کد خبر: ۴۴۸۲۲۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۲     ۰۵ آبان ۱۳۹۷
اتحادیه پلیس فدرال آلمان در واکنش به قتل روزنامه نگار منتقد سعودی خواستار قطع همکاری‌های نظامی با عربستان از جمله پایان ماموریت حمایت و آموزش به نیروهای گارد ساحلی و مرزی عربستان سعودی شد.
به گزارش پایگاه 598، به نقل از روزنامه "هندلزبلات" آلمان، اتحادیه پلیس فدرال آلمان در واکنش به پرونده قتل روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری ترکیه خواستار پایان هر چه سریع تر همکاری های نظامی با عربستان سعودی شد.

 جمال خاشقجی از 10 مهرماه برای گرفتن مدارک گواهی ازدواج وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد و بعد از آن، رؤیت نشد. مقام‌های ترکیه‌ای شواهدی از کشته شدن وی داخل ساختمان کنسولگری منتشر کردند، اما رژیم سعودی در ابتدا اصرار داشت که او زنده و سالم از ساختمان خارج شده است. اخیراً عربستان سعودی کشته شدن خاشقجی در کنسولگری کشورش در ترکیه طی یک درگیری را تأیید و اعلام کرده است که عاملان این جنایت را شناسایی خواهد کرد. عربستان تا به حال زیر بار دست داشتن در قتل این روزنامه‌نگار نرفته است.

"ارنست جی. والتر"، رئیس اتحادیه پلیس فدرال آلمان با توجه به وقایع و جریانات اخیر درباره قتل خاشقجی خواستار پایان این گونه همکاری ها با عربستان شده و در این باره گفت: ما نباید جنبه های اخلاقی را در چنین جریاناتی نادیده بگیریم.

 وی از این رو یک بازگشت سریع نیروهای پلیس آلمان از عربستان سعودی و پایان حمایت های برلین در سطح دولتی از نیروهای گارد ساحلی عربستان را نه تنها اقدامی درست بلکه ضروری دانست.

والتر همچنین در آینده امکان هیچ گونه همکاری را با عربستان ندیده و در این باره گفت: جریانات وحشتناک اخیر ودخیل بودن آشکار سازمان های امنیتی عربستان در این وقایع به نظر من مانع از همکاری بیشتر پلیس فدرال آلمان با نیروهای امنیتی عربستان همچنین در دراز مدت می شود.

بر اساس اطلاعات وزارت کشور آلمان، پلیس فدرال این کشور از سال 2009 با اقدامات مشاوره ای و آموزشی در زمینه مدرنیزه کردن حمایت های مرزی عربستان به این کشور با حدود 70 نیرو کمک می کند. این اقدام آلمان بخشی از یک شراکت استراتژیک در زمینه امنیتی است.

"کاترین گورینگ اکاردت"، رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان هم از دولت این کشور درخواست کرد که هر چه سریع تر به این گونه همکاری های بین دو کشور پایان دهد.

وی در این باره گفت که این یک مسئله نمادین نیست بلکه مسئله درباره یک تصمیم گیری اساسی است در این باره که آیا ما کشورهایی را که دولت های آن ها حقوق بشر را زیر پا می گذارند با تکنولوژی و تکنیک های امنیتی حمایت می کنیم.

پرونده قتل خاشقجی بحث های زیادی را در سطح بین المللی ایجاد کرده است.عربستان سعودی برای شفاف سازی در این باره تحت فشارهای شدید بین المللی قرار دارد. این کشور همچنین به دلیل برخوردهایش با اپوزیسیون و نقش رهبری در جنگ یمن مورد انتقاد شدیدی قرار دارد. جنگ یمن تحت تجاوزگری های عربستان به یک فاجعه انسانی تبدیل شده است که از طرف سازمان ملل به عنوان بدترین فاجعه انسانی دنیا ارزیابی شده است.

در همین راستا پارلمان اروپا، دولت آلمان و اتریش هم خواستار توقف ارسال تسلیحات به عربستان سعودی تا زمان شفاف سازی درباره پرونده قتل خاشقجی شده اند.


تسنیم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها