يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۳۷۸۰
زمان انتشار: ۱۷:۱۸     ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
موافقان و منتقدین دولت در چه می گویند؛
حامیان دولت تدبیر و امید براین باورند که دولت یازدهم از رابطه خوبی با مراجع تقلید و علما برخوردار است و دیدارهای مکرر رئیس‌جمهور و مسئولین رده‌بالای دولت با مراجع عظام را نشانگر همین روابط حسنه می‌پندارند آن‌ها امیدوارند این روند در دولت دوازدهم نیز ادامه داشته باشد و روزبه‌روز بهتر شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حامیان دولت تدبیر و امید براین باورند که دولت یازدهم از رابطه خوبی با مراجع تقلید و علما برخوردار است و دیدارهای مکرر رئیس‌جمهور و مسئولین رده‌بالای دولت با مراجع عظام را نشانگر همین روابط حسنه می‌پندارند آن‌ها امیدوارند این روند در دولت دوازدهم نیز ادامه داشته باشد و روزبه‌روز بهتر شود.

اما منتقدین دولت باور دیگری دارند و برای حرف خود شواهد و استدلالاتی نیز بیان می‌کنند. عدم ملاقات برخی از مراجع با اولین وزیر علوم دولت یازدهم، انتشار بیانیه‌ها بعد از ملاقات با رئیس دولت و ذکر نکات و انتقاداتی که از سوی مراجع به عملکرد دولت شده است؛ البته برخی این رابطه خوب را به دلیل معمم بودن حسن روحانی می‌دانند برخلاف حامیان که آن را نتیجه عملکرد خوب دولت می‌دانند. عده‌ای دیگر نیز تغییر روش مراجع برای اصلاح دولت را علت این روابط حسنه می‌دانند.

درگذشته پیشنهاد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باوجوداینکه با موافقت ضمنی رهبر انقلاب هم همراه بود، اما زمانی که با موجی از مخالفت‌ها از سوی علما و مراجع مواجه شد، مبدل به یک چالش بزرگ برای دولت نهم شد و موجب تیرگی روابط دولت با مراجع عظام و در ادامه نیز مسبب بروز اختلافاتی میان رئیس‌جمهور وقت و ایشان گردید.

اما آنچه امروز در حال رخ دادن است و ممکن است در آینده نزدیک موجب بروز اختلافات شدیدتری مابین دولت دوازدهم و مراجع شیعه گردد خطوط قرمزی است که رئیس‌جمهور منتخب در دوران انتخابات عبور از آن را وعده داده است و اقداماتی نیز در این رابطه انجام داده است و همچین پذیرش سندهای بین المللی همچون سند 2030 است که در دولت یازدهم به امضا رسیده‌اند اما با مخالفت رهبری و مراجع روبه‌رو شده‌اند علاوه بر این‌ها مشکلات معیشتی فرهنگی و اقتصادی جامعه که جز دغدغه‌های علما و اهل علم نیز هست از سوی دیگر می‌تواند منشأ بروز این اختلاف‌نظرها باشد.

پیش از انتخابات وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم از تلاش دولت برای ایجاد زمینه‌های مناسب برای حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها خبر داد این در حالی است که این موضوع یازده سال پیش سبب تیرگی روابط مراجع بزرگوار و دولت وقت گردید و انتقادات شدیدی را از جانب ایشان علیه دولت در پیش داشت حال باید دید که با توجه به این وعده انتخاباتی و همچنین عملی شدن آن در مسابقات لیگ جهانی والیبال در تهران و همچنین پخش مسابقه‌ی فوتبالی در حمایت از هم‌جنس‌بازان در شبکه سه واکنش مراجع بزرگوار نسبت به این اتفاق چگونه است؟


مسئله دیگری که دولت در سال‌های آینده با آن روبه‌رو است انتقادات و اشکالات مراجع بزرگ شیعه به قراردادهایی همچون سند 2030 است که علاوه بر موضع‌گیری سخت رهبر انقلاب در مقابل این سند و تکرار چندباره این موضع دیگر بزرگانی همچون آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله مکارم شیرازی و... نیز مخالفت خود را با این سند اعلام کرده‌اند و این در حالی است که حسن روحانی دریکی از سخنرانی‌های خود مخالفان سند مذکور را چند طلبه ساده بلندگو به دست نامیده بود و مدعی شده بود که دراین‌باره به رهبر انقلاب نیز خبر کذب داده‌اند که با تذکر معظم له در دیدار ماه رمضانی ایشان با دانشجویان مواجه شد.


از سوی دیگر این بار دوم است که دولت یازدهم پس از دیدار با علمای بزرگوار در شهر قم تنها به انتشار مطالبی از این دیدارها می‌پردازد که در تعریف و تمجید دولت می‌باشند و از بیان نکات و تذکراتی که در زمینه‌های دیگر همچون مسائل معیشتی فرهنگی و اقتصادی و علی‌الخصوص مسائل بانکی همچون ربا از جانب ایشان به دولت داده‌شده است سرباز میزند که بلافاصله بیوت مراجع با انتشار این تذکرات به پخش گزینشی اخبار از سوی دولت واکنش نشان دادند.

نکات و مواردی که در بالا ذکر شد تنها گوشه‌ای از چالش‌ها و مسائلی است که دولت دوازدهم در مواجه با مراجع بزرگ تقلید و علمای شیعه پیش رو دارد حال باید دید وجود این مسائل چه تأثیری بر روابط دولت و ایشان خواهد داشت؟!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها