کد خبر: ۴۵۹۸۳
زمان انتشار: ۱۳:۵۳     ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
افشای نواری از یک جلسه سری:
وزرای خارجه سه کشور ترکیه، قطر و فرانسه طی روزهای گذشته دیداری محرمانه را درباره سوریه برگزار کردند که جزییاتی از آن، از طریق یک نوار صوتی به رسانه ها راه یافته است. این نوار صوتی را که مطبوعات اروپایی در حال حاضر درتلاش برای خرید آن هستند، دبیر یا مشاور یکی از وزراتخانه های خارجه قطر، ترکیه یا فرانسه رسانه ای کرده است و گفت وگوهای سه جانبه شب 11 مارس جاری درباره سوریه را افشا می کند.
سرویس بین الملل پایگاه 598/ وزرای خارجه سه کشور ترکیه، قطر و فرانسه طی روزهای گذشته دیداری محرمانه را درباره سوریه برگزار کردند که جزییاتی از آن، از طریق یک نوار صوتی به رسانه ها راه یافته است.

به گزارش سرویس بین الملل 598 به نقل از خبرگزاری عربی فراس(فعال در حوزه فلسطین)، این نوار صوتی را که مطبوعات اروپایی در حال حاضر درتلاش برای خرید آن هستند، دبیر یا مشاور یکی از وزراتخانه های خارجه قطر، ترکیه یا فرانسه رسانه ای کرده است و گفت وگوهای سه جانبه شب 11 مارس جاری درباره سوریه را افشا می کند.

این نوار صوتی احتمالا یا شامل 10 دقیقه از این اظهارات یا 43 دقیقه کامل آن می شود و پیش بینی می شود که به علت کلان بودن مبلغ تعیین شده برای فروش آن، سایت ویکی لیکس آن را خریداری کند.

تاکنون از این نوار صوتی 3 اظهارنظر از این 3 مقام افشا شده است که بدین مضمون آمده است:

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی وزیر خارجه قطر در اظهارنظری گلایه آمیز وبا لحنی مسخره آمیز به غلبه سوریه علیه دسیسه ها اذعان شده و دقیقا می گوید : مبارک تان باشد، ماندن رییس جمهور سوریه نهایی شد و بشار اسد این بازی را برد و مطلع شده ایم که گفت وگوهای آتی با وی خواهد بود نه درباره وی و اینها همه دستاورد است.

آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه هم درباره بی خاصیت بودن و ضعیف بودن مخالفان سوری و شکست آنها در عملی کردن وعده های وزرای خارجه قطر و عربستان به همتایانشان در کنفرانس دوستان سوریه در تونس، سخن رانده است. وزرای خارجه قطر و عربستان به همتایان خود وعده داده بودند که منطقه بابا عمرو در حمص، استالینگراد قرن خواهد بود که خاورمیانه و جهان را تغییر خواهد داد و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با سرشکستگی و ندامت به سراغ وزرای خارجه عرب خواهد آمد. ژوپه افزوده است که دیدیم که دقیقا معادله برعکس شد و واقعا هر که بر این بی خاصیت ها حساب باز کند، خود بی خاصیتی بیش نیست.

اما احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در این دیدار محرمانه، دو طرف را به آرامش فراخوانده تا با اوضاع همراه شوند. وی افزوده است که چیزی که نهایی شده ماندن رییس جمهور سوریه است اما هنوز اختلافات بین المللی بزرگی درباره این نکته وجود دارد که آیا دولت آینده سوریه برایند انتخابات باشد یا خیر، خاصه اینکه واشنگتن تمایلی ندارد که این دولت را مشروع تلقی کند و در مقابل، مسکو تاکید دارد که این دولت دربرگیرنده تمامی گروههای سیاسی مخالف و فرصتی برای شناختن افراد مورد تایید سوری ها باشد. همچنین از نظر اوغلو، واشنگتن معتقد است که گفت وگوها با اسد باید درباره تشکیل دولتی باشد که نصف اعضای آن و نخست وزیرش از مخالفان باشد. از این رو، اوغلو دو همتایش را به مغتنم شمردن این اختلافات برای به عهده گرفتن نقش سه گانه کشورهایشان در این بازی فرامی خواند.

رسانه ای شدن این اظهارات می تواند تاثیر زیادی بر روحیه طرفهای امیدوار به برکناری اسد از سمت خود بگذارد و رویکرد آتی این سه کشور درقبال سوریه را ترسیم خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها