أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۴۵۵۳۸
زمان انتشار: ۱۳:۳۹     ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
شکست دیپلماسی لبخند؛
بعد از ۵ سالی که کشور برای توافق هسته‌ای با آمریکا معطل ماند و امروز با مشکلات مضاعفی روبرو هستیم، ظریف در رسانه‌های خارجی به اشتباهات خود اعتراف کرد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، پس از گذشت 3 سال از تصویب برجامی که بی سرانجام و همه وعده‌های آن بر زمین ماند، «محمد جواد ظریف» از اشتباه خود نسبت به آمریکایی‌ها سخن گفته است. این در شرایطی بود که در همان زمان بارها رهبر معظم انقلاب نسبت به گرفتن تضمین از آمریکایی‌ها برای باقی ماندن در این توافقنامه تاکید کردند. اما اعضای تیم هسته‌ای کشورمان به تضمین «جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما بسنده کردند و بعد از کارشکنی های دوره اوباما، دونالد ترامپ رئیس جمهور دیگر آمریکا رسما و به راحتی برجام را کنار گذاشت، این امر در حالی صورت گرفت که تیم ایرانی برای رسیدن به قیمت به این توافق حتی از برخی خطوط قرمز ترسیم شده هم عبور کرد و با حسن ظن به دشمن اصلی ملت ایران به برجام مبهم و پرنقص تن داد و هر روز آن را به شکلی بزک می کرد.

جالب اینجاست که در زمان دولت اوباما نیز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از چگونگی روند اجرای برجام گزارشی ارائه کرد که نشان می داد در 6 ماهه اول اجرای این سند توافق آمریکایی‌ها برای بی خاصیت و بی ثمر کردن برجام تلاش کرده اند. در آن زمان انتقادات به برجام بسیار زیاد بود و بیان می شد که برجام سند سفت و محکمی نیست اما اعضای وزارتخارجه از جمله «سید عباس عراقچی»، معاون ظریف همواره اطمینان می داد که همه چیز در برنامه ریزی که انجام شده خوب پیش می رود.
 

اما اخیرا ظریف در گفت‌وگویی که در سالگرد کودتای امریکایی ۲۸ مرداد با سی ان ان انجام شده، با اشاره به تحریم‌های امریکا، می‌گوید: «من معتقدم که یک نوع بیماری در امریکا وجود دارد که این بیماری، اعتیاد به تحریم‌ها است.» ظریف ادامه می‌دهد: «حتی در طول دولت اوباما امریکا بیش از آنکه تأکیدش را روی اجرای تعهداتش در مورد تحریم‌هایی بگذارد که برداشته بود، بیشتر تأکیدش را روی حفظ تحریم‌هایی گذاشت که آن‌ها را برنداشته بود.» خبرنگار سی‌ان‌ان بلافاصله از ظریف می‌پرسد که پس چرا توافق را با وجود لغو نشدن تحریم‌ها پیش بردید که او پاسخ می‌دهد: «این شاید یکی از اشتباهات بوده است، اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست‌کم در مورد ایران، تحریم‌ها به‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آن‌ها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که امریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم.»
 
پیاده روی ظریف و جان کری در خیابان‌های ژنو

ظریف درحالی این سخنان را با یک رسانه خارجی مطرح می کند که در برابر مردم ایران چنین سخنانی هرگز بیان نشده است. در زمان انجام برجام و دولت باراک اوباما نیز یک بار «ولی الله سیف» رئیس کل سابق بانک مرکزی در فروردین ماه سال 95 در گفتگو با تلویزیون بلومبرگ تصریح کرد برجام تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است. اما دولتمردان این موضوع را تکذیب کردند و آنرا «آفتاب تابان» خواندند.

چند نکته درباره اعترافات ظریف مورد توجه است. اول اینکه ظریف در زمینه موضوع به این مهمی چرا بایستی با رسانه‌های خارجی گفتگو کند اما برای مردم ایران این مباحث را روشن نکند. هر چند که مردم ایران با شرایط بد اقتصادی که امروز گریبانگیر آنان شده، خود به بی ثمر بودن برجام آگاه هستند اما لااقل اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان بایستی با احترام به مردم نسبت به خطاهای محاسباتی که داشتند و مشکلاتی که به سبب این اشتباهات در کشور به وجود آمده است، از آنان عذرخواهی کنند. موضوعی که دستکم حق مردم ایران در این وضعیت است.
 
ایستادن ظریف و کری در کنار پرچم کشورهای یکدیگر که در عرف دیپلماتیک به معنای عمق دوستی است

در ضمن این اشتباهات موضوع کمی نیست و در کشورهای دیگر اشتباهات مسئولان در این رده مورد بازخواست قرار می گیرد و آنان بایستی به آن پاسخ دهند. اینکه قریب 5 سال کشور برای مذاکره با آمریکا و توافق هسته‌ای معطل ماند و قلب رآکتور اراک به این سبب با بتن پر شد موضوع کمی نیست.  حالا دو سال بعد از اعتراف بزرگ رئیس کل سابق بانک مرکزی شاهد اعتراف ظریف هستیم.
اعتراف سیف دو سال قبل از ظریف 
 
از سوی دیگر بعد از دولت اوباما وزارتخارجه به سمت اروپایی که رئیس جمهور آنرا «آقااجازه» می نامید چرخش پیدا کرد. این گردش 180 درجه‌ای از آمریکای کدخدا به اروپای آقا اجازه در حالی است که بعد از مدت زمان چند ماهه اروپایی‌ها هم نسبت به تعهداتی که به کشورمان دادند به عنوان یکی از طرف‌های امضاء کننده برجام عمل نکرده اند. این درحالی بود که تیم دیپلماسی هسته‌ای کشورمان این قول را به مردم داده بود که برجام قرارداد سفت و محکمی است و به راحتی کسی نمی تواند از آن خارج شود و عواقب سختی در انتظار طرف هایی است که از تعهدات خود در برجام سرپیچی کنند.

اخیرا « بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نسبت به عدم پایبندی اروپایی‌ها به قول هایی که دادند نیز گلایه کرده است و بیان می کند: « گلایه‌ مندیم و انتظار داریم اروپایی ها با سرعت و دقت کار را پیش ببرند و تاکید موکد ما سرعت العمل این کشورهاست، اما همچنان امیدوار و خوشبین هستیم.»

با این اوصاف ماجرای مذاکره با آمریکا در مذاکره با اروپایی‌ها نیز در حال تکرار است و از همه مهمتر اینکه هنوز خوشبینی وزارتخارجه با وجود اعترافات و در میان کارشکنی‌های غربی ها از بین نرفته است.
*جهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها