يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۵۶۳۶
زمان انتشار: ۱۴:۵۶     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
تابناک مدعی شد:
مهناز افشار هم‌اکنون در آلمان به سر می‌برد و در صورتی که پیش از بازگشتش به تهران، احضاریه‌اش به محل سکونتش ابلاغ شود، او پس از بازگشت به تهران باید به شعبه رسیدگی‌کننده در دادسرا مراجعه کند و اگر مراجعه نکند، ممکن است به تشخیص بازپرس پرونده در تهران حکم جلبش صادر شود و در این مرحله حتی حکم احضاریه نیز صادر نشده است.
به گزارش پایگاه 598، پس از آنکه حکم نیابت قضایی دادسرای بابل برای رسیدگی به شکایت از مهناز افشار در دادسرای تهران به نیابت از دادسرای بابل منتشر شد، گروهی از رسانه‌ها به اشتباه این حکم را به عنوان حکم جلب منتشر کردند، حال آنکه در حکم به صراحت آمده که این حکم احضاریه است و در ادامه صرفاً روند مرسوم قضایی توضیح داده شده است.

تابناک در ادامه نوشت: از ساعاتی پیش، خبری تحت عنوان «حکم جلب مهناز افشار» به علت شکایت سیدغفار دریاباری یک روحانی به واسطه توییت مهناز افشار منتشر شد؛ خبری که بدون مداقه در جزئیات حکم توسط همه رسانه‌ها بازنشر شد. یک چهره مطلع به «تابناک گفت که حکم صادره برای مهناز افشار صرفاً نیابت قضایی است که توسط شعبه سوم دادسرای بابل صادر شده تا او به نیابت از این دادسرا، به دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران احضار شود و پرونده این بازیگر به نمایندگی از حوزه قضایی بابل در تهران رسیدگی شود.

بر اساس این حکم، مقام قضایی در بابل با اشاره به شکایتی از مهناز افشار در آن حوزه قضایی شده، صرفاً از مقام قضایی که در تهران حاضر است در خواست کرده که به این پرونده رسیدگی نمایند. بنابراین مهناز افشار مطابق با این حکم صرفاً به دادسرا احضار شده و این احضاریه نیز باید پس از رسیدگی به پرونده در تهران از سوی دادسرای تهران صادر و به منزل مهناز افشار ارسال شود. بازپرس پرونده در ادامه روند قضایی مرسوم را توضیح داده که اگر مهناز افشار به دادسرا مراجعت نکرد، حکم جلب او صادر شود.

حکم جلب مهناز افشار صادر نشده است، این بازیگر فقط احضار شده است

این رویه مرسومی است که در تمامی پرونده‌های قضایی طی می‌شود و متهم یا متشاکی ابتدا احضار و در صورت عدم مراجعت، حکم جلب در محل صادر می‌شود و در صورت عدم حضور در محل، حکم جلب سیار صادر می‌شود. احتمالاً توضیح تشریفات مرسوم قضایی در ادامه بخش احضار مهناز افشار به نیابت از دادسران بابل در دادسرای تهران باعث چنین اشتباهی شده و متاسفانه رسانه‌ها بدون دقت در حکم، خبر جلب این بازیگر را منتشر کردند.

مهناز افشار کیست؟

نیابت قضایی در قانون آیین دادرسی کیفری بدین شکل توضیح داده شده است: «ماده ۱۱۹- هرگاه تحقيق از متهم، استماع شهادت شهود و مطلع، معاينه محل، بازرسي از منازل و اماكن و اشياء، جمع‏آوري آلات جرم و به طور كلي هر اقدام ديگري خارج از حوزه قضايي محل مأموريت بازپرس لازم شود، وي با صدور قرار نيابت قضايي مطابق مقررات قانوني و ارسال اصل يا تصوير اوراق مورد نياز پرونده و تصريح موارد، انجام آنها را از بازپرس محل، تقاضا مي‌كند. اين بازپرس در حدود مفاد نيابت اعطائي، موضوع نيابت را انجام مي‌دهد و اوراق تنظيمي را پس از امضاء به همراه ساير مدارك به دست آمده نزد مرجع نيابت‌دهنده مي‏فرستد و در صورتي كه اجراي تمام يا بخشي از مفاد نيابت، مربوط به حوزه قضايي ديگري باشد، اوراق را براي اجراي نيابت به مرجع مزبور ارسال و مراتب را به بازپرس نيابت‌دهنده اعلام مي‌دارد.حکم جلب مهناز افشار صادر نشده است، این بازیگر فقط احضار شده است

تبصره ۱-‌ انجام نيابت قضايي در حوزه قضايي بخش به‌عهده رييس يا دادرس علي‏ البدل دادگاه آن محل است.

تبصره ۲- در مواردي كه اقرار متهم و يا شهادت شاهد و يا شهادت بر شهادت شاهد، مستند رأي دادگاه ‌باشد، استماع آن توسط قاضي صادركننده رأي الزامي است.

ماده ۱۲۰- بازپرس در هنگام صدور قرار نيابت قضايي مي‌تواند نوع تأمين را معين يا اختيار أخذ تأمين و نوع آن را به نظر بازپرسي كه تحقيق از او خواسته شده، واگذار كند. چنانچه بازپرسي كه تحقيق از او درخواست شده با توجه به دفاع متهم و ادله ابرازي وي احراز كند كه تأمين خواسته شده نامتناسب است به نظر خود، تأمين متناسبي أخذ مي‌كند. همچنين در موردي كه تقاضاي أخذ تأمين نشده باشد، وي مي‌تواند در صورت توجه اتهام با نظر خود تأمين مناسب أخذ كند.

ماده ۱۲۱- هرگاه در اجراي نيابت قضايي، قرار تأمين صادره منتهي به بازداشت متهم شود، پرونده جهت اظهارنظر نزد دادستان محل اجراي نيابت ارسال مي‌شود. به اعتراض متهم نسبت به قرار بازداشت، مطابق مقررات در دادگاه صالح محل اجراي نيابت، رسيدگي مي‌شود.

ماده ۱۲۲- هرگاه به تشخيص بازپرس، مباشرت وي در انجام تحقيقي در خارج از حوزه قضايي محل مأموريتش ضروري باشد، موضوع را به نحو مستدل به دادستان اعلام و پس از كسب نظر موافق وي، ضمن هماهنگي با دادستان محل و تحت نظارت او، نسبت به اجراي مأموريت اقدام مي‌كند. در اين‌صورت، ضابطان دادگستري و مراجع رسمي مكلف به اجراي دستورهاي بازپرس هستند.»

بنابراین مطابق با تشریفات مرسوم قضایی، مهناز افشار به نیابت از دادسرای بابل برای رسیدگی به شکایتی که از او شده، به دادسرای تهران احضار می‌شود و احضاریه برای او ارسال خواهد شد. مهناز افشار هم‌اکنون در آلمان به سر می‌برد و در صورتی که پیش از بازگشتش به تهران، احضاریه‌اش به محل سکونتش ابلاغ شود، او پس از بازگشت به تهران باید به شعبه رسیدگی‌کننده در دادسرا مراجعه کند و اگر مراجعه نکند، ممکن است به تشخیص بازپرس پرونده در تهران حکم جلبش صادر شود و در این مرحله حتی حکم احضاریه نیز صادر نشده است.

گفتنی است، مهناز افشار پیش از این با بازنشر توییتی در حساب کاربری‌اش که متعلق به یک حساب کاربری واقعی با سوءاستفاده از عکس سیدغفار دریاباری یک روحانی بابلی بود، نسبت به ادبیات زشت این حساب کاربری اعتراض کرده بود و فضایی شکل گرفته بود که ظاهراً او در ایجاد جو علیه روحانی که در همدان توسط یکی از اوباش ترور شد، نقش داشته است. این مسئله باعث ایجاد یک موج در فضای مجازی برای محاکمه مهناز افشار شد و در این شرایط روحانی بابلی که عکسش توسط آن اکانت فیک مورد سوءاستفاده قرار گرفته بود، از افشار به واسطه بازنشر آن مطلب غیرواقعی منتسب به این روحانی شکایت کرد که منجر به رسیدگی و صدور این احضاریه شده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها