يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۳۸۸۶۳
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
رئیس جمهور با اشاره به اینکه مخالفت با دولت معنی ندارد، گفت: بیشتر مخالفت‌ها با دولت از روی کمبود عقل است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با اشاره به اهمیت اعتماد بین مردم و مسئولان اظهار داشت: اگر اعتماد بین مردم و دولت مستحکم باقی بماند، می‌توانیم امیدوار باشیم همه امور در مسائل درست قرار بگیرد. ما کشوری دارای سرمایه‌های فراوان هستیم  و می‌توانیم از مسائل بزرگ عبور کنیم. اگر در سال 92 می‌گفتیم در سال 95 تورم تک رقمی می‌شود پذیرش آن شاید برای برخی سخت بود.

وی با بیان اینکه ما امروز به تورم تک رقمی رسیدیم و این دستاورد بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم، گفت: بی‌خبر نیستم از افرادی که تلاش می‌کنند، این دستاورد صدمه ببیند. البته این از روی کم‌عقلی است. وقتی حساب می‌کنم، می‌بینم کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، بیشتر بر مبنای کمبود عقل است. مبارزه با دولت معنی ندارد، مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی و منافع یک ملت، ضربه زدن به امید یک ملت به اعتماد مردم است.

رئیس‌جمهور  با بیان اینکه بزرگترین اعتماد مردم در بخش اقتصادی باید به بانک مرکزی و بانک‌ها باشد، گفت: به اعتقاد من این اعتماد به مراتب بیشتر از سال‌های قبل است چون در این مدت هم نظارت بانک مرکزی بیشتر شده،هم برخی از غده‌های سرطانی از بدن این اقتصاد خارج شده و هم سرمایه بانک‌ها بیشتر شده است.هم اینکه رابطه بانک‌ها با بانک‌های خارج نسبت به چند سال پیش بهتر و بیشتر است.

روحانی ادامه داد: اگر شرایطی که همان ابتدای دولت یازدهم ادامه پیدا می‌کرد و رشد ما منفی بود، امروز نمی‌توانستیم نسبت به آینده امیدوار باشیم.به هرحال سال 95 را گذراندیم که رشد اقتصادی ما در دنیا اول بود. ممکن است بگوییم نفت یک بخش بزرگی از آن بوده است، اشکال ندارد نفت هم کار سربازان فداکار جبهه تولید است کار بزرگی مهندسین و کارکنان و کارگران نفت انجام دادند که در عرض 5 یا 6 ماه نفت را به تولید سابق برگرداندیم.

روحانی با بیان اینکه سه لایحه درباره بانک به مجلس ارائه کرده‌ایم، گفت: تصویب این لوایح به دیدگاه جهانی نسبت به بانکهای داخلی و روند مالی و پولی ما کمک می‌کند. من از بانک مرکزی می‌خواهم هم مسئله نظارت خود را بر همه موسسات افزایش دهد. بانکها و موسسات همه با شفافیت کار کنند. ما اگر با شفافیت کار کنیم به نفع خودمان است. اگر کسی فکر کند بدون شفافیت کار کردن به نفعش هست حتما منفعت آن کوتاه مدت است.

وی با اشاره به اینکه نفع بلندمدت در شفافیت است، گفت: نفع بلند مدت همه ما در منافع ملت و کشور ماست. این در صورتی است که همه شفاف عمل کنیم. پولی که در اختیار شماست امانت مردم است. باید بهترین بهره برداری را از این پول داشته باشید.

رئیس جمهور افزود: بانکهای ما هم باید مدرن و هم باید اسلامی باشند. بانک رفاقتی بانک خوبی نخواهد بود. یکی از مشکلات ما با بانکداری جهان این است که بانکداری ما طی چند سال گذشته عقب افتادند و باید خود را مدرن و سازگار با همه ایین نامه‌ها و مقرراتی که در بانکهای دنیا وجود دارد کنند. اگر این کارها را انجام دهیم یک قدم از آن لیست سیاه فاصله گرفته‌ایم.

روحانی اضافه کرد: شرایط ما در زمینه ریسک، وضع بهتری شده است دو درجه پیشرفت داشته‌ایم. هر معیاری را که در نظر بگیرید وضع بانکهای ما امروز از دیروز بهتر است. با هر معیاری که پیش برویم به همین نسبت  اعتماد مردم باید بیشتر باشد و روابط بانکهای ما با بانکهای دنیا بیشتر و سهل‌تر باشد. نمی‌شود در دنیای امروز بدون ارتباط با جهان ما کار مالی و بانکی را همه کار می‌شود کرد و گران قیمت هم می‌شود انجام داد اما اگر می‌خواهید منابع مالی ارزان قیمت داشته باشید و از امکانات و منابع مالی دنیا به خوبی استفاده کنید که بزرگترین سرمایه‌ای که باید داشته باشیم اعتماد مردم و بانکهای دنیا به بانکهای ما هست.

وی گفت: اساس این کار اعتماد است اعتماد بانکها به بانک مرکزی و اعتماد بانک مرکزی به بانکها، اعتماد بانکها به یکدیگر و اعتماد بانکها به نظارت بانک مرکزی بر مبنای پیش بینی‌هایی که برای آینده انجام می‌دهد. برای یک حرکت بزرگ در آینده لازم و ضروری است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که بانک مرکزی، دولت و سایر قوا توانسته‌اند از مشکل بزرگ علی الاصول عبور کنند افزود: این مسئله همان موسسات غیرمجازی است که مردم را به دام می‌انداختند و تشویق می‌کردم با سود و بهره بیشتر پولهایشان را در این موسسه قرار دهند. از طرف دیگر کم می‌آوردند دوباره سود بیشتری اعلام می‌کردند تا پول بیشتری جذب کنند و بدهکاری شان بیشتر می‌شد. نهایت این مشکل همان چیزی بود که طی ماه‌های اخیر دیدیم و دیدیم چه مشکلاتی برای مردم ایجاد کردند.

روحانی گفت: رفع مشکلات موسسات مالی تا این مرحله به دلیل همکاری سه قوه بوده است. نمایندگان سه قوه در کنار هم تصمیمات عاجل گرفتند. الان در گزارش مجمع که ساعتی قبل ارائه شد حسابهای مالی سال 95 اعلام شد دیدیم بانک مرکزی در کل امسال و سال گذشته رقمی حدود نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان اعتبار برای نجات وضع این موسسات درنظر گرفته است. آیا این کار کمی است؟ باید برای مردم توضیح دهیم افرادی که بی گناه گرفتار شدند و افراد فریبکاری که آنها را در مسیری قرار دادند که سود بیشتری پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه در بین این موسسات سود بالای 30 درصد هم وجود داشت، گفت: مردم از پشت پرده مطلع نبودند، بانک مرکزی با نظارت دقیق نباید اجازه دهد هیچ وقت این حادثه در کشور تکرار شود. البته این موضوع موسسات غیرمجاز مربوط به دهه هشتاد هست و تأسیس آنها به این دهه مربوط می‌شود. مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم نیست اما بارش بر دوش دولت یازدهم  و دوازدهم افتاد.

رئیس جمهور علت این مشکلات را عدم شفافیت دانست و گفت: عدم شفافیتها، عدم نظارت‌ها و پرهزینه بودن موسسات و بانکها علت اصلی این مسئله بود به نظر من بانک مرکزی اگر اختیاراتی نیاز دارد اخذ کند چرا یک بانک در یک خیابان این همه شعبه دارد. مبنای آن چیست؟ کجای دنیا چنین سابقه‌هایی هست؟ یک بانک یا موسسه از کجا پول آورده است که این همه ساختمان را خریداری کند آن هم ساختمان گران‌قیمت. چرا پول مردم را با ایجاد شعبه‌های متعدد حبس کرده‌اند. یک بانک چقدر باید شعبه داشته باشد و چرا پول‌های مردم را به خاطر ایجاد شعبه حبس می‌کنند.

روحانی در ادامه با انتقاد از ایجاد روند بنگاه‌داری بین بانک‌های کشور گفت: این پولها باید صرف امورات جاری و مسائل مالی بانک‌ها شود. چرا اینقدر بنگاه داری در بین بانکهای ما رواج یافته است. مگر بانک باید بنگاهدار باشد؟ با چه مبنایی چنین اقداماتی را انجام می دهند در حال حاضر ما به بانک‌ها به خصوص بانکهای دولتی از طرف وزیر اقتصاد اعلام می‌کنیم که باید اموالی را که نیاز ندارند بفروشند و در معرض فروش قرار دهند. در گزارشی که اخیرا اعلام شد روند نسبتا خوب بود که باید ادامه یابد.

وی با بیان اینکه همه بانک‌ها نیز باید این کارها را انجام دهند، گفت: بانک‌های خصوصی نیز از پول مردم ایجاد می‌شوند این پول و این عدالتی که ما می‌گوییم رهبرمعظم تأکید داشتند اخیرا و بارها اعلام کردند که باید تسهیلات به صورت عادلانه بین مردم توزیع شود. هرکسی پول می‌گیرد آن را به موسسه و بنگاه خود اختصاص می‌دهد و دیگر به مردم نمی‌رسد. از مردم پول می‌گیرند و آن را به بنگاه‌های خود اختصاص می‌دهند. اگر اینگونه شد ما مشکل پیدا خواهیم کرد.

رئیس جمهور خطاب به حاضرین در این مجمع گفت: اموال را آزاد و فعال کنید. اجازه دهید آنها برای رشد اقتصادی و در این مسیر قرار گیرند.این آرزوی همه ماست. اشتغال، رونق و رشد اقتصادی آرزوی همه ماست و این امر تحقق پذیر است به شرطی که همه دست به دست هم دهیم. در سال آینده تلاش می‌کنیم تورم تک رقمی ادامه یابد و باید تلاش کنیم رشد اقتصادی مناسب و با افزایش روبرو باشد.

روحانی با بیان اینکه امیدواریم این رشد ادامه یابد، گفت: طبق امار مرکز آمار رشد اقتصادی بدون نفت 6 درصد است و امیدواریم تا پایان سال همین رقم‌ها را داشته باشیم و رشد اقتصادی بالای 5 درصد داشته باشیم. رشد 6 درصد بیشتر شود، باید شفافیت همه بانکها را در ترازنامه‌هایشان بیشتر کنیم. خواهش می‌کنم فشار به بانک مرکزی را کم کنیم یعنی پایه پولی که دارد به همه ما فشار می‌آورد بخش بزرگی از این پایه پولی برای بانکهاست. بانکها هستند که از بانک مرکزی برداشت بیشتر می کنند و این مسئله باعث افزایش پایه پولی که خود هزارها عوارض دارد. این مسئله به دلیل عدم تعادل است.

وی با بیان اینکه اگر بانکهایی که انضباط بیشتر دارند باید از خط اعتباری بیشتری استفاده کنند، گفت: آنهایی که انضباط مالی کمتری دارند باید کمتر از خط اعتباری استفاده کنند تا ما به نقطه‌ای برسیم که نقطه مطلوب ما هست. اساس آن این است که بانکها از بنگاه داری خارج شوند، سرمایه های منجمد خود را بتوانند در مسیر تولید به کار بیاندازند و در اختیار بخشهای اقتصادی کشور قرار دهند. یعنی خود را از بنگاه داری رها کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همکاری بین بانک مرکزی و سایر بانکها ادامه یابد و ما بتوانیم ارتباطاتمان را با بانکهای جهانی بیشتر و بیشتر کنیم. البته ما امروز شرایطی را داریم که سرمایه گذاری از گذشته بیشتر شده است. بانک مرکزی باید تلاش کند از وضعیت فاینانس که ایجاد شده بیشتر استفاده کند، احتیاط بیش از حد هم می‌تواند مضر باشد. البته احتیاط خوب است که بازپرداختها چگونه انجام شود اما اجازه دهیم از این فضا استفاده شود و از شرایطی که الان در اختیارمان هست نباید اجازه دهیم زمان بگذرد. 

روحانی تصریح کرد: باید ظرف شش ماه تا یک سال از همه این فاینانس‌ها استفاده کنیم و بخش خصوصی نیز از آن استفاده کنند تا ان‌شا‌ءالله شرایط بهتری را برای اقتصاد ایجاد کنیم. من مطمئنم مردم می‌توانند به آینده اقتصادی کشور امیدوار باشند و هم می‌توانند به اینده اقتصاد اعتماد بیشتری داشته باشند. بانک مرکزی یکی از وظایفش این است که آینده را برای مردم روشن کند. آن اقداماتی که اخیرا انجام داد و چند بسته اعلام کرد و بقیه را هم باید انجام دهد بسته 15 تایی است و تنها چند مورد آن انجام شده است تا پایان سال تمام این بسته اجرا می‌شود.

وی گفت: مردم باید به سال آینده خود امید داشته باشند. اگر بانک مرکزی برای سال آینده در خصوص تورم به مردم قول دهد که تورم تک رقمی است و در ارز هم قول دهد که ارز از 5 درصد بیشتر نمی‌رود و برهمان مبنا به مردم قول دهد و مردم نیز به آینده و فردای خود اطمینان داشته باشند شرایط بهتر خواهد بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
اینکه دائما توهین میکنی از تکبر و خود بزرگ بینی توست و اینکه چون به تو رای داده اند فکر میکنی دوستت دارند . این بزرگترین اشتباه توست . از قدیم گفته اند که . در بیابان کفش کهنه نعمت است . همه را بازی میدهی و فکر میکنی کسی نمیفهمد اما بدان که مردم میفهمند اما چاره ای ندارند و ...
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۵ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
۰
۰
مقداری عقل از بلاد چین و ماچین وارد کنید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها