کد خبر: ۴۵۲۱۳
زمان انتشار: ۱۶:۱۶     ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
به گزارش سرویس خانه ملت پایگاه 598- رضا حیدری / انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی یکی از صحنه های حساس و مهم در طول حیات انقلاب اسلامی بود که بار دیگر با حضور حماسی مردم به سندی پرافتخار در تاریخ انقلاب اسلامی منجر گردید. این انتخابات در ابعاد داخلی و خارجی پیام های روشن و قاطعانه را مخابره کرد که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیرشان با اعضای خبرگان رهبری فرمودند: اگرچه انتخابات روز جمعه، انتخابات مجلس بود اما هر رأی مردم، در واقع رأی به نظام اسلامی بود. حال دکتر باقری لنکرانی از اعضای مرکزی و سخنگوی جبهه پایداری در گفتگوی کوتاهی با پایگاه 598 دیدگاه های خود را در این خصوص ایراد فرمودند که در ادامه می آید:



با توجه به حضور گسترده مردم، انتخابات مجلس را چطور ارزیابی می کنید؟

در راستای قله افتخار نهم دی ماه سال 88، دوازده اسفند هم یک تلالو دیگر از تمهیدات الهی برای این انقلاب بود. حضور مردم در انتخابات یک حضور پر شور بود و یکی دیگر از صحنه های پر افتخار انقلاب اسلامی به وجود آمد که پیام های روشنی برای داخل و خارج از کشور داشت.

در بعد داخلی رقابت، یک رقابت مؤمنانه شکل گرفت؛ چرا که در انتخابات گذشته گروه های شرکت کننده در انتخابات یا گروه های ساختار شکن بودند و یا شائبه ساختار شکنی آنان وجود داشت؛ اما در این انتخابات همه گروه ها داعیه پایداری و پایبندی به آرمان های انقلاب اسلامی را داشتند اما روش های مختلفی را استفاده می کردند و نشان داده شد که اگر انتخابات پر شور بخواهیم نیازی نیست که ما حتماً دارای معارضینی در انتخابات باشیم، بلکه در بین نیروهای انقلابی هم با وجود نگاه های که وجود دارد در عین پابندی به اصول می شود یک انتخاب پر شور و گسترده را شاهد باشیم.

در بعد خارجی نیز این انتخابات دو پیام را منتقل که یکی برای دوستان انقلاب اسلامی و دیگری برای دشمنان این کشور بود.

پیامی که برای دشمنان از این انتخابات مخابره شد این بود که این انقلاب دارای یک پشتوانه مردمی است و هر گونه تلاش برای آسیب رساندن به این انتخابات هزینه ای سرشار را برای دشمنان  به بار خواهد آورد و هم چنین برای دوستان خارج از کشور نیز این انتخابات الهام بخش بود و نشان داد بعد از 33 سال که از انقلاب اسلامی می گذرد، این انقلاب با همان شور و نشاط پایبند به آرمان های انقلاب اسلامی هست و این یک نقطه تمایز هست چرا که با وجود سی سال هنوز این انقلاب روحیه با طراوت خود را حفظ کرده است و و در نسل اول و دوم خود منحصر نمانده است و در تمام نسل ها رویش های به وجود آمده است و ما شاهد حضور پر شکوه این نسل ها بوده ایم.

جالب است ما در انتخابات نیز شاهد وجود این رویش ها هستیم. ورود برخی از جوانان در این انتخابات که به تازگی سی امین سال زندگی خود را پشت سر گذاشته اند و هیچ یک از این عزیزان شاهد انقلاب و مدیریت حضرت امام خمینی (رض) و در سن تکلیف نبوده اند با همان شور و نشاط سال های اول انقلاب و همان پویایی و آرمان های امام حرکت می کنند و از آن دفاع می نمایند و این مورد یکی از نکات الهام بخشی است که نشان دهنده حرکت درست در مسیر حق تا ظهور حضرت حجت(عج) است.

جناب دکتر در میان صحبت های خود اشاره داشتید که رقابت انتخابات مجلس نهم؛یک رقابت درون اصولگرایی بوده،به نظر جناب عالی حذف جریان اصلاح طلب از تقسیم بندی سیاسی به چه دلیلی بود  و چه عاملی موجب این حذف شده است؟

بنده فکر می کنم عاملی که آرای مردم را در دور نهم شکل داد این باور بود که مردم به دنبال افرادی هستند که فراتر از منازعات سیاسی و منافع شخصی و گروهی هستند و در پی حل معضلات کشور و مردم هستند و هر جا احساس کنند که کسی در ایمان خود استوار نیست بی درنگ آن را حذف خواهند کرد و خدمتگزار و دیگری را به جای وی خواهند گذاشت.

قاطبه افرادی که در دور دوم انتخابات تهران حضور دارند از افراد لیست جبهه پایداری هستند به صورت کلی وضعیت جبهه پایداری را چطور ارزیابی می کنید؟

آن خبر ارزشمندی که در آرای مردم مشهود است شکل گیری آرا به صورت آرای خدمت گذارانه است.

قبل از انتخابات برخی از افراد فکر می کردند که با تبلیغات پر حجم و عناوین و شخصیت ها با سابقه در شکل گیری آرا تاثیر گذار است و نقش اصلی را دارند، ما همان موقع هم گفتیم که با شناختی که از مردم خوبمان داریم و با اتفاقاتی که در سال 88 و 90 رخ داده، مردم در این دوره نشان خواهند داد که با یک بلوغ فکری و نگاه ارتقاع یافته در پای صندوق های رای حاضر خواهند شد و کسی نخواهد توانست  نتایج را از قبل پیش بینی کند و یا نظر خود را به عنوان نظر جامعه بر مردم تحمیل نماید.

ما در این انتخابات شاهد این موارد بودیم و نتیجه نیز برای بسیاری غیر قابل پیش بینی بود  و  محور تصمیم سازی آن به درستی مشخص بود و آن چیزی جز پایبندی به آرمان ها و ارزش ها نبود.

رعایت اخلاق مداری در انتخابات چقدر بود؟ آیا در خصوص تبلیغات و دیگر موارد بین جبهه ها و احزاب توازن و تعادل وجود داشت؟

از مواردی که گذشته بگذریم و از آنها باید کمتر صحبت کرد اما توقع هست که دستگاه های نظارتی بیشتر نظارت داشته باشند اگر کسی تخلف کرده یا از بیت المال استفاده شخصی برای تبلیغات نموده است برخورد پیش گیرانه داشته باشند تا در نوبت های بعد تکرار نشود.

در مجموع در این انتخابات از لحاظ تبلیغاتی به دلیل افرادی که در صحنه حضور داشتند و هم چنین تاکیدات مقام معظم رهبری و شاخصه اصلی ایشان که عدم نزدیکی نمایندگان به باندهای قدرت و ثروت بود تاثیر مثبتی در فضای انتخاباتی داشته است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها