به گزارش پایگاه 598، بسیاری از افراد بر این باورند که اگرچه وزارت راه و ترابری به دلیل
گستردگی و عریض و طویل بودن از یک سو و از سوی دیگر به دلایلی چون تحریمها و
مشکلات مالی و فنی متعدد با چالشهای متعددی روبرو است اما شخص وزیر نیز
فردی با تجربه و متخصص است و سابقه مدیریت این وزارتخانه را در گذشته نیز
داشته از این رو نمیتوان از وی انتظار داشت که علیرغم اینکه چنین مسئولیت
بزرگی را قبول کرده است از زیر بار آن شانه خالی کند.
حادثه کشتی
سانچی، قطارهفت خوان، سوانح بالای جادهای و حادثه هواپیمای یاسوج در حقیقت
کاتالیزوری برای درخواست استیضاح وزیر شد و خبرها حکایت از آن دارد که
کمیسیون عمران مجلس پس از برگزاری جلسات متعدد در حال طراحی طرح استیضاح
وزیر است.
اخیرا ً عضو کمیسیون عمران مجلس از ارسال طرح استیضاح وزیر
راه و شهرسازی به کمیسیون عمران خبر داد. علیم یار محمدی، عضو کمیسیون
عمران مجلس و نماینده مردم زاهدان با اشاره به از بررسی سانحه سقوط هواپیما
و استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه روز یکشنبه ۱۳ اسفند کمیسیون
عمران گفت: هیئت رئیسه مجلس تقاضای تعدای از نمایندگان برای استیضاح وزیر
راه و شهرسازی را به کمیسیون عمران ارسال کرده است و این موضوع هفته آینده
مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،
یادآور شد: پس از برگزاری جلسه هفته آینده تصمیم گیری نهایی در خصوص
سکانداری وزارت راه و شهرسازی صورت خواهد گرفت.
اما همزمان با انتشار
این خبرها شاهد هستیم که وزیر در اقدامی تکراری به جای کنارهگیری و استعفا
و قبول مسئولیت و کوتاهی خود باز هم دست به برکناری معاونان خود زده است.
برکناری یکی از معاونان خود
البته
آخوندی با برکناری داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری تلاش میکند تا جو
ایجاد شد در ناهماهنگی این وزارتخانه که در اثر تنها بارش یک برف ایجاد
شده است را اندکی مرتفع کند اما پس از عزل آن معاونت وزیر و ریاست سازمان
راهداری و حمل و نقل جادهای، وی را به سمت مشاور وزیر راه و شهرسازی در
امور طرحهای مهم منصوب کرد.
همچنین خبر رسید که عبدالهاشم حسن نیا،
معاون راهداری را بر عهده گرفته است. با این حال داوود کشاورزیان، رئیس
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ضمن ابراز بیاطلاعی از تغییر خود،
گفت: در حال حاضر هیچ گونه خبری در خصوص تغییر رئیس سازمان راهداری به من
داده نشده و نسبت به این خبر بیاطلاع هستم.
او در ادامه بیان کرد: در
صورتی که خبری مبنی بر تغییر رئیس سازمان راهداری منتشر شده خبر درستی است و
به طور قطع پایگاه خبری وابسته به وزارت راه و شهرسازی خبری بدون منبع و
صحت را منتشر نخواهد کرد. کشاورزیان اظهار داشت: سیستم کاری ما بدین صورت
است، تا زمانی که هستیم، هستیم و تنها دقایقی قبل متوجه تغییر سمت خود
میشویم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: هیچ مسئولی
مادام العمر در سمت خود باقی نمیماند و اگر قرار بر این بود که کسی به
صورت دائم در سمتی باقی بماند، به طور قطع این سمت به من نمیرسید و
همانطور که این سمت به من واگذار شده روزی هم گرفته میشد.
او در خصوص
رئیس جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: حسن نیا که سکاندار
جدید سازمان راهداری انتخاب شده به عنوان معاون راهداری مشغول به کار بود
که اکنون سمت رئیس سازمان راهداری را کسب کرده است.
اختلافات سیاسی بهانه دولت
اگرچه
بسیاری از دولتمردان تلویحا ً اعلام کردهاند که مشکلات وزارت راه و
ترابری مشکلات امروز و دیروز نیست و آخوندی به تنهایی نمیتواند پاسخگوی
حجم این مشکلات باشد و طرح موضوع استیضاح تنها به دلیل اختلافات سیاسی و
جناحی است اما بسیاری از نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح وزیر راه از
احزاب و سلایق مختلف سیاسی هستند و موضعگیریها در این خصوص، صرفا به خاطر
عملکرد وزارت راه است.
علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان و عضو
کمیسیون عمران در این باره اظهار کرد: عدم توانایی وی در بحرانهای موجود
در حملونقل کشور، عدم نظارت بر ناوگان ریلی کشور، عدم اجرای برنامه در
خصوص ناوگان حملونقل عمومی، بیانگیزگی وزیر در اداره امور وزارتخانه
ذیربط و عدم پاسخگویی به وکلای ملت، دلایلی است که نمایندگان برای طرح
استیضاح، است.
برکناری مدیران راه حل نیست
در همین حال به نظر
میرسد که آخوندی به منظور آرامسازی افکار عمومی ترفندی تازه را آزمایش
میکند. در حقیقت او با برکناری مدیران زیر دستی خود میخواهد از جریحهدار
شدن بیشتر افکار عمومی بر علیه خود جلوگیری کند.
شاهد بودیم وی در
ماجرای قطار هفت خوان هم نه تنها عذرخواهی نکرد و استعفا نداد بلکه شاهد
بودیم که در این ماجرا پورسید آقایی که مدیر عامل سابق راه آهن بود که با
فداکاری و استعفای خود تلاش کرد تا حد بسیاری مانع از انتقادها شود. این
درحالی است که بسیاری بر این باور هستند که این استعفاها و برکنارهای
مدیران و معاونان سوری و مصلحتی بوده و بلافاصله آنها در مشاغل مناصب دیگر
دولتی مشغول به کار شده و هیچ تغییری در ساختاروزارتخانه رخ نمیدهد و
اصلاحی صورت نمیگیرد.
در نهایت
در نهایت عقیده افکار عمومی بر
این است که آقای آخوندی باید در قبال ضعف عملکرد وزارتخانه پاسخگو باشد
حتی اگر ضعفهایی در زیرساختهای حملونقل ریلی، هوایی و جادهای وجود
داشته باشد او در دولت یازدهم نیز با همین مشکلات مواجه بود و اگر میدانست
که چارهای برای حل این مشکلات وجود ندارد نباید مسئولیت آن را میپذیرفت.
انتظار میرفت که آخوندی در ابتدای کار خود در دولت دوازدهم حداقل همین
مشکلات را برای نمایندگان ملت تشریح و تبیین میکرد تا در مورد ادامه
فعالیت وی تصمیمی بهتر گرفته میشد.
در حال حاضر بسیاری از مشکلاتی که
در وزارت راه وجود دارد بدون راه حل مانده و هر چند گاه با سانحه یا
حادثهای زخمی کهنه سر باز میکند با این وجود اغلب آنها شامل گذشت زمان
شده و به فراموشی سپرده میشود. باید در نظر داشت که سوالات و مشکلات مردمی
با استعفا یا برکناری معاونان بر طرف نمیشود.
رهبر معظم انقلاب
اسلامی در پیامی که به مناسب برخورد دو قطار در سمنان داده بودند
فرمودهاند که : « از مسئولان و دستاندرکاران میخواهم از این حوادث
دردناک به آسانی عبور نکنند و دغدغه حل ریشهای این مسائل و امثال آن را در
صدر اولویتهای خود قرار دهند. » لازم است که راه حل این مسئله ریشهیابی
شود و برخورد گذرا با مدیرانی که سبب به وجود آمدن چنین شرایطی هستند چاره
کار نیست.
کارشناسان بارها تاکید کردهاند که نبود زیرساخت و سیستمهای
مدرن در ناوگان هوایی و زمینی و ریلی باعث ایجاد حوادث تکراری میشود و
مردم بر این باورند که نباید در مسائلی که مستقیماً با جان آنها سرو کار
دارد اصرار به بکارگیری مدیران ناکارآمد داشت. زیبنده بود آقای آخوندی هم
بعد از این حوادث استعفا میداد و باعث کاهش آلام مردم میشد اما چنین
اتفاق نیفتاد.
عذرخواهی و پذیرش قصور سنت حسنهای است که دیر در کشور
ما جاافتاده است اما باید توجه داشته باشیم اگر در کشورهای پیشرفته وزیر یا
مدیر بر اثر ناکارآمدی استعفا میکند اصراری در به کارگیری وی در دیگر
مناصب وجود ندارد و در عین حال مشکلات سیستم بر طرف میشود. در ایران تنها
عذرخواهی و پذیرش ملاک نیست بلکه مردم خواهان رفع مشکلات هستند و این امر
تنها با ارتقای سطح مدیریتی پس از وارد شدن خسارت به مردم و جامعه جبران
میشود.