أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۲۳۰۶۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
نقدی بر عزم دکتر جلیلی برای تشکیل دولت سایه؛
تعقیب سایه وار دولت آقای روحانی هم از سوی مردم و هم از سوی عناصر سیاسی مخالف و رقیب ایشان اتّفاقی قابل پیش بینی است اما سایۀ مطالبه گری انقلابی کدام شخصیّت سیاسی و انقلابی بیشتر و بهتر از دکتر جلیلی می تواند بر سر قدرتهای برآمده از انتصاب سنگینی کند و در عین حال انگ غیرخودی و ضدولایت فقیه نخورد؟
سرویس سیاسی پایگاه 598 - حجت الاسلام علی جعفریمطلع شدم برادر دانشمند و انقلابی جناب آقای دکتر جلیلی عزم «دولت سایه» کرده اند. به نظر می رسد که دولت سایه اگر هدف اصلاحی دارد و بر مدار تقویت و تسریع در  کارآمدی جمهوری اسلامی از طریق رصد رفتارو عملکرد جریانهای قدرت شکل گرفته است، در دسترس ترین راه و بهترین اولویت، تشکیل دولت سایه برای قوه قضاییه ، نیروی انتظامی، نیروی مقاومت بسیج، صدا و سیما، مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان تبلیغات، ستاد اجرایی، بنیاد مستعفان، آستان های قدس رضوی، حضرت معصومه(س) و عبدالعظیم حسنی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد نماز جمعه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، شورای نگهبان، کمیته امداد، دانشگاه آزاد اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف، جامعه المصطفی، مرکز خدمات حوزه های علمیه، سازمان حج و زیارت، نمایندگی های رهبری در خارج از کشور، دانشگاه امام صادق(ع)، مسجد جمکران، انجمن های اسلامی دانش آموزی، مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، جامعه الزهرا، دفتر تبلیغات حوزه، مجمع جهانی اهلبیت، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، مدرسه عالی شهید مطهری، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حوزه هنری، مؤسسات کیهان، اطلاعات، خراسان، نهادهای نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها، سپاه پاسداران، نیروی مقاومت بسیج، هلال احمر، وزارت جهاد کشاورزی، عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی و نهادها و سازمانهای  انتصابی مختلف کشور هست که ناکارامدی آنها کم از «قوه مجریه» نیست.



تأثیرات سهمگین و جایگاه راهبردی این نهادها و سازمانها بر روند جاری اقتصاد، اجتماع و فرهنگ کشور و نیز اعتماد رهبری معظم انقلاب به آقای دکتر جلیلی با چاشنی محبوبیّت ایشان نزد جوانان انقلابی درس خوانده و تحوّل خواه، اولویّت تمرکز دولت سایۀ ایشان را بر حل بیماریها و ناکارآمدیهای دیرین بخشهای انتصابی نظام نشان می دهد. تعقیب سایه وار دولت آقای روحانی هم از سوی مردم و هم از سوی عناصر سیاسی مخالف و رقیب ایشان اتّفاقی قابل پیش بینی است اما سایۀ  مطالبه گری انقلابی کدام شخصیّت سیاسی و انقلابی بیشتر و بهتر از دکتر جلیلی می تواند بر سر قدرتهای برآمده از انتصاب سنگینی کند و در عین حال انگ غیرخودی و ضدولایت فقیه نخورد؟

بهتر است تعارفات را کنار بذاریم. اگر گفتمان انقلابی-انتقادی آقای جلیلی عزیز قرار است که صرفا قوه مجریه را در بر بگیرد و ایشان همچنان ترجیح می دهند با محافظه کاری از کنار فجایع انقلاب سوز و انسدادهای سیستمی در سایر ارکان انتصابی نظام عبور کرده و تغافل نمایند، اصلاح کشور و نظام که پیشکش، سرنوشت حزب الله در انتخابات های آینده چیزی جز شکست های سهمگین تر نخواهد بود. اینکه ذرّه بین  گفتمان امام و رهبری را فقط روی «غربزدگی اعتدالی» بندازیم و از کنار «تحجر انسدادی- انتصابی» به راحتی بگذریم خود نوعی سوگیری انحرافی در ارجاع به گفتمان امام  خمینی و  امام خامنه ای است.

طوری نشود که مشابه آنچه در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی در داستان سند 2030 رخ داد، بار انتقاد و مطالبۀ از نهادهای انتصابی نظام و نیز اصلاح آنها هم همچنان به دوش رهبری باشد تا حزب اللهی که به تدریج بیش از مطالبۀ اصولی و صراحت در روشنگری  میل به مماشات محافظه کارانه و  لکنت آلودی پیدا کرده، زیر سایۀ هزینه کرد رهبری تنبلی و سست عنصری خود را پنهان کند.

اگر قرار است که معاون حقوق بشر قوه قضا ،به عنوان یکی از ناکارامدترین بخشهای قوه، (برای نمونه نگاه کنید به  تصویب اخیر قطعنامۀ  حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی و نیز وضعیّت نامطلوب حقوق شهروندی در دادگستری ها و زندانها ) یکی از دانه درشتان دولت سایه باشد، باید یک دولت سایه دیگر هم  برای پاییدن این دولت سایه شکل بگیرد

نمی دانم چرا همچنان بی توجّهیم که ما در این انتخابات بیش از اینکه از حسن روحانی شکست بخوریم به ناکارآمدی ها، ندانم کاریها و نامردمی های سیستماتیک نهادهای انتصابی باختیم. چطور ممکن است عناصری که خود آنها باید زیر هیبت دولت سایه قرارگیرند خود بخشی از دولت سایۀ آقای جلیلی عزیز و انقلابی باشند؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
۱
۰
چی میگی؟!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
۱
۱
عالی بود. اگر مجموعه های انقلابی دارای کارگزاران انقلابی و دنیاگریز بشوند همه چیز قابل حل خواهد بود. ما تجمع اصحاب حق را باید در این مجموعه ها ارتقا بدهند.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۴ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
۱
۱
عالی و انقلابی نوشته شده بود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۷ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
۲
۱
فوق العاده بود
پاسخ
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۹ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
۱
۱
خوب عزیز دل شما خودتون بهترین مثال رو زدید، وقتی مثلا مسئله ای مثل 2030 در نزد عموم روشنگری می شد هم عمل غلط قوه ی مجریه افشا می شد و هم سکوت شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس این نهادهای انتصابی به گونه ای با دستگاه اجرایی پیوند هم دارند مثلا وقتی بحث از اسراف بیت المال میشه هم می تونه قوه مجریه رو شامل بشه و هم مثلا جامعه المصطفی که گوشه ی دنجی در شهر آشتیان مشغول احداث استخر کشاورزی چند صد مترمکعبی هست و پیش روی در زمین های اطراف، حالا نمی دونم چه اشخاصی مد نظر ایشون بوده که باید زیر هیبت دولت در سایه باشه ولی حضور این افراد صرفا رسیدن به یک خرد جمعی و راهکار صحیح و کاربردی هست نه اینکه پذیرفتن صد در صد اشخاص
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
۱
۱
احسنت. موافقم بسیار زیاد
پاسخ
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
۱
۱
از این نقد خیلی خوشم آمد . هنوز هم وقتی زمان تشکیل تشکیلاتی فصلی برای انتخابات و غیره می رسد گروهی کهنه مغز در سراسر کشور پیش می آیند کلی فرصتها را میسوزانند و همواره منجر به شکست می شود .
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
۰
۱
این تحلیل یکی از مهمترین تحلیل هاست. به نویسنده باید احسنت گفت. و از سایت 598 می خواهیم که در کنار انتقاد از دولت، شفاف سازی در مورد عملکرد آن نهادها را نیز در اولویت قرارد دهد. وگرنه جناح مقابل با چسباندن عملکرد آنها به نیروهای مخلص انقلاب، همواره مظلوم نمایی کرده و پیروز خواهد شد. نشان دهید که چه بخشی از این نهادها انقلابی عمل کرده اند و چه بخش هایی شباهتی به انقلاب و آرمان های امام و رهبری نداشته اند.
هر چند اینکار به دقت زیاد و بصیرت بالا احتیاج دارد مثلا اگر فقط از این نهادها انتقاد کنید باز جریان رقیب بهره خواهد برد. چون در ذهن مردم خود را جدا از این نهادها جا انداخته اند.
اما اگر علاوه بر انتقاد، نشان دهید که اگر ضعفی وجود دارد، این ضعف حاصل چه تفکری بوده ؟
و چگونه می توان با عملکردی مبتنی بر آرمان های امام و رهبری از ظرفیت این نهادها به نفع همه مردم که سرمایه انقلاب هستند بهره برد.
نکته مهم تر این است که کسی می تواند این انتقادات را هدایت کند که مردم واقعا او را یک انقلابی مستقل پیرو امام و رهبری بدانند نه اینکه خود از امکانات این نهادها استفاده کند و سپس به انتقاد از آنها بپردازد.
خلاصه اینکه کار خیلی سختر از این صحبت هاست..
پاسخ
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
۱
۱
یکی از آرزوهای ما همین است که این نهادها هم مورد نقد ما حزب اللهی ها قرار گیرند
پاسخ
مسلم
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۴۹ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
۱
۰
... باش تا صبح دولتت بدمد ... چه انتظاراتی خلایق دارند!؟
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
۰
۱
آرزوهای دور و درازی در سر داریم، چنان له کنند طرف رو که صد پشتش نتونه کمر راست کنه،ما تا زمانی که کبریت بی خطریم خوبیم و الا...
پاسخ
منصافیی
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۵ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
۰
۱
سلام
فوقالعاده بررسی دقیق وکارشناسی بود بطوریکه سالها طول می کشد مسایل ما لی وآنچه ددر این مجموعه ای که نیازبه بررسی ونطارت دستگاهای ناظر دارد به امان خدا رهاشده صرفا با سلام وصلوات اداره می شود .شان ذکر است آش انقدر شور است آشپز هم اعتراف کرده است.به امید وآرزو آزادی اقتصاد مطلوم ایران از دست انحصار گریان وافراد الگاریشی طلب.ممنون که منتشر می شود.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
۰
۱
حزب اله بیدار است از هشیاری بیزار است
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
۰
۰
اینکه دولت سایه بخواهد به یکباره با همه درگیر شود مطمئنا شکست خواهد خورد بلکه باید گام به گام پیش برود ولی باید توجه داشت که بیشترین مفاسد مربوط به دولت است که بودجه مملکت را در اختیار دارد و همچنین بیشترین قاچاق که اقتصاد را فلج کرده از گریز راههای در اختیار دولت وارد میشود بنابر این اولویت با نظارت بر دولت است تا بعد بروند سراغ بقیه .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها