يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۷۶۷۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۷     ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
استاد حوزه علمیه مشهد گفت: مرحوم آیت الله محقق کابلی(ره) شاخصه‌های زیادی در عرصه باورهای دینی، اخلاقی و رفتاری داشت که شخصیت ویژه ای به آن سعید فقید بخشیده بود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، آیت الله العظمی شیخ قربانعلی محقق کابلی از مراجع عظام تقلید بود که در میان مردم افغانستان مقلدان بسیاری داشت.

این عالم ربانی هفته گذشته در سن 91 سالگی در شهر قم درگذشت و روز پنج‌شنبه در حرم حضرت معصومه(ص) به خاک سپرده شد.

«آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی» از اساتید برجسته حوزه علمیه مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، ویژگی‌های برجسته این عالم ربانی را تشریح کرد.

هاشمی ارزگانی گفت: مراتب فقاهت، امتیاز مشترک و والای علمی در میان تمام فقیهان است، اما هر یک از فقهیان را شاخصه‌های اخلاقی و رفتاری است که موجب امتیاز فقیهی از فقیهی دیگر می‌شود.

این استاد افغانستانی حوزه علمیه مشهد افزود: مرحوم آیت الله محقق کابلی(ره) شاخصه‌های زیادی در عرصه باورهای دینی، اخلاقی و رفتاری داشت که شخصیت ویژه‌ای به آن سعید فقید بخشیده بود که از آن میان می‌توان به دو فضیلت از فضایل بسیار او اشاره کرد.

هاشمی ارزگانی تصریح کرد: خدا باوری، دین مداری و تعبد نخستین و شاخص‌ترین ویژگی مرحوم آیت الله کابلی بود که از زمان تلمذ در حوزه کهن پر ثمر نجف اشرف تا سال‌های حضور در کسوت یک روحانی جوان و مدرس پر تلاش و موسس حوزه «جامعه الاسلام کابل» و تا وقتی که در جایگاه مرجعیت و زعامت دینی قرار گرفت و تا زمانی که به سرای باقی شتافت همراه او بود.

این پژوهشگر علوم قرآنی خاطر نشان ساخت: مراتب و ارتقا درجات علمی و منزلت‌های اجتماعی هیچ گاه گردی بر فروغ دیانت او بر جای ننهاد و او همچنان عبد خاضع و مطیع خداوند و مریدی خالص و بی پیرایه، امامان معصوم و پیشوایان دینی بود.

هاشمی ارزگانی در ادامه افزود: تدریس و تبلیغ معارف اهل بیت(ع)، تشکیل مجالس حزن و اندوه برای خاندان عصمت و طهارت و اشک ریختن‌های بی ریای او در مجالس عزا، نشان صدق تشیع و اخلاص باوری بی‌ریای وی بود.

این نویسنده و پژوهشگر علوم دینی یکی دیگر از شاخصه‌های مرحوم آیت الله محقق کابلی را مردم داری وی دانست و افزود: مردم داری و دغدغه‌های انسانی شاخصه دیگر مرحوم کابلی بود.

هاشمی ارزگانی تصریح کرد: کم نیستند عالمان و فقیهانی که ردای فقهات را بر تن دارند اما جز دغدغه پیراستن جان خویش از آلایش‌ها، در پی کاستن رنج دیگران از لوث دینا و عقبا نیستند.

وی افزود: آیت الله کابلی با آن که سال‌ها صلاحیت علمی فقهات را دارا بود اما هیچگاه داعیه مرجعیت نداشت و همچون طلبه‌ای در میان سایر مردم افغانستان می‌زیست و البته این زیستن او در کنار مردم او را فرازمند تر و درد آشنا تر کرده بود.

این مدرس دانشگاه جامعة المصطفی در ادامه اظهار داشت: در زمانی که افغانستان در اشغال کشور بیگانه قرار گرفت و افغانستان از این ناحیه مرکز ورود و رویش اندیشه‌های چپ و راست دین ستیز و دین گریز قرار گرفت به ایشان تکلیف شد تا به عنوان یک مرجع تقلید وارد عرصه شود.

وی ادادمه داد: رویش احزاب و جریان‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی و منطقه‌ای که آفات بی‌شماری را نیز به دنبال داشت، ایشان را مصمم کرد تا به عنوان یک وظیفه دینی، شرعی، انسانی و ملی در سکوی والای مرجعیت قرار گیرد و از این جایگاه محوریت دینی قابل اتکا برای جامعه متفرق و پریشان شیعه در افغانستان باشد.

وی خاطر نشان ساخت: مرجعیت مرحوم آیت الله کابلی افزون بر کارکردهای بسیار در افغانستان مرهمی بود بر تفرق جامعه شیعه در این کشور و حضور پر برکت برای جامعه افغانستان را می‌توان با حضور موثر و سرنوشت ساز امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای در ایران و آیت العظمی سیستانی در کشور عراق همانند کرد.

هاشمی ارزگانی تاکید کرد: رویکرد مشتاقانه میلیون‌ها پیروان اهل بیت(ع) در افغانستان به سمت این مرجع مردمی که هر روز فزونی می یافت نشان گر اعتماد و وثوق مردم به دینداری، صداقت، اخلاص و مردم داری مرحوم کابلی بود.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها