يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۵۰۴۶
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
در ادامه تلاش‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای کودتا در ونزوئلا، رهبر مخالفان این کشور خواستار خیزش مردم جهت براندازی رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از العالم، «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا بامداد شنبه از طرفدارانش و دیگر مردم این کشور خواست تا بزرگترین راهپیمایی تاریخ را برای براندازی دولت قانونی «نیکلاس مادورو» برگزار کنند.

گوایدو که ریاست مجمع ملی ونزوئلا را نیز برعهده دارد، ضمن دعوت از مردم برای برگزاری راهپیمایی در تاریخ یکم می ۲۰۱۹، از ارتش و نیروهای مسلح این کشور خواست که با حمایت از وی، علیه مادورو کودتا کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی طی سخنرانی در جمع هواداران خود در شرق «کاراکاس» پایتخت ونزوئلا، مدعی شد: «اگر مردم بگویند دیگر کافی است، آنها نیز مجبور می‌شوند گوش دهند. ما از مردم می‌خواهیم که به بزرگترین راهپیمایی تاریخ ونزوئلا برای پایان دادن به (دولت مادورو)‌ بپیوندند».

رهبر مخالفان ونزوئلا البته مقصد راهپیمایی یکم می را مشخص نکرد اما عده‌ای از نزدیکان وی می‌گویند که به‌احتمال زیاد تظاهرات‌کنندگان قرار است به سمت کاخ ریاست‌جمهوری این کشور حرکت کنند.

از سوم بهمن سال گذشته (۱۳۹۷) بود که گوایدو با حمایت‌های آمریکا ضمن به‌راه انداختن آشوب‌ها و اعتراضاتی علیه دولت مادورو، خود را رئیس‌جمهور موقت این کشور خواند و سعی داشت علیه دولت قانونی ونزوئلا کودتا کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز به دنبال این اقدام گوایدو، او را رئیس جمهوری قانونی به رسمیت شناخت و در مقابل مادورو را رئیس جمهور غیرقانونی خواند.
همزمان با حمایت برخی کشورها از جمله آمریکا، کانادا، آلمان، برزیل و اروگوئه از تلاش رئیس مجمع ملی ونزوئلا برای کودتا در این کشور، ترکیه، ایران، روسیه و مکزیک این اقدام را محکوم و از مادورو اعلام حمایت کردند.

از سال ۲۰۱۷ و به دنبال تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا بین اپوزیسیون و رئیس‌جمهور این کشور، اختلافات بین مادورو و مجمع ملی (کنگره) که اکثریت آن در دست مخالفان است، بالا گرفته و تشدید این اختلافات سبب اقدام دولت در برگزاری انتخابات برای تشکیل «مجلس موسسان قانون اساسی» در سال ۲۰۱۷ شد.

تلاش واشنگتن برای کنار زدن دولت قانونی کاراکاس در حالی صورت می‌گیرد که مردم ونزوئلا چند ماه پیش با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر مادورو را به ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها