کد خبر: ۴۵۴۸۶
زمان انتشار: ۱۳:۰۹     ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
آنچه می‌توان به وضوح در سطح شهر مشاهده کرد گرد و غباری است که لرستانیها را خانه نشین کرده و به سهولت می‌توان تاثیرات ناشی از این گرد و غبار را بر روند زندگی مردم این استان سرسبز دید.
امروز از آسمان لرستان باران خاک می‌بارد تا روزهای پایان سال لرستانیها نیز با طعم گرد و غبار پیوند بخورد و ریزگردها به پدیده‌ای برای تمام فصول تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر از خرم آباد، لرستان امروز شاهد یکی از آلوده ترین روزهای خود در سالجاری است تا مردم ماندن در خانه‌ها را به هر چیز دیگری ترجیح دهند. این در حالیست که گرد و غبار حتی با ورود به منازل افراد از طریق در و پنجره‌ها ماندن در خانه را هم برای مردم سخت کرده است.

گزارش میدانی مهر از سطح شهر حکایت از یک روز پر غبار برای مردم خرم آباد و استان لرستان دارد. لباس‌های خاکی، ماشین‌های خاکی و گرد و غبار روی برگ‌های درختان همه فاجعه‌ای را که در این استان می‌گذرد فریاد می‌زند.

ریزگردها سرسبزی لرستان را به یغما برد

آنچه می‌توان به وضوح در سطح شهر مشاهده کرد گرد و غباری است که لرستانیها را خانه نشین کرده و به سهولت می‌توان تاثیرات ناشی از این گرد و غبار را بر روند زندگی مردم این استان سرسبز دید.

آسمان استان لرستان به عنوان سرزمین کوه‌های سربه فلک کشیده و مراتع و جنگلهای بکر دیگر آن نشاط گذشته را ندارد تا مردم این استان نیز با نگاه به آسمان غبار گرفته نشاط گذشته خود را نیز نداشته باشند.

امروز هیچ چیز مانند روزهای دیگر نیست، آسمان لرستانی مجالی برای خودنمایی ندارد. غبار خورشید را محو کرده و شاید دیدن خورشید که هر روز چشمانمان را آزار می‌داد حالا کاری شدنی و سهل است.

بحران گرد و غبار را می‌توان امروز در سطح شهرهای استان لرستان به راحتی مشاهده کرد و اینجا به واقع یک چالش جدی همه چیز را با خود درگیر کرده است. چالشی که در طول چند سال گذشته هر روز از کنار آن عبور کرده ایم و حل کردن این موضوع بیشتر شبیه یک سئوال معمولی در دیدگاه مسئولان ماندگار شده است.

آلودگی هوای لرستان 3.5 برابر حد استاندارد

مسئول مرکز پایش اداره کل محیط زیست استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آلودگی فعلی هوای استان لرستان اظهار داشت: در حال حاضر مطابق آخرین سنجش‌های صورت گرفته میزان ذرات معلق در هوای این استان 530 میکروگرم بر مترمکعب است.

الهام برنا استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر آلودگی هوای استان لرستان 3.53 برابر حد استاندارد است.

وی از لرستانیها خواست که از ورزش کردن و فعالیت‌های بدنی در فضای باز خودداری کنند و گفت: همچنین بیماران قلبی و تنفسی به ویژه سالخوردگان و خردسالان غیر از مواقع ضروری از منزل خارج نشوند.

مسئول مرکز پایش اداره کل محیط زیست استان لرستان یادآور شد: این استان در سالجاری شاهد 79 روز پر از گرد و غبار بوده است.

برنا همچنین به آلودگی هوا در دیگر شهرهای استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون آلودگی هوا در شهر بروجرد 360 میکروگرم بر مترمکعب یعنی معادل 2.4 برابر حد استاندارد است.

وی همچنین از آلودگی هوادر شهر پلدختر خبر داد و بیان داشت: در صورتیکه پیش بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر رگبارهای پراکنده در استان محقق شود شاهد کاه پدیده گرد و غبار خواهیم بود.

این در حالیست که با توجه به میزان آلودگی هوای استان کارشناسان توصیه می‌کنند در این هوای آلوده مردم از فعالیتهای غیرضروری در هوای آزاد خودداری کنند.

مخاطرات ریزگردهای عربی برای سلامتی انسان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به مخاطرات ریزگردهای عربی برای سلامتی انسان، گفت: ایجاد بیماریهای دستگاه تنفسی، بروز عفونت گوش میانی، بروز بیماریهای انسداد دستگاه تنفسی و بروز سرطان ریه برخی از این مخاطرات است.

امید علی پاپی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا در چند سال اخیر تاثیرات فراوانی بر روی سلامتی مردم داشته است، افزود: سلامت هوا مهمترین موضوع در زندگی انسانها است به طوریکه حتی اهمیت هوا از دیگر نیازهای انسان مانند آب و غذا نیز بالاتر است.

پاپی با اشاره به تاثیرات ریزگردهای عربی بر سلامت انسانها ادامه داد: ایجاد بیماری‌های دستگاه تنفسی، بروز عفونت گوش میانی، بروز بیماری‌های انسداد دستگاه تنفسی، بروز سرطان ریه، بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و عفونت حاد دستگاه تنفسی از جمله تاثیرات ریزگردهای عربی بر روی سلامت انسانها است.

وی با سطح بندی گرد و غبار ریزگردهای عربی به دو دسته درشت و ریز یادآور شد: گرد و غبار درشت وقتی وارد بدن می‌شوند دستگاه تنفسی فوقانی آنها را پس می‌دهد و وارد ریه‌ها نمی‌شوند ولی گرد وغبار ریز با ورود به ریه‌ها تاثیرات بیشتری خواهند گذاشت.

گروه‌های آسیب پذیر در برابر ریزگردهای عربی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان با اشاره به گروه‌های آسیب پذیر در برابر ریزگردهای عربی عنوان کرد: نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالمندان، افراد مبتلا به آسم، برونشیت، بیماران قلبی و مادران باردار از جمله گروه‌های آسیب پذیر در برابر ریزگردهای عربی و گرد و غبار هستند.

پاپی با بیان اینکه ورود گرد و غبار موجب بروز حساسیت‌ها و آلرژی‌های فراوان در بدن انسان می‌شود، یادآور شد: بر اساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی افزایش 10 میکروگرم در مترمکعب در میانگین سالانه ذرات معلق در هوا یک درصد میزان مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: این در حالیست که همچنین 3.4 درصد مرگ و میرهای ناشی از مشکلات تنفسی به خاطر مواجهه مستمر با آلاینده‌ها است.

سلامت، اقتصاد و منابع طبیعی لرستان درگیر ریزگردها

بنابر این گزارش ورود موجهای متعدد گرد و غبار در سالهای اخیر به استان لرستان زمینه خسارات متعدد در بخشهای مختلف کشاورزی، دامپروری، منابع طبیعی، زنبورداری، باغبانی و ... در استان را فراهم کرده است.


هجوم ریزگردهای عربی که با خشکسالی در استان لرستان همراه شده است زمینه ساز خسارت به زنبورداران لرستانی و ضربه به سوغات این استان شده به طوریکه تولید عسل در لرستان با مشکل جدی مواجه شده است.

از سوی دیگر یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر بیشترین ضربه را به جنگلهای زاگرس وارد ساخته هجوم بی سابقه ریزگردهای عربی بوده است. ذرات معلقی که در پنج سال گذشته با تداوم ورود به ناحیه زاگرس، نفس کشیدن را برای درختان بلوط سخت کرده و مهلک ترین ضربه را به حیات این گونه ارزشمند وارد ساخته‌اند.

همچنین هجوم ریزگردهای عربی که با خشکسالی در استان لرستان همراه شده زمینه ساز ضربه بر پیکره اقتصادی این استان شده به طوریکه بخش کشاورزی و دامپروری به عنوان پایه اقتصاد لرستان با مشکل جدی مواجه شده است.

استان لرستان سال 88 را با 100 روز آلوده را پشت سر گذاشت و در سال 89 نیز شاهد چندین موج ضعیف و شدید ریزگردهای عربی بود تا حاصل آن 90 روز آلوده و پرغبار باشد.

به هر روی امید می‌رود مسئولان امر در سطح ملی با توجه به خسارات وارد شده به سلامت، اقتصاد و منابع طبیعی استان لرستان در پی ورود ریزگردهای عربی علاوه بر چاره‌اندیشی جدی برای حل اساسی این معضل، زمینه جبران این خسارات را فراهم آورند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها