کد خبر: ۴۲۸۷۸
زمان انتشار: ۱۶:۳۵     ۰۵ اسفند ۱۳۹۰
به گزارش پایگاه 598 به نقل از khamenei.ir، برگزاری همایش «نظریه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام و رهبری» به تعویق افتاد. در گفت‌وگوی زیر، دكتر موسی نجفی، دبیر علمی این همایش دلیل این تعویق را بیان كرده است.

لطفاً توضیحی درباره‌ی روند برگزاری همایش نظریه‌ی بیداری اسلامی بفرمایید؟

پس از فراخوان مقاله‌ای كه توسط دبیرخانه‌ی همایش اعلام شد و با وجود مهلت زمانی محدود برای ارائه‌ی مقاله، استقبال گسترده‌ای از آن صورت گرفت. بیش از حد انتظار ما مقاله به همایش ارسال شد كه این مقاله‌ها بیشتر در حول سه محور كلی بود:

1. تبیین نظریه‌ی بیداری اسلامی و مختصات آن
2. بحث پیرامون اندیشه‌ی سیاسی امام راحل رحمه‌الله و رهبر معظم انقلاب و مختصات آن
3. نسبت نظریه‌ی اسلامی با اندیشه‌ی سیاسی امام راحل رحمه‌الله و رهبر معظم انقلاب
عناوین مقالات هم با توجه محورهای همایش به 10 فصل تقسیم شد كه در زمینه‌ی انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی، وحدت اسلامی و بیداری اسلامی بیشترین حجم مقالات را داشتیم. لذا می‌توان گفت كه در این مرحله با انبوهی از مقالات علمی، دانشگاهی و تحقیقات حوزوی در زمینه‌ی بیداری اسلامی مواجه هستیم.

مقالات رسیده به دبیرخانه چه تعداد است؟

حدود 350 مقاله از گروه‌های مختلف اساتید دانشگاه، دانشجویان دوره‌ی دكتری، دارندگان مدرك كارشناسی ارشد، دانشجویان كارشناسی ارشد و همچنین محققین در حد درس خارج حوزوی برای ما ارسال شد كه این مقالات بیشتر از متخصصین علوم سیاسی، اندیشه‌ی سیاسی، روابط بین‌الملل، تاریخ، جامعه‌شناسی، الهیات و معارف اسلامی واصل شده است. از این تعداد مقاله بیش از 70 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است.

ملاك پذیرش و ارزیابی مقالات چه بوده است؟

مقاله‌ها باید با عناوین همایش و موضوعات تخصصی آن سنخیت داشته و از نظر علمی، روشی و منبع‌شناسی استانداردهای لازم را داشته باشد و برای همین هم بسیاری از مقالات را پس از چندین بار رفت و برگشت با نویسندگان، مورد بررسی و حك و اصلاح قرار دادیم تا هم به غنای مقالات اضافه شود و هم مقالات صورت یكپارچه و احدی به خود گیرد. از تعداد بیش از 70 مقاله، امروز نزدیك به 40 مقاله برجسته‌تر از سایر مقالات بوده و همچنین كتابی با بیش از 200 چكیده‌ی مقاله در دست انتشار است.

آیا به همین علت تاریخ همایش حدود دو ماه به تعویق افتاد؟

هم به این علت و هم به این علت كه استقبال و حجم مقالات ارسال شده بیش از حد تصور ما بوده و گزینش و آماده‌سازی نهایی برای چاپ در یك مجموعه‌ی علمی به وقت بیشتری نیاز داشت. البته در كنار چاپ مجموعه‌ی مقالات و چكیده‌ی مقالات، چند اثر و كتاب دیگر نیز خواهیم داشت و دو مجله‌ی علمی-پژوهشی نیز از ما خواسته‌اند كه در همین زمینه با همایش همكاری داشته باشند.

همچنین یك ویژه‌نامه‌ی مفصل نیز در دست آماده‌سازی است كه مجموع این شرایط باعث شد تا ما برای پُربارتر شدن همایش و ارتباط بهتر با محققان و علاقه‌مندان، تأخیر دوماهه برای برگزاری همایش را مناسب‌تر تشخیص دهیم. لذا هفته‌ی آخر اردیبهشت ماه را به عنوان تاریخ نهایی برگزاری همایش تعیین كردیم.

برنامه‌ی روز همایش چیست و برای پُربار بودن آن چه تدابیری اندیشیده شده است؟

ما چون كه سرمایه‌های جوان فكور دانشگاهی و حوزوی را پشتوانه و ذخیره‌ای مناسب برای كارهای علمی می‌دانیم، لذا ضمن ارتباط با برخی از آنها و دعوت به نشست تخصصی جهت ارائه‌ی حضوری مقاله‌ای كه ارسال كرده‌اند و ارائه‌ی پیشنهادهایی به آنها سعی نمودیم در این محور حركت رو به جلویی داشته باشیم. از طرف دیگر در زمینه‌ی بیداری اسلامی در داخل و خارج كشور جریانات دیگر هم هستند كه خارج از فضای اندیشه‌ی امام راحل رحمه‌الله و رهبر معظم انقلاب می‌اندیشند و ماهیت این حركت‌ها را نه در حوزه‌های اسلامی بلكه در حوزه‌ی فلسفه‌ی لیبرال و ذیل تمدن غربی می‌بینند.

لذا ما با توجه به این نكته سعی كردیم كه در همایش، در جهت این موضوع را به‌طور جامع و عمیق مورد بررسی قرار دهیم و ظرفیت و كشش بیداری اسلامی را نه‌تنها در نهضت‌های منطقه بلكه در طول تاریخ 200 ساله اخیر و همچنین در ابعاد تمدنی آن مورد مطالعه قرار دهیم. همچنین برای همایش برنامه‌های متفاوتی از جمله دعوت از صاحب‌نظران داخلی، ارائه‌ی مقالات برگزیده، میزگرد تخصصی و چندین پنل علمی با حضور محققین و اندیشمندان در نظر گرفته شده است كه انشاءالله برگزار خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها