌گيري كشور گفت: مجلس در نظام، اقتدارات و اختيارهاي فوق‌العاده‌اي دارد. اختيارات مجلس در طراز يك نظام پارلماني است؛ چرا كه وقتي قانون اساسي در سال 68 اصلاح شد، نخست‌وزيري حذف و به‌جاي آن پست رياست جمهوري جايگزين شد ولي در اختيارات مجلس شوراي اسلامي هيچ تغييري داده نشد. اختيار مجلس از جنبه تقنيني و نظارت، اختيارات فراواني است. مجلس در تمام امور كشور مي‌تواند قانون‌گذاري كند و از نظر حقوقي مشخص نشده است كه در چه اموري نمي‌تواند ورود كند اما دولت نمي‌تواند در برخي از امور كشور ورود كند. يكي ديگر از جايگاه‌هاي منحصر‌به‌فرد مجلس، ورود آن به تمام عرصه‌ها و مسووليت‌هايي است كه دولت متكفل انجام آن است. مثلا مجلس مي‌تواند در امور خارجه دخالت كند. اين موضوع از حيث تصميم‌سازي موجب در عرض يكديگر قرار گرفتن قواي مجريه و مقننه شده است.

دولت و مجلس باید در راستای یک گفتمان باشند/ نظارت خیرخواهانه نه وکیل الدوله

اين عضو موسس جبهه پايداري انقلاب اسلامی افزود: از جايگاه نظارتي بايد گفت كه باز هم مجلس اختيارات فراواني دارد. به طور مثال اختيارات نظارتي- مالي به صورت تام و تمام در اختيار مجلس شوراي اسلامي است و به طور كل، نظارت مالي بر بودجه و تفريغ بودجه با مجلس است. گذشته از آن، نظارت‌هاي شكل‌گيري دولت نيز با مجلس شوراي اسلامي است و راي اعتماد مجلس به وزيران نمود بارز آن است. افزون بر آن، قانون اساسي به مجلس اختيار سوال از رييس‌جمهور و حتي اختيار راي به عدم كفايت رييس‌جمهور را داده است و بدين ترتيب رييس‌جمهور در برابر پارلمان بايد پاسخ‎گو باشد و نمي‌توان به اين اختيار قانوني مجلس خدشه‌اي وارد كرد. به عبارت ديگر مجلس برآمده مي‌تواند رييس‌جمهور برآمده از مردم را استيضاح و بركنار كند.

دکتر الهام با تاكيد بر لزوم تعامل جدي دولت و مجلس اظهار كرد: تعامل دولت و مجلس بر سرنوشت كشور بسيار تاثيرگذار است. توقعات عمومي از اداره كشور متوجه رييس‌جمهور است اما بر اين دولت، مجلس حاكم است. البته بايد توجه داشت كه رقابت و اختلاف بين اين دو قوه، نبايد منجر به اختلال در امور كشور شود.

وي با يادآوري اينكه "در نظام ما، دولت حق انحلال پارلمان را همچون برخي نظام‌ها ندارد"، تصريح كرد: اگر بين مجلس و دولت تعامل نباشد، كشور دچار ركود و اداره كشور نيز همچون مسابقه فوتبال مي‌شود و در چنين شرايطي اختلال، ركود، ناكارآمدي و ياس به وجود مي‌آيد.

الهام با تاكيد بر اينكه "دولت و مجلس بايد در راستاي يك گفتمان شكل بگيرند"، گفت: اگر بين اين دو قوه اختلاف گفتماني باشد و مثلا مجلس سياست‌هاي اقتصادي دولت را نپذيرد، دچار مشكل مي‌شويم. من واژه وكيل‌الدوله را قبول ندارم ولي نظارت خيرخواهانه مجلس بر دولت را مي‌پذيرم.

جبهه پايداري، گفتمان مبارزه با فساد و فقر و تباهي‌هاي اجتماعي و فرهنگي است

اين عضو شوراي مركزي جبهه پايداري با تاكيد بر اينكه "جبهه پايداري از گفتماني حمايت مي‌كند كه در سوم تير شكل گرفت"، گفت: گفتمان جبهه پايداري در سوم تير مورد تاييد ملت قرار گرفت و در سال 88 مورد تاييد بيشتر قرار گرفت و با همت اين گفتمان، فتنه خنثي شد. اين گفتمان، گفتمان اساساً درستي است و انحرافي نيست.

وي افزود: گفتمان جبهه پايداري، گفتمان مبارزه با فساد و فقر و تباهي‌هاي اجتماعي و فرهنگي است. اين گفتمان، گفتمان برگزيده نظام است و مجلس بايد از درون اين گفتمان شكل بگيرد. البته اگر درون اين گفتمان انحرافي مشاهده شد، اين انحراف بايد از دامن جبهه پايداري پاك شود و نبايد كينه‌توزانه با آن برخورد كرد.

دکتر الهام در پايان صحبت‌هاي خود تاكيد كرد: براي رفع مشكلات كشور، توسعه فرهنگي و اجتماعي و تحقق رشد اقتصادي و برقراري عدالت، بايد دولت و مجلسي مبتني بر يك گفتمان وجود داشته باشد تا زحمت مقام معظم رهبري براي رفع تمايزات دو قوه مجريه و مقننه به حداقل برسد.

فرتوت های سیاسی دلیل طول کشیدن فتنه بودند/ تحمل افراد محافظه کار دشوار است

دکتر وحيد يامين‌پور نیز در همايش حاميان جبهه پايداري سخنان مهمی ایراد و با ادبیاتی جوانانه اظهار داشت: حضور ما در اين نشست نشان‌دهنده حمايت از گفتمان جبهه پايداري است.

وی افزود: انتخابات به عنوان يكي از جدي‌ترين رفتار سياسي شهروندان در جامعه كه برگرفته از رفتاري مسئولانه و فعالانه است، تعريف مي‌شود.

وي با بيان اينكه شركت نكردن در انتخابات نوعي رفتار منفعلانه محسوب مي‌شود، تاكيد كرد: مزاج ما با محافظه‌كاري و آرامش‌خواهي از سر سال‎خوردگي نمي‌سازد.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه "اين مسئله، يكي از مهم‌ترين دلايل من براي حضور در عرصه انتخابات مجلس و حضور در جبهه پايداري است"، گفت: اشخاصي مانند من به جبهه‌اي تمايل پيدا مي‌كنند كه آن گفتمان و ديدگاه توانسته است در مواقع حساس به خوبي عمل كند.

يامين‌پور با يادآوري شرايط و موقعيت حساس كشور بيان داشت: ‌ما در شرايط كنوني در آستانه دهه چهارم انقلاب اسلامي هستيم و اين زمان با جنبش‌هايي مانند جنبش وال‌استريت و جريان‌هاي آزادبخش در جهان همراه شده است.

وي تاكيد كرد‌: در اين شرايط، تحمل كساني كه مي‌خواهند با ادبيات محافظه‌كارانه يا پير شده سخن بگويند، در جايگاهي مانند مجلس براي ما دشوار است.

او با يادآوري انتظارات مردم از نمايندگان مجلس اظهار داشت: كساني بايد نماينده مردم در خانه ملت باشند كه در مواقع تصميم‌گيري و حساس به هيچ چيزي غير از مردم و خدمت به آن‎ها اولويت ندهند.

يامين‌پور با انتقاد از حضور برخي از افراد در ليست‌هاي انتخاباتي موجود كشور گفت: در برخي از ليست‌هاي انتخاباتي كساني وجود دارند كه در مواقع حساس كشور مانند فتنه 88 با كندي و ادبيات محافظه‌كار و سال‎خورده، دير اقدام كرده‌اند و همين مسئله باعث شد فتنه‌اي كه مي‌شد در عرض مدت كوتاهي برطرف شود، ماه‌ها طول بكشد.

وي در انتها خاطرنشان كرد: البته اين مسئله به دليل بي‌عرضه‌گي افرادي مثل من و شماست كه آنها را روانه مجلس كرديم.

جبهه ‌پايداري از دولتي كه در شبانه‌روز 17 ساعت كار مي‌كرد، حمايت ‌كرد

دکتر مهدی كوچك زاده نیز یکی از سخنرانان جلسه دیروز بود که ابتدای سخنانش را به انتهای سخنان دکتر الهام مربوط کرد و گفت: اگر مجلس و دولت در گفتمان اجرايي خود دچار وحدت باشند، باعث پيشرفت و صرف انرژي مجلس براي قانون‎گذاري و دولت در امر اجرايي كشور مي‌شود.

این نماینده انقلابی مجلس با يادآوري توصيه‌هاي حضرت امام در اواخر عمر مبارك‎شان گفت: مردم رئيس جمهور خود را برگزيدند، بنابراين بر مجلس لازم است با منتخب مردم و كابينه تشكيلي او همراهي لازم را داشته باشند.

دکتر كوچك زاده با بيان اينكه بسياري به جبهه پايداري براي حمايت از دولت انتقاد مي‌كنند، گفت: جبهه پايداري از دولتي حمايت كرد كه روزي 17 و 16 ساعت كار مي‌كرد و دغدغه آن حمايت از محرومان و مستضعفان كشور در اقصي نقاط بود نه كاخ نشينان و كوخ‌نشينان.

اين عضو جبهه پايداري با تأكيد براينكه از نظر ما احمدي نژاد سرباز مبارزه با فقر بود بيان داشت: مردم او را به عنوان سرباز سنگر كمين خود براي مبارزه با فساد و ناعدالتي انتخاب كردند.

كوچك‌زاده در همين زمينه افزود: حمايت از چنين دولتي واضح و آشكار است.

وي ادامه داد: ‌از نظر ما با كسي كه علم مبارزه با اسلام امريكايي، مفاسد اقتصادي و رژيم صهيونيستي را بالا مي‌برد، بايد در اين مسير همراهي كرد نه اينكه با بدترين شكل موجود با او مقابله كرده و يا برايش سنگ‌اندازي كنيم.

اين نماينده مجلس تهران با بيان اينكه جبهه پايداري خود را زير پرچم رهبري و سرباز اين جبهه مي‌داند گفت: اين عين عدالت است و به طور قطع مردم نيز با انتخاب احمدي‌نژاد همراهي خود را اين گفتمان نشان داده اند.

این استاد دانشگاه تأكيد كرد: دفاع از نظامي كه محرومان و مستضعفان چشم به موجوديت او دوخته اند وظيفه همه ماست.

كوچك‌زاده در ادامه سخنان خود به سوالات دانشجويان پاسخ داد.

وي در پاسخ به سوالي كه برخي معتقدند جبهه پايداري براي حضور در مجلس و شركت در انتخابات اين دوره از مجلس تشكيل شده است و پس از آن از بين مي‌رود پاسخ داد: ما دغدغه برفراشتن پرچمي را داريم و تلاش‌مان استقرار آن است.

اين عضو جبهه پايداري افزود: حضور ما در نشست‌هاي انتخاباتي، به منظور دفاع از اين گفتمان است.

وي با بيان اينكه هدف اصلي ما فراهم كردن ليست براي حضور در مجلس نبوده است، گفت: جبهه پايداري بعد از انتخابات پرشور تر به وظيفه خود عمل مي‌كند.

اين عضو جبهه پايداري در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه بسياري از دوستان جبهه پايداري خود را در خط ولايت مي‌دانند اما از لسان آقاي حداد عادل عنوان شده است كه رهبري نظرشان بر وحدت اصولگرايان است، پس شما به چه انگيزه‌اي در انتخابات شركت مي‌كنيد؟ با خنده پاسخ داد: ما به اميد خدا آمده ايم تا وظيفه خود را انجام دهيم دنبال نتيجه نيستيم بلكه مي‌خواهيم به وظيفه خود عمل كنيم.

وي با تأكيد بر اينكه جبهه پايداري براي وحدت اصول‌گرايان آماده است، ادامه داد: حضرت آقا خود فرمودند من اگر لازم باشد حرفي را با مردم در ميان بگذارم، بي‌پرده با آنان صحبت مي‌كنم.

اين نماينده مجلس با تأكيد بر اينكه رهبر انقلاب بارها و بارها به هم‌دلي و همراهي دولت و مجلس اشاره كرده اند، گفت: ما بنا داريم طبق نظر رهبري علاج‌ جويانه از دولت حمايت كنيم.

وي ادامه داد:‌ از نظر رهبري انتخابات بايد رقابتي باشد و اين به اين معني است كه اگر اخلاق توسط گروه‌ها مورد توجه قرار بگيرد، رقابت اخلاقي را شاهد خواهيم بود.

اين نماينده مجلس تهران با يادآوري اينكه جبهه پايداري رئيس و مرئوس ندارد افزود: براي اينكه سخنان جبهه از جانب يك نفر عنوان شود آقاي باقري لنكراني به‌عنوان سخنگو و آقاي آقا تهراني را به عنوان دبير انتخاب كرده‌ايم.

اين عضو جبهه پايداري ادامه داد: ما براي انجام وظيفه آمده ايم هرچند برخي به ما برچسب وكيل‌الدوله مي‌زنند و مي‌گويند اين اشخاص عقل‎شان تعطيل است و هر روز بايد پشت در بيت رهبري تكليف خود را بپرسند.

كوچك زاده در پاسخ به انتقاد يكي از دانشجويان مبني بر اينكه شما فقط سخنان امام را مي‌خوانيد اما به آن عمل نمي‌كنيد، گفت: خواندن سخنان امام و يافتن بخش هاي مهم آن و بزرگ‌كردن آنها براي خود عملي است.

وي خاطرنشان كرد: بنده از سال 77 شروع به مطالعه صحيفه امام (ره) كردم و از آن زمان نكات برجسته صحيفه را استخراج و بر روي برگه‌هاي A4 پرينت مي‌گرفتم و آنها را بر در و ديوار دانشگاه تربيت مدرس كه مشغول تدريس در آن هستم، نصب مي‌كردم.

مجلس جایگاه وابستگان به قدرت و ثروت بود/ جبهه پایدار آزادمنشی را تروبج می کند

زهره سادات لاجوردی آخرین سخنران این همایش دانشجویی بود که با اشاره به موقعيت كشور در جهان در شرايط موجود گفت: به دليل وجود جريان‌هاي آزادي‌خواه و شكل‌گيري نهضت‌هايي مانند وال‌استريت و بيداري اسلامي در كشورهاي مسلمان جهان، انتخابات مجلس ايران كه نمود واقعي حمايت از حكومت اسلامي و اراده مردم است، از جايگاه مهمي برخوردار است.

وي با بيان اينكه انقلاب اسلامي ايران در اين شرايط نقطه اميد اكثر ملت‌هاي منطقه و به خصوص ملت‌هاي اسلامي است، خاطرنشان كرد: حضور پرشور در انتخابات و حمايت مردمي از انقلاب اسلامي ايران مي‌تواند كشورهاي در حال انقلاب و يا انقلاب‌يافته مسلمان را به آينده و حركت در مسير پيش گرفته اميدوارتر سازد.

اين عضو جبهه پايداري افزود: ما منكر وجود مشكلات موجود در كشور نيستيم، اما نبايد پيشرفت كشور را در طي گذشت 33 سال از انقلاب اسلامي ايران ناديده گرفت.

لاجوردي با بيان اينكه پيشرفت‌هاي انقلاب اسلامي ايران به هيچ وجه قابل مقايسه با سال‌هاي اول انقلاب نيست، گفت: راه‌حل براي حل مشكلات موجود عدم حضور و شركت در انتخابات نيست؛ بلكه براي اينكه بتوانيم راه‌حل‌هاي مختلفي را براي مشكلات كشور ايجاد كنيم بايد با انتخاب دلسوزانه نمايندگاني را كه دلسوز واقعي انقلاب هستند، راهي مجلس كنيم.

این استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه در انتخاب نمايندگان بايد آزادمنشي آنها را مورد توجه قرار دهيم، گفت: مجلس جايگاه حضور كساني كه وام‌دار ديگران باشند و يا به كانون‌هاي قدرت و ثروت وابسته باشند، نيست.

اين عضو جبهه پايداري تاكيد كرد: جبهه پايداري از اين نظر، جبهه كاملاً مشخص و شفافي است؛ عدم وابستگي آن به شخص يا كانون خاصي مي‌تواند آزادمنشي را در مجلس عنوان كند.

شهید لاجوردی از سوی آقای هاشمی تحت فشار قرار داشت/ امام به شهید لاجوردی گفت شما مثل اجدادتان مظلوم هستید

لاجوردي در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال دانشجويي مبني بر واقعيت داشتن فشارهايي كه در سال 60 از جانب آقاي هاشمي به شهيد لاجوردي (پدر خانم لاجوردي) وارد شد، در خصوص آزادي برخي از اشخاصي كه در ترور سال‌هاي 60 حضور داشتند، گفت: من اين مسئله را قبلا در مصاحبه‌اي عنوان كردم و البته اسناد آن نيز موجود است.

وي افزود: در كتاب خاطرات آقاي هاشمي صراحتاً عنوان شده است كه وي مكرراً در ديدارهاي خود با اشخاص يا افرادي مواجه بودند كه از وي درخواست داشتند تا سفارش برخي از اشخاصي را كه در ترورهاي سال 60 دست داشتند، به شهيد لاجوردي بكند.

دختر شهيد لاجوردي با بيان اينكه شهيد لاجوردي در طول فعاليت خود همواره به پاي‌بندي به قانون و التزام به‌ آن اصرار داشت، گفت: وي بارها به فرزندانش توصيه مي‌كرد كه اگر خدايي ناكرده دچار اشكال و يا اشتباهي شديد، از من انتظار نداشته باشيد از شما حمايت كنم؛ زيرا من تنها قانون را اجرا مي‌كنم.

لاجوردي با بيان اينكه شهيد لاجوردي در آن زمان زير بار فشارها و تهديدهايي از سوي منافقين و برخي از اشخاص درون نظام مانند آقاي هاشمي قرار داشت، گفت: در آن زمان شوراي عالي قضایی وقت گلايه‌هايي را به شهيد لاجوردي در محضر امام مطرح كردند و همين امر منجر به برگزاري جلسه‌اي در حضور امام خميني شد و وقتي امام سخنان شهيد لاجوردي را در اين خصوص شنيدند، به ايشان گفتند كه شما هم مانند اجدادتان مظلوم هستيد.

وي با بيان اينكه دهه 60 اوج ترورهاي منافقين به شمار مي‌رود، عنوان كرد: در آن شرايطي كه بر تهران حاكم بود، تنها كسي كه توانست آن غائله را جمع كند، شهيد لاجوردي بود و معتقدم اگر وي را در سال 77 به شهادت رساندند، براي اين بود كه مي‌خواستند در فتنه‌هايي مانند فتنه 88 اشخاصي مانند شهيد لاجوردي وجود نداشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها