کد خبر: ۴۲۵۷۴۱
زمان انتشار: ۰۹:۴۳     ۱۹ تير ۱۳۹۶
حریم خصوصی بودن داخل خودروها یا نبودن آن، چگونگی رعایت حجاب و شنیدن موسیقی با صدای بلند از ماجراهایی است که این روزها نقل محافل شبکه‌های مجازی است؛ ماجرایی که پس از نشست خبری سخنگوی نیروی انتظامی دوباره احیا شد.
به گزارش پایگاه 598، فارس به نقل از شهر فردا، ماجرای حریم خصوصی افراد و شمول آن و مسایلی نظیر کشف حجاب ،آلودگی صوتی و غیره در خودرو و نحوه عملکرد پلیس همواره مورد مناقشه بوده است.

تا اینکه سخنگوی نیروی انتظامی سردار منتظر المهدی اعلام کرد"بر اساس  ماده پنج از قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکراماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند از جمله وسایل نقلیه، مشمول حریم خصوصی  نیستند و  طبیعتا رعایت هنجارها و الزامات قانونی  باید از سوی سرنشینان رعایت شود.

هر چند استفتاء از برخی علمای عظام تاکید بر حریم خصوصی بودن خودرو دارد ،اما لزوم رعایت حجاب و موازین اسلامی از سوی همه مجتهدین تاکید شده است .

مسعود اخوان فرد ،حقوق دان و کارشناس ارشد حقوق بین الملل ازدانشگاه ادین بارا (انگلیس) در گفتگو با  پایگاه خبری - تحلیلی شهر فردامی گوید: بر اساس ماده 15 قانون آئین نامه دادرسی ضابطین که نیروی انتظامی مصداق آن  هستند می توانند درباره جرایم مشهود اعمال قانون کنند.

وی می افزاید:هرچند قانونگذار تعریف مطلقی از جرایم مشهود نداده است، اما مصادیقی برای آن شمرده شده که بر اساس آن بخشی از رفتارهایی که خلاف موازین جامعه بوده و مبنای مشهود داشته و قابل روئیت است ، مشمول برخورد قانونی خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه همچنین گفت: اگر کسی در منزل شخصی خود پس از کنار زدن پرده های منزل اقدام به عملی خلاف عرف نماید ،که رویت آن باعث جریحه دار شدن افکار عمومی می شود ،مشمول حریم خصوصی بوده و ضابطین قضایی اجازه ورود دارند.

اخوان فرد تصریح کرد :بر همین اساس در کشورهای خارجی نظیر انگلستان نیز آن بخش از خودرو که در معرض دید عمومی قرار دارد ،حریم خصوصی نیست و نمی توان در آن نسبت به هنجارهای اجتماعی بی تفاوت بود.

وی در پاسخ به این سوال که حریم خودرو در کشورهای خارجی جدا از موازین اسلامی یا غیر اسلامی چگونه است؟،گفت: خودرو ومباحث قانونی آن تقریبا در همه کشورها حریم خصوصی نیست و پلیس یا مصادیق ضابطین قضایی حق برخودرد قانونی با تخلفات مشهود سرنشینان را دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها