يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۵۴۹۰
زمان انتشار: ۱۱:۳۶     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود میانگین قیمت خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته را اعلام کرده؛ موضوعی که مورد مخالف جدی رییس اتحادیه مشاوران املاک قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه 598، بر اساس گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت خرید و فروش مسکن در پایتخت با افزایش ۱۰۳.۹ درصدی نسبت به فروردین سال گذشته ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده است. 

بررسی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ۹۸ نشان می دهد متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران برابر با ۱۱۲.۷ میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب نشان دهنده ۲.۱ و ۱۰۳.۹ درصد افزایش است.

این در حالی است که بر اساس گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت خرید و فروش هر مترمربع مسکن در تهران در فروردین سال گذشته ۵ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان بوده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با مخالفت با اعلام قیمت میانگین مسکن از سوی مراجع مختلف اظهار کرد: متاسفانه هر از چندی اعلام قیمت از سوی مسوولان و مراجه مختلف سبب می شود تا بازار تحت تاثیر میانگین قیمت ها قرار گرفته و در نهایت نوسان نرخ ها ایجاد شود. 

معاملات مسکن در کشور و تهران بهار ۹۸
 
مصطفی قلی‌خسروی گفت: رقم اعلام شده ( ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان) به عنوان میانگین قیمت مسکن در پایتخت اصلا صحیح نیست و نباید چنین مواردی را اعلام کرد زیرا تاثیر منفی در بازار برجا می گذارد. 

وی تصریح کرد: برای مثال فرض کنید وقتی گفته می شود میانگین قیمت مسکن در تهران ۱۱.۲ میلیون تومان است باید توجه داشت در برخی مناطق قیمت های بسیار پایین تر وجود دارد بنابراین چنین عددی صحیح نیست. 

وی ادامه داد: بنده آمار اعلامی بانک مرکزی و سایر مراکز را در مورد نرخ مسکن و اجاره و … مناسب ندانسته و قبول ندارم. 

قلی خسروی افزود: باید توجه داشت که حتی برای یک منطقه نیز نمی توان قیمت واحد در نظر گرفت زیرا برای نمونه قیمت ملک به صورت محله به محله، خیابان به خیابان، کوچه به کوچه و حتی طبقه به طبقه متفاوت است بنابراین تعیین قیمت میانگین برای مسکن کارشناسی شده نیست. 

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت معاملات مسکن در سال ۹۸ توضیح داد: از تاریخ ۹۷/۰۱/۰۱ تا تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ در کشور تعداد ۸۲هزار و ۱۵۸ معامله انجام شده که تعداد ۴۶ هزار و ۵۹۲ مبایعه نامه و همچنین تعداد ۴۳ هزار و ۵۹۲ مورد اجاره نامه منعقد شده است. 

وی افزود: همچنین در تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ تا ۱۳۹۸/۰۲/۰۶ در کل کشور تعداد ۷۲هزار و ۱۰۷ مورد معامله مسکن انجام شده که شامل ۴۴هزار و ۶۸۱ مبایعه نامه و ۲۶هزار و ۵۹۳ مورد اجاره نامه می شود. 
قلی خسروی گفت: بر اساس این آمار در کل کشور تعداد معاملات ۱۲درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و شاهد کاهش ۴درصدی تعداد مبایعه نامه ها و کاهش ۲۳درصدی اجاره نامه ها هستیم. 

وی بیان کرد: بررسی آمار معاملات مسکن در پایتخت نشان می دهد  از تاریخ ۹۷/۰۱/۰۱ تا تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۰۶ تعداد ۲۲هزار و ۱۰۹ مورد معامله انجام شده که تعداد مبایعه نامه ها برابر یا ۱۱هزار و ۳۷۴ مورد و تعداد اجاره نامه ها معادل ۱۰هزار و ۵۹۱ مورد بوده است. 

وی ادامه داد: همچنین در تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ تا ۱۳۹۸/۰۲/۰۶ در پایتخت تعداد ۱۳هزار و ۴۹۳ مورد معامله انجام شده که شامل ۶هزار و ۱۱۷ مورد مبایعه نامه و ۷ هزار و ۲۶۲ مورد اجاره نامه می شود. 

وی خاطر نشان کرد: بررسی این آمار نشان می دهد که در مجموع ۳۹درصد از تعداد کل قراردادهای تهران کاسته شده و در زمینه شاهد کاهش ۴۶درصدی انعقاد میابعه نامه و کاهش ۳۱درصدی تعداد اجاره نامه ها هستیم. 

وی گفت: در نیمه نخست سال ۹۷ تقریبا در بازار مسکن به ثبات قیمت ها رسیده بودیم. اما در نیمه دوم سال و با نوسان نرخ ارز، بازار مسکن به اصطلاح از هم پاشید و قیمت خانه نسبت به قبل ۷۰ تا ۸۰ درصد بالا رفت. 

رییس اتحادیه مشاوران املاک توضیح داد: تاکنون ۴دفعه شاهد جهش قیمت بوده ایم که می توان به افزایش قیمت ها در سال های ۶۸؛ ۸۶؛ ۹۱ و ۹۷ اشاره کرد. افزایش و جهش قیمت مسکن به ۴ مولفه مختلف بستگی دارد که می توان به نرخ ارز، طلا، گوشت و حامل های انرژی اشاره کرد بنابراین هرگونه افزایش قیمت در این موارد در بالا رفتن نرخ مسکن موثر است. 

قلی خسروی اظهار کرد: برای از بین بردن حباب قیمت های بزرگ باید حباب قیمت های خرد ( مواد غذایی و …) را شکست. 

وی عنوان کرد: در سال ۹۱ هنگامی که نرخ ارز ۳برابر شد شاهد ۳برابر شدن قیمت خانه بودیم البته این روند در سال ۹۲ ادامه نیافت زیرا مردم توان خرید خانه با قیمت های بالا را نداشتند. 

وی گفت:سال ۹۸ شاهد کاهش تعداد معاملات مسکن در کشور و پایتخت به طرز چشمگیری کاهش یافته است. 
وی بیان کرد: تفکری در جامعه وجود دارد که مشاوران املاک به دنبال افزایش قیمت ها برای دریافت سود بیشتر از معاملات هستند اما باید گفت که این طرز فکر درست نیست زیرا مشاوران املاک به دنبال تعیین قیمت های واقعی هستند تا به اصطلاح زودتر املاک فروخته شود یا اجاره داده شود و این چنین به سود خود می رسند. 

رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی قول ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی را داده که اگر طرح به سرانجام برسد به حتم در کاهش قیمت ها به دلیل افزایش عرضه می تواند موثر باشد. 
وی تاکید کرد: توازن میان عرضه و تقاضا می تواند موجب توازن قیمت ها در بازار شود. 

منبع: خبرآنلاین

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها