أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۵۹۱۷
زمان انتشار: ۱۵:۰۵     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
استقبال از ماه مبارک رمضان
جواد سعيد تهراني

ماه رمضان فرصتي استثنايي به‌منظور ارتقاي سلامت روح و روان انسان هرگاه از کار و کوشش فکري و جسمي احساس خستگي کند، به ويژه اگر اين تلاش همراه با استرس باشد به دنبال فرصتي مي‌گردد تا درگوشه‌اي به دور از دغدغه‌هاي حيات مادي به استراحت بپردازد، اگر مشغله‌هاي زندگي او را از اين فرصت‌ها محروم نمايد به تدريج زمينه‌ بيماري‌هاي اعصاب و روان و گاه بيماري روان ‌تني فراهم مي‌شود.
متخصصين علوم زيستي و روان‌شناسان به مردم توصيه مي‌کنند که به بهداشت روان اهميت دهند و به دولت‌ها توصيه مي‌نمايند کارمندان را مجبور به استفاده از مرخصي‌هاي استحقاقي کنند و حتي با ايجاد تسهيلات يارانه‌اي آنان را تشويق به مسافرت‌هاي خانوادگي نمايند، همه‌ تلاش‌ها به اين جهت است که جسم و روان انسان در بهترين شرايط زيستي قرار داشته باشد تا بازده اقتصادي که لازمه‌ رفاه اجتماعي است، روند رو به رشد خود را حفظ کند.
روح يعني نفس انسان، چنين شرايطي دارد. دل انسان در اثر تکرار گناه و زندگي آلوده به شهوات و غفلت از خدا، تيره مي‌شود.
تيرگي دل، ياد خدا را از فکر و ذهن انسان مي‌زدايد. در اين حالت تمايلات و گرايشات ثروت اندوزي، لذت جويي و قدرت طلبي او را احاطه کرده و به ‌منظور ارضاي تمايلات مرز ناشناس او را به‌سوي وادي بي‌خبري از حقايق مي‌کشاند .
همه‌ انسان‌ها بالقوه در مسير چنين خطري قرار دارند و فقط انسان‌هاي آگاه مي‌توانند از فرصت‌هايي که خداوند مهربان در زندگي آنها قرار مي‌دهد بهره برده و خود را از سقوط حتمي نجات دهند. رسول گرامي اسلام(ص) مي‌فرمايند:” ان في ايام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها” به‌هوش باشيد که در طول زندگيتان نسيم‌هايي از رحمت خداوند مي‌وزد، خود را در مسير اين نسيم‌ها و رحمت هاي الهي قراردهيد تا از آن بهرمند شويد.

مهماني خدا
در ماه رمضان سفره‌ اکرام الهي در سراسر زمين گسترده است. اين سفره‌ رحمت اختصاص به دل‌هاي آکنده از مهر و صفاي الهي ندارد، بلکه دگر انديشاني که بي‌مهابا زندگي کرده‌اند اما اراده‌ پاک شدن و پاک زيستن دارند نيز در ضيافت شرکت مي‌کنند. اما با دلي شکسته و حالتي توام با انابه، زيرا دست خالي آمده‌اند و تنها نقطه‌ روشن در وجودشان اميد به بخشش الهي است.
پيامبر اسلام مي فرمايند: خداوند مهربان به اين گروه عنايت بيشتري دارد و با حضور در قلب آنان، ميزباني آنان را به عهده مي‌گيرد زيرا خودش فرموده "انا عندالمنکسره قلوبهم” من انيس دل‌هاي شکسته‌ام.
طبيعي است سير و سلوک در چنين حال وهوايي و در پيشگاه حضرت حق سرشار از عطر و دل‌دادگي است که جان انسان‌هاي مشتاق را شيداي قرب الهي مي‌نمايد.
آتش، چو شراب وصل تو نوش کند
از عشق تو سوختن فراموش کند


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها